Miljötänk för radioamatörer

Jag tror att GUJ funderade på hur man skiljer gula eleketroner huruvida de kommer från ett grönt kraftverk eller ett svart. Där svart betyder rök, kol och skit. Grön betyder förnyelsebart.

Likt politkers uttalanden måste vi tolka saker som sägs och skrivs.
Vad menade ministern egentligen? Han sa ja men menade nej

För oss andra som aldrig sett en atom får vi hoppas att Karls Arne har rätt, ang färgen

Jag hade gissat på violetta, då man ju ser dem som ett violett moln inne i elektronrör.
Är du verkligen säker KA???? Vem har sett gula elekltroner i exvis ett rör. Kanske i Ge transistorer?

I min text kan vi tolka att det förekommer en den ironi från mig.

de
FPD
 
Elektronen är gul, vilket alla som gått på Chalmers E-linje har fått lära sig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Hur har ni kommit fram till det?
Är inte elektroner på tok för små för att kunna reflektera synligt ljus?
 
Nej.
Elektronerna är blå.
De far ju runt kärnan utan att angripa den centrala frågeställninge!
 
Jag tror att GUJ funderade på hur man skiljer gula eleketroner huruvida de kommer från ett grönt kraftverk eller ett svart. Där svart betyder rök, kol och skit. Grön betyder förnyelsebart.

Likt politkers uttalanden måste vi tolka saker som sägs och skrivs.
Vad menade ministern egentligen? Han sa ja men menade nej

För oss andra som aldrig sett en atom får vi hoppas att Karls Arne har rätt, ang färgen

Jag hade gissat på violetta, då man ju ser dem som ett violett moln inne i elektronrör.
Är du verkligen säker KA???? Vem har sett gula elekltroner i exvis ett rör. Kanske i Ge transistorer?

I min text kan vi tolka att det förekommer en den ironi från mig.

de
FPD
Ja, det var så jag menade. att skilja ut den miljövänliga elen från den icke miljövänliga i elnätet.
Det råder f.ö. delade meningar om vad som är miljövänlig el.
Här i Hudiksvall pågår sedan några månader en intensiv debatt om vindkraft.
Eftersom många (främst från andra delar av landet) tycker att detta område är lämpligt för vindkraftsutbyggnad.
Själv har jag kommit fram till att vindkraft inte är någon bra lösning på våra energiproblem. Vindkraften levererar inte när den behövs som mest. Och den kräver en stor utbyggnad av vårt elkraftsnät. Vilken radioamatör vill ha nybyggda kraftledningar i närheten av sitt fritids-QTH?
 
Tyvärr är det omöjligt att avgöra färgen på en elektron, eftersom Heisenbergs osäkerhetsrelation inte medger optisk observation av så små objekt.

Elektronradien är << ljusvåglängden. Med användning av Bohr-Rutherfords atommodell så ligger elektronradien runt 10E-15m , och med den modernare kvantmekaniska modellen runt 10E-22 m.

Därför har E-sektionen på CTH helt enkelt bestämt att elektronen är gul = sektionsfärgen som ett axiom.

Det violetta skenet mellan elektroderna i ett elektronrör är emissioner från joniserade gasrester och är inte själva elektronerna som syns.

Som kuriosa så lär en fråga om elektronens färg ha förekommit under en muntlig tentamen i elfältteori under slutet av 60-talet. När tentanden hade nog sinnesnärvaro att svara "gul" blev han godkänd.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
De insatser några av oss gör är väl mest ett sätt att döva det egna samvetet och få oss att tro att vi gör en jättestor insats för miljön. De verkliga miljöbovarna har fått frikort och kan fortsätta förstöra naturen och kommer att göra så under oöverskådlig tid. Ekonomiska kortsiktiga intressen styr och de som har makten att förändra har absolut inget intresse att förändra något. Den som besökt tillverkningsindustrin i t ex Kina har fått upp ögonen för bluffen vi alla lever i. Den finns i alla länder om man lyfter på maskeringsnäten. Mina ögon är vidöppna allt sedan mitt första fabriksbesök i Kina på 80-talet.

Därför blir det ibland lite smått komiskt när vi "småfolk" stolt deklarerar att jag minsann drar ut laddaren till mobiltelefonen på natten och genom en räkneövning bevisar hur många watt det mosvarar på t ex 10 år. Visst, om många drar ut laddaren...

Men det är fortfarande en droppe i havet. Här eldas för övrigt med ved i en modern miljögodkänd täljstenskamin som gjort att elförbrukningen minskat till en bråkdel av den ursprungliga. Denna vintern sponsrade grannen med några av sina gamla träd. Tack tack. Även om jag skulle ha haft råd med elvärme som förr så känns det ändå bättre att slippa sponsra de utländska aktieägarna och vindkraftägarna som lever gott på sina subventioner och vår blåögdhet.

Nästa steg blir kanske en vedeldad QRP-transceiver. Ett mindre gengasaggregat skulle kunna driva en generator om man nu inte tar steget fullt ut och återgår till de principer som presenterades för drygt 100 år sedan. Öppen låga med instuckna elektroder för detektering av radiosignaler. :)

/Bengt
 
Last edited:
Nästa steg blir kanske en vedeldad QRP-transceiver. Ett mindre gengasaggregat skulle kunna driva en generator om man nu inte tar steget fullt ut och återgår till de principer som presenterades för drygt 100 år sedan. Öppen låga med instuckna elektroder för detektering av radiosignaler. :)

/Bengt

Den termoelektriska generator som förekom in på 60-talet i Sovjet kanske kunde vara något. Generatorn bestod av ett stort antal seriekopplade termoelement som satt i en plåthylsa vilket ersatte lampglaset i en fotogenlampa. Räckte till för att driva en enklare batteriradio,
förmodligen 1-V-1. Med en kondensator skulle det gå att lagra anodström så att en QRP-rörsändare för CW kunde användas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
.......
Löder ni giftfritt med blyfritt Rohs-klassat lod?
........
De
FPD
Detta med att ta bort blyet i lödtennet tvivlar jag på att det tillför något miljömässigt. Det viktiga där är nog att se till att elektronik inte slängs i naturen.
Samtidigt har vi ju sett på TV att massor av bly finns på skjutbanor runt om i landet. Det finns också en massa kablar med blymantel nedgrävda.
Hur är det med det naturliga blyet som finns i marken?
I sjökablar som sänks ned i havet har man förbjudit blymantlar, så nu har man metallbarriärer av koppar i dom i stället. Man måste ha en metallbarriär i telekablar med optofibrer, eftersom ingen polymer i längden hindrar inträngning av vatten. Och en enda vattenmolekyl kan förstöra en optofiber.
Samtidigt har det visat sig att koppar också är ganska giftigt.
Hur har ni det med jordtag/jordledningar?
 
Den termoelektriska generator som förekom in på 60-talet i Sovjet kanske kunde vara något. Generatorn bestod av ett stort antal seriekopplade termoelement som satt i en plåthylsa vilket ersatte lampglaset i en fotogenlampa. Räckte till för att driva en enklare batteriradio,
förmodligen 1-V-1. Med en kondensator skulle det gå att lagra anodström så att en QRP-rörsändare för CW kunde användas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Den har jag sett på bild på 1960-talet, i Teknik för Alla. Kul grej!
Men hur miljövänligt är det med fotogeneldning?
 
.....
Många har ju en form av depositionsanläggning för farligt avfall hemma. Dvs radioskrot sedan WWII stående.

Köper endast typgodkända radiostationer, producerade på miljövänligt sätt. Dvs med CE-märke som man kan lita på.
Rohs kommer ju att ingå i CE-märket framöver.
......
De
FPD
Enligt vad jag har hört i en del miljöprogram på radio så är det betydligt miljövänligare att reparera och återanvända gamla saker, än att köpa nytt.
 
Enligt vad jag har hört i en del miljöprogram på radio så är det betydligt miljövänligare att reparera och återanvända gamla saker, än att köpa nytt.

Det är detta faktum som ofta förnekas av "tillväxtkramarna".

Mängden råvaror och energi som byggs in i en produkt är ofta så stor att
när man reparerar och återanvänder produkten så minskar miljöbelastningen totalt sett dramatiskt. Produkten är även sällan utsliten, utan man byter ut och slänger den av "modeskäl".

Men det örat lyssnar man inte på, utan resurssparande och återanvändning ses som subtila former av statsfientlig verksamhet...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Miljömässigt borde det löna sig att tillverka för lång hållbarhet och på ett sätt så att varorna går att reparera till en kostnad som är betydligt lägre än nypriset.

Men om detta hade blivit verklighet så hade ju all nytillverkning avstannat över en natt, nåja inte helt och så fort, men tillräckligt för att ekonomin snabbt skulle totalhaverera.

Inte lätt, inte lätt. :confused:

/Bengt
 
Kända exempel är den östtyska glödlampan och kylskåp av det danska fabrikatet Gram.

Problemet i stort är att världens tillgångar inte räcker för ohämmad tillväxt,
och ifall vi inte inser det nu kommer vi hårdhänt att tvingas att anpassa oss.
Kanske inte nu, men om en generation eller ett par. Och då är det så dags.

"Efter oss syndafloden..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tyvärr så har kvalitet och hållbarhet fått stå tillbaka till förmån för konsumtion av skräp. Vad gott det gör för miljön tål att betraktas. Våga vägra konsumtion. - Det är ingen mänsklig rättighet att omvandla "råvaror till skrot" på kortast möjliga tid.

/Sven.
 
Last edited:
Den har jag sett på bild på 1960-talet, i Teknik för Alla. Kul grej!
Men hur miljövänligt är det med fotogeneldning?

Tja, fotogen kanske inte är det bästa valet, men den borde ju gå att lda med sprit istället.
Huvudsaken är att temperaturen går att reglera och hålla någotsånär konstant.

Dock så får man ju aldrig ut den effekt det har gått åt till att tillverka fotogen/sprit.

Jag såg en liknande konstruktion avsedd att ställas på en vedspis, den hade en tämligen invecklad bimetallreglering av kylflänsar och ändå hände det rätt ofta att dom förstördes av överhettning.

Den var avsedd som nödladdare av 12v backup i avlägsna inuitbyar eller nåt sånt.
 
Hmm, miljötänk? (EL)
Jo jag sorterar sopor, åker till tippen med oljor och annat miljöfarligt avfall mm.
Vad det gäller el så är det bara mig själv jag tänker på, för el är dyrt och det vill jag inte betala så mycket av.
Tänker mest på min egna räkning när jag lyssnar på HiFi:n eller löder elektronik.

Men annars ser jag just miljötänk ett nyare sätt för "jättarna" att tjäna mer pengar.
Allt "jättarna" tänker på är cash in.
För hur det än är, så är det så att jättarna skall ha sin vinst, och är den bara tillräcklig så kan våra utgifter mildras.

Kommer ni i håg någonstans i början till mitten av 80:talet då det skulle sparas el? Vi var så duktiga på att spara så att "jättarna" var tvugna att höja elpriset.
Cash in!

I dag så är det rörliga elpriset mycket lågt enligt medierna, varför det?
Jo för att det har varit debatt om den enorma vinst "jättarna" kammar in varje dag, det handlar om miljarder i vinst varje dag.
Cash in!
En anledning till detta är att många av oss har varit väldigt duktiga på att binda dyrare avtal, samt att det finns väldigt många som betalar högsta avgift på tillsvidare avtal.

Elen är som så mycket annat, och enligt mig så handlar allt om Cash In!

Miljöbil? ja visst, då höjjer vi premierna för de gamla bilarna så kan vi sänka för miljöbilarna. BRA.
Men nu börjar gamla bilar försvinna i större takt och möjligheten till billigare miljöbil börjar minimeras. (all handlar om pengar in.)

Visst är miljö viktigt eller till och med mycket viktig för mig, men i bland känns livet lite ironiskt.

Hmm, bensinstationerna höjer bränsle priset för att det är brist, samtidigt så befinner sig en handfull tankfartyg ute till havs som nekas komma in för att kunna hålla uppe priset. Cash In!

Nu har vi fått trängselskatt här i Göteborg och intäkterna går direkt från transportstyrelsen till stadskassan helt omärkta. Cash in!
Jag har inget emot trängselskatt OM det nu hade gått till det som det var ämnat för.
Vad jag förstår enligt medierna, så gick 2011 bara 20% av Stockholms trängselskatt till vad det skulle.

Mmmm, ja förutom att sortera sopor och för egen del ta hand om miljön på bästa sätt, så försöker nog jag tänka mer på att redusera mina utgifter utan att tänka på miljön för det får "Jättarna" göra.
 
Vad du säger SM6UUM är att miljö är en mjölko för att skatta oss arma medborgare.
Nu menar jag med ordet skatt inte bara det som vi betalar till stat och kummun utan allt som du benämner med "cash in".
Miljötänk är även ett sätt att visa sig, sitt företag, sin organistation, sin regering att visa hur duktig man är.
Allt utan att själva huvudmannen, miljön spelar någon roll.

Det var lite så jag tänkte när vi radioamatörer skulle ha en miljöpolicy.
visa hur duktiga vi är utan att för den skull göra något för huvudmannen, muljön.

En gång i tiden ställdes det krav på att bilar borde ha bälten, och säkerhet, exvis bromsar även fram.
Biltillverarna tyckte det var jobbigt att kostruera om bilarna och protesterade.
Nej det var inte bilens fel utan förarens. därför behövdes inga bälten.

Idag är bilens säkerehet, bälten, miljö etc största försäljningsargument.
Dvs man har vänt på steken. Tagity till sig saken och cash in ....
Krocksäkerheten där plåten tar upp kraften är smart, då bilen inte går att laga utan man måste köpa en ny.

Att det blir störe skrotberg är en anan sak som väl döljs.

Kommer ihåg när ett visst större och finare Tyskt bilmärke lancerade "nästan 100 procent återvinningsbara" bilar. Ingen ville återvinna sin bil utan köra den så länge som möjligt, man var lite för tidigt ute och argumenten försvann.

En liten liknelse mellan miljötänk, pengar och prylar. Det är ju en bred sak.

Så här miljömedvetna är radioamatörer:
xxxxxxxxxxxxx

de
FPD
 
Idag är bilens säkerehet, bälten, miljö etc största försäljningsargument.
Dvs man har vänt på steken. Tagity till sig saken och cash in ....
Krocksäkerheten där plåten tar upp kraften är smart, då bilen inte går att laga utan man måste köpa en ny.

Har du tittat på min profil?
Jobbar ju som Crash Test Photographer på Volvo Cars Safety Centre. :)
 
Back
Top