Miljötänk för radioamatörer

Vad det gäller amatörradio och miljön så har jag rätt länge planerat för att bygga en sol och vindkraftsdriven repeater.

När man fördjupar sig lite i ämnet så inser man vilka intressanta möjligheter som dyker upp.

Bra antennplats där ingen infrastruktur höjer priserna samt även helt störningsfritt. Man satsar i stället på bästa möjliga antennvinst och låga sändareffekter.

Nästa steg är att konstruera vindgenerator samt smart styrelektronik för att spara så mycket ström som möjligt.

Tekniskt hur intressant som helst!


73 Håkan SM7WSJ
 
För kanske 10 år sedan anvädne jga en solpanel, 75 W, till ett 90 Ah batteri.
Måndaena dec, jan feb fick na nog samla frimärken, då en dag kunde ge 2 - 3 Ah.
Reseten av året gickd et fint med den amatörradio jag då körde.
På sommaren kunde na samla in 25 - 50 Ah på en solig dag.

Men man får förståss inse att 25 kg bly i ett 90+ Ah batteri inte är så ren miljö.

Idag används inverters och man matar ut soleneergin på elnätet.

En gån snickrade jag en propeller, med alla tänkbara vingprofiler, skränkning etc.
En fantstiskt upplevelse då den snurrade enormt!!!! Jämfört med en fläktliknande turbin var det som natt och dag.

En framtidside är att modifiera en bilgenerator till permanentmagent, en toroidformad högtalarmagnet skullle kunna ersätta rotorlindingen.
Och man får en generator som laddar utan fältmatning, och vid relativt låga varv. Sen byter man dioderna till Ge eller Schottky didoer i huvudliriktaren.
Ändå krävs förståss ett batteri att lagra vindenergin i.
Regerlingen får bli en shuntregulator som då alstrar inomhusvärme om man får för mycket.

Ni som har mast kanske kan lagra energi i ett lod???

Ingen som kör på vattenkraft?

de
FPD
 
Hej!

Tillämpat "miljötänk", just nu...

Mottagare (CR-302A) och exciter (TD90) står på, effektsteget (SSA440) är avstängt. Har "pratat i radion" av och till, mest av förstås, sedan 8-tiden.

I ärlighetens namn har jag inget utpräglat miljötänk när det gäller min radiohobby. Använder plåtradioutrustning, så deras miljöpåverkan torde väl vara energiförbrukningen? Den är ärligt talat försumbar jämför med de som har "feta datorer" som står på 24/7, enormiska plattdumburkar usw.
 
En framtidside är att modifiera en bilgenerator till permanentmagent, en toroidformad högtalarmagnet skullle kunna ersätta rotorlindingen.
Och man får en generator som laddar utan fältmatning, och vid relativt låga varv.

Ni som har mast kanske kan lagra energi i ett lod???

Ingen som kör på vattenkraft?

de
FPD

En bil generator behöver ändå en utväxling för att fungera bra i vindsnurror.
En lösning på fältmatning jag har sett är en permanent magnet på rotornavet med en liten spole som laddar en kondensator som sedan matar fältlindningen.

Då hinner den varva upp lagom innan spolen magnetiseras och det börjar gå tungt.

Dessutom var det helt självstyrt, vilket var en fördel då det var i något U-land dom byggde dessa enkla vindsnurror av gamla 35A bilgeneratorer.

I västvärlden har jag sett att man använder motorerna från löpband när man bygger vindsnurror, tillgången på löpband är nog sämre i Afrikas inland :)

Din ide om att lagra energi med lod finns faktiskt i en produkt avsedd för att ersätta oljelampor i hyddorna i Afrika, en liten generator/lampa som drivs av att man hänger en påse jord eller annan vikt i en plastremsa som drar generatorn via en utväxling
Dessutom har anordningen ett USB uttag för att ladda mobiltelefonen i.
 
Kan inte ett alltför för mycket miljötänk plötsligt komma att få en helt motsatt effekt då alla resurser går åt till att leva upp till detta miljötänk. Det finns ett läge då alla miljöuppoffringar och kostnaden för dessa tar ut varandra och då har vi ju inte uppnått någonting i detta avseende.
 
Nu har jag beställt en sådan där "Elektronisk kamin" som man har i Vatikanen, vid Påvevalet, som kan ge vit eller svart rök på beställning.
Den lär vara särskilt miljövänlig.
Svart rök kort, vit rök långt teckenelement vid Morse.
Japp, röksignaler blir amatörradions framtid. (givetvis miljövänlig rök)

Förhoppningsvis är eleketroniken EMC-säker.

Nån som hänger på inom synhåll? Eller som relästation?

de
Fpd
 
Kan man återföra den svarta röken till komponenter som släppt ut sin så att de fungerar igen? :)
 
Nu har jag beställt en sådan där "Elektronisk kamin" som man har i Vatikanen, vid Påvevalet, som kan ge vit eller svart rök på beställning.
Den lär vara särskilt miljövänlig.
Svart rök kort, vit rök långt teckenelement vid Morse.
Japp, röksignaler blir amatörradions framtid. (givetvis miljövänlig rök)

..........
de
Fpd
SM4FPD dé SM3GUJ=
QUP2?
K
 
Last edited:
Kan man återföra den svarta röken till komponenter som släppt ut sin så att de fungerar igen? :)

Det är som oljan i bilen. Man fyller med ren olja och tappar ur svart. Alltså fylls komonenterna med vit rök.
 
Nu skall jag tala om en hemlighet.
Detta med att komponeter innehåller vit rök är bara en myt. en väldigt permanentad myt.
När kislet, innne i transistor, eller diodhöljet blir överhettat, kommer komponentens plasthölje att brinna.
Den vita röken är helt enkelt bränd plast, konstigare än så är det inte.
Detsamma gäller för komponeter som motstånd, vid överbealstning blir motståndstrånden eller kolskitet varmt så att motståndets hölje av lack, plast eller expoxy brinner och avger rök.
chockerande? Jo sådan är alltid sanningen.

Du rosenvik! den där PCB oljan är fin att fritera i. Ta reda på den och fyll antennen med destilerat vatten.
Fritterad kattmat är en delikatess. Man trär upp de små köttärningarna på grillpinnar och friterar snabbt i oljan.

De
FPD
 
:rolleyes:
Nu skall jag tala om en hemlighet.
Detta med att komponeter innehåller vit rök är bara en myt. en väldigt permanentad myt.
När kislet, innne i transistor, eller diodhöljet blir överhettat, kommer komponentens plasthölje att brinna.
Den vita röken är helt enkelt bränd plast, konstigare än så är det inte.
Detsamma gäller för komponeter som motstånd, vid överbealstning blir motståndstrånden eller kolskitet varmt så att motståndets hölje av lack, plast eller expoxy brinner och avger rök.
chockerande? Jo sådan är alltid sanningen.

Du rosenvik! den där PCB oljan är fin att fritera i. Ta reda på den och fyll antennen med destilerat vatten.
Fritterad kattmat är en delikatess. Man trär upp de små köttärningarna på grillpinnar och friterar snabbt i oljan.

De
FPD
 
Kan bli svårtuggat med den oljan (apropå koktemp.). men...Kolskit? eller kanske Koskit? - kan det göra upplevelsen bättre?
 
SM4FPD - Jag funderar på att fortsättningsvis tvinna/vira ihop mina gamla återvunna AC126-or i mitt nästa QRP-bygge. Kanske spotta lite försiktigt på skarvarna (i stället för att värma kolven och grilla tenn/bly) för salinitet/jonvandring...

PS: Hur fyller jag en Long-Wire med vätska??

PPS: Mina tre katter är extremt känsliga. PCB-friterade tärningar kommer inte att accepteras. De äter inte heller vad som står på inköpta burkar om inte innehållet tilltalar dem. Står det lax på etiketten och den innehåller annat vägrar de unisont. Husse får klösmärken från knän ner till fötter!

Woaw! Jag kom precis på en affärside. Av alla begagnade kattmatsburkar kan jag ju med lite billiga motstånd och snabbfabricerad koax bygga hyggligt jyssta konstlaster.. ;)
 
Last edited:
Mina miljöpoäng:

Miljö+:
Vegetarian
Åker enbart kollektivt
Använder laddningsbara batterier
Återvinner
Komposterar

Miljö-:
Använder ström.

Jag tror jag har god miljökarma när det kommer till krita.
 
Mina miljöpoäng:

Miljö+:
Vegetarian
Åker enbart kollektivt
Använder laddningsbara batterier
Återvinner
Komposterar

Miljö-:
Använder ström.

Jag tror jag har god miljökarma när det kommer till krita.


Tyvärr så är inte den personliga karman så intresant när det gäller miljön, det är den gemensamma som återverkar på oss. Men det är klart, den ger kanske ger en bättre nattsömn?
 
Jag jobbade med en miljö mupp för några år sedan, han beklagade sig över att jag åkte bil till jobbet, åas flög han Umeå-Stockholm minst en gång i månaden, på semestrar flög han till Thailand eller så åkte han till fjällen och körde snöskoter (tvåtaktare).

Han menade på att han var miljövänligare än mig tills jag bad honom att ta reda på hur många dagar jag kunde köra bil till jobbet för en timmes skoterkörning respektive en flygresa till Stockholm.

Han återkom aldrig i ärendet.
 
Sedan det framkom att två f.d. språkrör veckopendlade med flyg, en till Finland och en till norrland och de ansåg att det inte var nåt problem, det var bara att köpa utsläpsrätter så tar jag inte det där på allvar. Miljö är alltid för nån annan och de som har gott om pengar köper sig alltid ur problemet.
 
Min miljörevision:
+
Undviker att åka bil, tar hellre tåg eller kolletivtrafik (lätt i Stockholm)

Använder inte rörbestyckad utrustning, sorry EQL men speciellt miljövänligt är det inte :)
Använder mig inte av slutsteg, 100W är max effekt om jag inte skulle börja med EME och då skulle det nog bli på 1296 med transistorsteg på runt 200 - 300w.

De gånger jag kör SMFF, har det mest skett på landet, då blir det en kombination av moped och promenad till aktuellt reservat. Naturligtvis QRP med laddningsbara ackar.

Undviker numer FM och om jag kör så använder jag minsta möjliga effekt och direkt kontakt. Använder hellre SSB än AM och tragglar gärna igenom ett och annat CW QSO. Har kört BPSK31 (< 25W) tidigare men tröttnat på det då det är så stereotypa QSOn.

Min egenutvecklade bugg drar 0,3mA.

Är inte medlem i SSA så det blir inga resor till årmöten.

Dricker inte så gärna kolsyrade drycker. Oftast blir det en kombination av kaffe och vatten .


-
Använder fortfarande blyat lödtenn om det inte är en enhet som är byggd med blyfritt.

Glömmer alltför ofta bort att stänga av lödpennan.

Förbrukar alltför mycket komponenter och annan material i mina experiment, försöker dock återanvända så mycket som möjligt.

Är fortfarande rökare och kan t.o.m röka under pågående QSO.

Är medlem i RSGB och får material skickat till mig från England.
 
Last edited:
Fotbollsplaner som på kvällen är lika upplyst som om det vore mitt på dagen!
Ett antal höga master med 5-6 strålkastare i varje mast. Vad kostar det samhället (skattebetalarna)?
Idrotten får belasta miljön!

Samtidigt håller EU-parlamentet på i sin lilla verkstad och skall lösa problemet med vår standby-förbrukning på hemelektronik.
Det är löjligt, helt enkelt...
 
Back
Top