Millitär effektmätare

Discussion in 'Hemmabyggen' started by SM0YDO, Feb 6, 2018.

1. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej är det någon som vet något om den här effektmätaren ? Den har suttit i en militär avstämmare men den är urplockad ur 19 tums lådan som används till ett annat projekt
    Det fanns en pall med sådana på ÖB i Solna för längesedan och jag köpte en för 50 kr vill
    Jag minnas

Mvh Lasse sm0ydo

Attached Files:

Last edited: Feb 6, 2018
  2. QRP

QRP Well-Known Member

3. SM7NTJ

SM7NTJ Well-Known Member

Hej
    Effektmätaren satt i manöverenheten till antennanpassaren.
    Vippomkopplaren väljer fram- eller backeffekt.
    Vridomkopplaren väljer mätområde 10, 100 eller 500 watt.

Förutom effektmätaren innehöll de en Elgon som användes för att överföra ett inställt värde mellan manöverapparat och antennanpassare. (Värdet som syntes i det lilla fönstret i ställdes in med knapparna öka respektive minska.)

Mvh SM7NTJ Lorentz

4. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej och har du någon ritning på elektroniken jag har inte märkskyllten kvar där M numret satt.?

Jag tänkte om man kan gå via Försvarets Materiel verk och kolla efter en ritning om man har M numret

Jag hade med mig grejen till radioklubben en gång och Karl Arne var där och han berättade
    Att den var gjord i Karlskrona .

Några ledningar har gått av så nu vet jag inte hur det hänger ihop också är det några trimpotar
    som hänger löst .

Det är en massa komponenter i mätkroppen men den är lite svår att få isär.

också är det C kontakter på mätkroppen så det gäller att ha övervgångar till Pl 259

Mvh Lasse sm0ydo

Last edited: Feb 7, 2018
  5. SM7NTJ

SM7NTJ Well-Known Member

Manöverenhet KKRV-SRM 101AM har M-nummer M2491-849610 och är tillverkad av Karlskronavarvet.

Jag har inget schema till manöverenheten.

73 de SM7NTJ Lorentz

6. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Ok tack för hjälpen med M numret och den andra beteckningen på manöverenhetem

Mvh Lasse sm0ydo

Last edited: Feb 7, 2018
  7. QRP

QRP Well-Known Member

Last edited: Feb 14, 2018
  8. Sm2vki

Sm2vki Tekniker

Kul!

Jag har både styrenhet/anpassare liggandes på hyllan men saknar schema och instruktion gällande styrkablaget mellan anpassaren och styrenheten. Vill någon dela med sig av den vore jag tacksam.

73´s de sm2vki

9. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej jag har varit i kontakt med registratorn på FMV men dom har inga ritningar kvar på produkten den
    Urplockades ur marinen eller vad man nu använde den till för länge sedan och skrotade den
    Av någon anledning varför vet jag inte.

Jag har en annons ute på dx radio och väntar med spänning på svar på annonsen första
    Svaret var inte helt rätt men något i rätt riktning iallafall.

Mvh Lasse sm0ydo

10. Sm2vki

Sm2vki Tekniker

Hej Lasse,

Jag hadde inte tänkt på möjligheten att annonsera via dx-radio. Om du får "napp" av någon med manual/kopplingsschema är jag också intresserad.

73´s de sm2vki

11. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej det verkar inte hända så mycket med annonsen på dx radio.Jag funderade på Radiomuseet i Göteborg
    Dom har en massa ritningar men jag vet inte om dom har något millitär relaterat som typ
    Antenn avstämmare ?

Lasse sm0ydo

12. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej igen vart förvånad när jag fått mail ifrån torpedbåtsgnistarna idag efter en lång väntan om svar
    Om antennavstämmaren dit jag skickade ett mail för länge sedan men sm2vki du som var
    Intresserad av manualen jag har den nu och kan vidarebefordra länken dit man kan
    Ladda ner den om du skickar över din email adress så vidarebefordrar jag mailet som jag fick idag.

Mvh Lasse sm0ydo

13. SM7NTJ

SM7NTJ Well-Known Member

Hej
    Du får gärna skicka det även till mig.
    Mail enligt info på ssa.se.
    Jag har problem med inloggning här på forumet och lyckas inte heller hitta pm-funktionen.
    73 de SM7NTJ Lorentz

14. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

image.jpg Hej här ett schema på själva riktkopplaren en bild taget ur manualen

15. SA5PMG

SA5PMG Well-Known Member

Vad betyder de olika dubbelriktade pilarna med E-nånting? Mätpunkter för kalibrering?

16. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

E= Elektrisk potential. Nuförtiden skriver vi V eller U.
    Kanske finns det en funktionsbeskrivning i manualen som då hänvisar till spänningen som uppstår i mätbryggans olika delar.

SA5PMG likes this.
  17. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Det är C kontakter på mätkroppen en åt varsitt håll så jag har fixat två C Hanar för lödning ifrån
    Bhiab för något år sedan och jag tror att det ska bra att få dit RG 58 i kontakterna hålen för koaxen
    Verkar att stämma och sen PL 259 i den andra änden av RG 58 så är man vid vanlig standard
    Av koax kontakter tror jag

Sm0ydo

18. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

19. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej i min riktkopplare så har den röda och vita ledningen ifrån mätkroppen lossnat
    Som går till R17 och R 4 går det att mäta upp vilken tamp som är vilken för fram och
    Backriktning eller det sitter en diod i framriktning och en i backriktning i mätkroppen ?

Mvh Lasse sm0ydo

20. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

image.jpg Försökte att plocka isär riktkopplaren utan att använda en lödpenna och då ser det ut såhär

Share This Page