Modulations-transformator passande rören 807 eller liknande

SM5DRY

Well-Known Member
Söker en gammal push-pull surplus modulations-transformator passande rören 807, 6l6 eller liknande.
 
Att hitta en "riktig" modulationstransformator som klarar pp 807 är inte alldeles lätt.

Dock kan man klara sig långt med en vanlig nättransformator med sekundärlindning med
mittuttag, säg 2x300 V och 220 V primär och dimensionerad för 80-100 VA eller så.

När en sådan som har 15-20 cm2 kärnarea används för pp 807 och t.ex. ett 6146 som HF-förstärkarrör
används, gärna med lite lägre anodström 80 mA eller så vid 600 V eller 50 W input, finner man att likströmsmagnetiseringen hamnar i häraden 0,7 T och toppvärdet av växelströmsmagnetiseringen blir runt 0,1 T så länge som man undviker moduleringsfrekvenser under 150 Hz.

Sådana magnetiseringar klarar man vanligen av även utan luftgap i kärnan på transformatorer av någorlunda kvalitet.
 
Jag hittade en modulations-trafo från SCR-522 som jag ska just prova. Jag har nu 6L6 som modulator-rör. Kanske trafon är något klen men vi får se. Om detta inte går bra så blir det prov med en nättrafo som du föreslår.
Tack för tipset!
 
Jag har en "SU-2182", som jag tror innehåller "AM-delar", finns i Kalmar om du vill hämta...
 

Attachments

  • DSCN3088.JPG
    DSCN3088.JPG
    1,1 MB · Views: 15
  • DSCN3087.JPG
    DSCN3087.JPG
    1,1 MB · Views: 15
  • DSCN3090.JPG
    DSCN3090.JPG
    1,1 MB · Views: 15
Jag hittade en modulations-trafo från SCR-522 som jag ska just prova. Jag har nu 6L6 som modulator-rör. Kanske trafon är något klen men vi får se.
Frågan är hur mycket kärnarea det är i en sådan modulationstrafo.
För att klara 50 W så ska man nog ha uppemot 10 cm2.
 
Ok, Karl-Arne. Vi får se kanske redan i morgon hur det går.

SM7MCD. SU-2182 låter som om att det är en kustradio. Jag försökte att hitta info om denna på nätet men förgäves. Men den ser väldigt intressant ut. Vill du sälja hela apparaten eller bara modulationstrafon och för hur mycket? Men jag bor i Stockholm och har inte vägarna förbi Kalmar nu så frakt är det som måste gälla. Hela apparaten är säkert väldigt tung? Har du mer info om denna apparat?
Vad sägs om detta?
 
"SU 2182" (="Standard Ulvsunda"+detaljnummer) är modulatordelen i Standard Radiofabriks tidiga VHF-markradiostation Rk-01 som hade många gemensamma drag med SCR-522.
HF-delen innehöll antingen 829B eller QQE06/40 som effektsteg.

1702932417784.png
 
Last edited:
SM5DRY, Det är modulatordelen som på K-A:s foto, men ingen sändardel, men det är en nätdel på den andra halvan, och den är minst sagt tung. Troligen ganska användbara transformatorer om man vill bygga med rör. Jag tänkte att om du hämtar är den gratis... kanske någon har vägarna förbi i julresor?
 
Till min första AM-station använde jag nättransformator från en skrotad Centrum träradio i modulatorn, den hade många uttag på primärlindningen och kan ha varit på 10 cm2. Ett 6146 modulerades av två LS50 och frekvenserna under 300 Hz var kraftigt undertryckta. Modulationskvaliteten var utmärkt enligt rapportörerna.

Lennart
 
Ja, modulatordelen är ju intressant! Det var vänligt av dig att erbjuda den gratis. Men problemet med transport kvarstår. Kanske det kan bli ett kommande projekt i sommar när jag troligen kommer att passera Kalmar?

Under tiden kanske jag gör prov med nättransformatorer som Lennart berättade om.
 
Nu är jag ju pga geografin sällsynt dåligt lämpad för detta, men nog borde det finnas betrodda medlemmar som far mellan Kalmar och SM5 då och då?
 
Back
Top