SM4HFI
Well-Known Member
Julitesten på 144 körde jag från Baljåsen i norra Dalsland. Det är Dalslands högsta punkt enligt turistinfomationen i Åmål, tack för hjälpen! Vid parkeringen packades tre kolli.
Batteri 26 Ah gel, PA och adapterlådan i Kånken.
Rigg FT817, nyckel, coaxer, tejp, linor, klocka mm i en väska.
Antenn 5 el med delad bom och mast 3 bitar pertinaxrör med gängade skarvar (kasserad strömavtagarstång från SJ) ihoptejpade till ett paket. Lättaste kollit men otympligast.
Lite panik blev det när strömkabeln till riggen inte hittades. Efter lite funderande kom jag fram till att den sitter på lilla 7 Ah batteriet som jag laddade hemma, men som inte verkar kommit med vid packningen. Det gick att lösa med lösa kabelsnuttar och gaffatejp, och några kardeler inpetade på kalla sidan av PA:ts säkring. Minus kopplades till jordskruven.
Det fanns tre vägar till toppen skyltade. Det kändes som jag valde den längsta, med uppstigning på baksidan av kullen.
Väl på plats riggade jag och försökte sända. Men riggen stod kvar i RX-läge i alla moder, hur jag än gjorde. Letade i menyer efter nån TX block eller liknande, men det slutade med reset, sen funkade den som normalt! Då var klockan en bit över 8.
Över Nordsjön verkar det ha varit en vägg rest. Hörde ett par danskar, men de hörde inte mig. Norrmän och svenskar funkade bra, men kvällens överraskning var att ES5PC hördes och även hörde mina anrop, 82 mil bort. Inte illa med 20 - 30 W och 5 el! Men horisonten i hans riktning är inte dålig, se bilden nedan med Västergötland i bakgrunden, på andra sidan Vänern...
Hemma i Falun funkar det att gå i skogen kl 11, men var osäker så efter lite trög trafik vid 22.30 så rev jag och gick ner. Det var en betydligt kortare stig, men kom fram på vägen kanske en halv km nordost om parkeringen.
Dan efter blev det inknappning av loggen, hoppas det inte blev allt för många fel från papper till logg. Det får jag väl se lite senare...
Det finns även en liten stuga på toppen, med två kojplatser, kamin, bord och sittplatser. Men då fordras ju rotor mm, så den fick stå orörd. Jag var ute och slogs med några knott, men de gav sig med kyligare väder och lite vind vid 9-tiden.
432-testen kör jag med SK4AO igen som vanligt, antagligen från nån kulle i Falutrakten.
/Jan
Batteri 26 Ah gel, PA och adapterlådan i Kånken.
Rigg FT817, nyckel, coaxer, tejp, linor, klocka mm i en väska.
Antenn 5 el med delad bom och mast 3 bitar pertinaxrör med gängade skarvar (kasserad strömavtagarstång från SJ) ihoptejpade till ett paket. Lättaste kollit men otympligast.
Lite panik blev det när strömkabeln till riggen inte hittades. Efter lite funderande kom jag fram till att den sitter på lilla 7 Ah batteriet som jag laddade hemma, men som inte verkar kommit med vid packningen. Det gick att lösa med lösa kabelsnuttar och gaffatejp, och några kardeler inpetade på kalla sidan av PA:ts säkring. Minus kopplades till jordskruven.
Det fanns tre vägar till toppen skyltade. Det kändes som jag valde den längsta, med uppstigning på baksidan av kullen.
Väl på plats riggade jag och försökte sända. Men riggen stod kvar i RX-läge i alla moder, hur jag än gjorde. Letade i menyer efter nån TX block eller liknande, men det slutade med reset, sen funkade den som normalt! Då var klockan en bit över 8.
Över Nordsjön verkar det ha varit en vägg rest. Hörde ett par danskar, men de hörde inte mig. Norrmän och svenskar funkade bra, men kvällens överraskning var att ES5PC hördes och även hörde mina anrop, 82 mil bort. Inte illa med 20 - 30 W och 5 el! Men horisonten i hans riktning är inte dålig, se bilden nedan med Västergötland i bakgrunden, på andra sidan Vänern...
Hemma i Falun funkar det att gå i skogen kl 11, men var osäker så efter lite trög trafik vid 22.30 så rev jag och gick ner. Det var en betydligt kortare stig, men kom fram på vägen kanske en halv km nordost om parkeringen.
Dan efter blev det inknappning av loggen, hoppas det inte blev allt för många fel från papper till logg. Det får jag väl se lite senare...
Det finns även en liten stuga på toppen, med två kojplatser, kamin, bord och sittplatser. Men då fordras ju rotor mm, så den fick stå orörd. Jag var ute och slogs med några knott, men de gav sig med kyligare väder och lite vind vid 9-tiden.
432-testen kör jag med SK4AO igen som vanligt, antagligen från nån kulle i Falutrakten.
/Jan