Någon som vet vad detta..

Embuza

Member
IMG_4358.JPG Dessa följde med i en auktion som jag vann för ett tag sedan som innehöll gamla radioprylar men har inte en aning om vad dem hör till för apparatur.. Alla fyra korten är av samma sort och det lilla som står på dom är Alfac 31 samt EC 852.
Någon här som kanske vet mera?

Tack på förhand!
 
Alfac gjorde gnuggisar när man ville göra kretskort med hjälp av självhäftande "förtryckta" tekniska symboler. Med "Letraset Technigraph" överföringsblad och ett liknande från "Alfac electro graphic" kunde linjer, lödpunkter, etc. snabbt överföras till ett kopparlaminat. Kretskort med Alfac-gnuggisar och järnklorid från Josty Kit var det man jobbade med för ett antal decenier sedan.
Mha de komponenter som är fastlödda kanske det går att lista ut användningen.
Vad är det för transistor?
//QRP
 
På 60 talet kunde man köpa datorskrot i form av kretskort omkring 100 x 100 mm stora.
Dessa ser inte riktigt lika ut som de jag köpte, men kanske samma typ.
Datorer på den tiden bestod av en stor mängd kort, kanske tusentals, som vardera innehäll ett par grindar, vipor eller räknare. Ja det var väl därför det fanns nätagg på 5 V för flera hundra A, som surplus ett tag.
Och det skrotades tydligen mycket sådant.
Jag vet att man kunde köpa kilvis av sådan skrot, vilket betydde minst 25 - 50 kort per kg.
De innehöll dock en mängd transistorer 2N1305 eller så.... Samt motstånden som ännu ligger och väntar på nya projekt, i små askar.
Man lade ner ett jättejobb för att demontera och spara delarna.
Vad du kan göra är väl att försöka läsa av transistorerna och Googla på dem. För att kanske finna Ge eller tidiga Si transistorer med Hfe på 20 - 40, effekt på 1 W spänning 20 - 40 V och frekvens upp till flera MHz. Dvs de lämpar sig nog mer för elektronikåtervinning.
Mången annan elektronik byggdes på liknande storlek av korten med kortkontakter. Det kan ju vara något analog på dina kort. Vill man gå på djupet är det nog bara att rita av kopplingsschemat.
De kunde ju gå sönder som elektronrör och skulle vara utbytbara. Det största felet var förmodligen ändå kontakterna, liksom rörsocklarna.
Min första Elbugg byggde jag faktiskt av de transistorerna, en sk pop-bug som beskrev i QTC. funkade fint, men inte lärde man sig telegrafi med en elbugg inte.......

de
SM4FPD
 
Man får nästan lite vibbar att dom hör hemma i någon av John Schröders radiobyggarböcker.
 
Ser ut om en enkel LF-förstärkare. Vill minnas att jag likt FPD skotade ngt liknande från en hörslingeförstärkare för 30 år sedan.
Enda bestående värdet av det var lödövningen... :rolleyes:
 
Så då är alltså Alfac bara kretskortstillverkaren och inte namnet på apparaten den tillhör..
Tusen tack! Det kommer bespara mig ett antal timmar av att klura ut nya kombinationer att googla på;)

Transistorn är märkt med ett ensamt stort F och strax efter kommer 2N4033 748. Resterande 6st är BC547 och under det står det med mindre text 735 B.

Att jag inte tänkte på det.. Blir till att googla på komponenterna och se vad den skaran komponenter tillsammans kan resultera i. Hittar jag vart korten hör hemma så meddelar jag självklart det :)

Schema får du jätte gärna rita:)

Tack för hjälpen ännu en gång!
 
Nej knappast LF förstärkare, de brukar innehålla elektroytkondingar, och ev transformatorer.

de
Roy
 
Back
Top