Någon som vet vad en "kapacitor" är?

Intressant och kul tråd detta. Kom direkt att tänka på en kul grej jag hittade
i en gammal bok om TV-teknik jag har i hyllan. Den är från 60-talet och i vissa
fall är det väl bra att vårt språk utvecklas.
Har svårt att tänka mig att det skulle accepteras idag. :D
Idag får man ju inte säga negerboll. Inte ha glass som heter Nogger Black.
Eller skära i en tårta som ser ut som en afrikansk kvinna (för att illustrera hur vi exploaterar U-länderna, etc)
 

Attachments

  • negerläppstyp.jpg
    negerläppstyp.jpg
    77 KB · Views: 109
Det här med revolvrar och kultur är annars rätt intressant.

Man kan vitsa till saken som Woody Allen som sade "Varje gång jag hör ordet revolver osäkrar jag min kultur".

Göring sade emellertid inget offentligt om revolvrar och kultur men ägde dock en Smith&Wesson.

Det diskuterade citatet kommer ur en teaterpjäs från 1933 och lyder:

"Nein, zehn Schritte vom Leibe mit dem ganzen Weltanschauungssalat.
Hier wird scharff geschossen! Wenn ich Kultur höre, entsichere ich meinen Browning"

Automatpistolen Browning (vilken förekom som pistol m/07 i svenska armen)
har mycket riktigt två säkringar.

Flera forskare under 1700-talet beskrev oberoende av varandra metoder för att lagra gnidningselektricitet, och Leydner-flaskan är den tidigaste kända formen av elektrisk kondensator.

Den skapades genom att fylla en glasflaska med en elektriskt ledande vätska som blev det inre belägget samt en metallfolie på utsidan som det yttre.

Benjamin Franklin och senare forskare lyckades visa att laddningen lagrades på ytorna av elektroderna och inte i vätskefyllningen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag menar nog att revolvern är säkrad när hanen är nere och ibland ligger på en avfyrad partron. Osäkrad är den när man lyft hanen, och en ny patron är framvriden, KLIIICKK säger det i filmen bakom hjälten i mörkret.
Men det är ju ingen riktig säkring.
Idag kvalitessäkrar vi organisationer...

Men KA, nog laddar vi genom att dricka saker, laddar upp oss med energidryck. Energidrycker som luktar död, lik, skunk och urin.
Så visst är laddning en vätska, tvivelsutan.
Och en laddad elektrolytkonding vore ju inget utan elektrolyt (ledande vätska).

de
 
Som aktivt tävlande in pistolskytte (även svartkrutsrevolvrar) och aktivt
experimenterande radioamatör kan jag inte annat än dra på smilgroparna till alla fyndiga paralleller och ordvitsar i denna tråd :D

Vem har sagt att radioamatörer är utan humor? :D
 
Jag menar nog att revolvern är säkrad när hanen är nere och ibland ligger på en avfyrad partron. Osäkrad är den när man lyft hanen, och en ny patron är framvriden, KLIIICKK säger det i filmen bakom hjälten i mörkret.


Det som visas på TV och film ska man ta med en säck salt. Speciellt när det gäller vapen. Film är en egen konstform där verkligheten och naturlagarna inte gäller. Ta bara det med när det visas vad en person ser i en kikare. Ett otänkbart mellanting mellan två mera möjliga tänkbara möjligheter.

Det finns revolvrar som spänner upp hanen och vrider fram en oanvänd patron när man börjar trycka på avtryckaren för att avfyra när avtryckaren närmar sig botten. Givetvis kan inte vapnet påstås vara säkrat då. Om man vill skjuta med mer precision kan man manuellt spänna hanen. Att blanda i hop begrepp som säkring och uppspänning m.m. är givetvis inte korrekt. Man måste som du Roy ofta påpeka vara korrekt när man diskuterar nåt och använda korrekta ord så det inte blir missförstånd...
 
Det finns mycket som endast fungerar i filmens värld. Själv anser jag att magsyran ska användas till bättre saker och har slutat att hetsa upp mig över sådant.

Däremot har det förekommit säkringsanordning på revolvrar, fast inte så ofta.
De som jag kan erinra mig är vissa modeller av Webley-revolvern och den ganska ovanliga Nagant som förekom på 1800-talet i främst Ryssland.

En revolver kan antingen vara "single-action" där man först behöver spänna hanen och mata fram en ny kammare med tummen och sedan avfyra skottet med avtryckaren.

Den ursprungliga Colt-revolvern var sådan. Eller "double-action" där man både spänner hanen och avfyrar i samma moment. Sådana revolvrar var de vanligaste.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
APQ DE EQL

Jag har ett kondensatorpaket här som ursprungligen kommer från SAG. Vet du i vilken av sändarna den användes?

attachment.php


"Kapacitorpaket" Fabrikat E.F. Johnson. Typ 475/275 FBD120.

De små sektionerna är på 300 pF styck och de lite större på 500 pF styck. Plattavstånd 10 mm. Kondensatorpaketet har samma mått som Wilcox-sändarmodulerna.

/Bengt
 

Attachments

  • kondensator1.jpg
    kondensator1.jpg
    59,2 KB · Views: 242
EQL de APQ,
Hej. Jag vet inte vilken sändare kondingen kommer ifrån. Jag jobbade ju aldrig på sändarstationen i Vallda.
Det finns en tekniker som var en av de sista som tjänstgjorde på sändarstationen - Ingvar Helldal, (ej amatör). Jag skall kopiera bilden och fråga honom när jag träffar honom i maj på en veteranträff.
På sändarstationen fanns några Wilcox och gissningsvis kan kondingen härstamma från en av dessa TX.

73
Bengt SM6APQ
 
Den skulle ha kunnat sitta i en Wilcox 99 för lite lägre frekvenser, kanske gränsvåg.
Wilcox 96 var mer spatiös, och där satt det E F Johnson vridkondensatorer av mer traditionellt utförande.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
"Men det är ju ingen riktig säkring"
Skrev jag under mitt sista inlägget om revovern.
Vad jag menade är att idag är säkerhet något helt annan är vid tiden för dessa vapen.
Liksom att förr var säkerhet vid bilkörning en uppmaning att köra försikigt.
Elsäkerhet är något annat idag än förr. Även om det fuskas friskt
Idag är säkerhet med bil lika med säkerhetsbälte, ABS, XFD, SSS, BMX, SLDD ja allt var det heter.
Alla som jobbar vet vad säkerhet innebär på jobbet, ibland kanske till överdrift, ändå händer olyckor, till och med bland polisen som hanterar vapen med säker säkring.

Det var en parantes, och låt oss fortsätta med radiotekniken.

Med korrekta termer, måttenheter och de rätta orden.

Snygga vridkondingar.
Hoppas de blir fina byggen!

de
FPD
 
Roy, det är fyra stycken fasta luftisolerade kondensatorer. Kan t ex användas som paddingkondensatorer i en match-box för 600 m bandet, när det nu öppnas i Sverige.

/Bengt
 
Back
Top