November 2016: Ham.se uppdaterat och på svensk server

Martin Björnström

Well-Known Member
Vi har uppdaterat Ham.se till senaste versionen av forumprogramvaran och även flyttat sajten till en svensk server hos iPeer. Prestanda bör vara bättre än tidigare och en del funktioner såsom mail fungerar mycket bättre nu.

Ledsen för dom tekniska problem vi haft senaste dagarna, flytten till ny driftmiljö gjorde att en del funktioner slutade fungera och vi tvingades uppdatera mer än vi tänkt oss. Jag har kollegor som ställer upp ideellt med tid och insats som inte alltid är förenligt med "gör det omedelbart" och därför drog det ut på tiden.

Tack för ert tålamod!

Med varma hälsningar

Martin
 
Hej!
Ett tag sedan jag var här men sidan snurrar på fint, svara snabbt och lätt.
Bra jobbat!

/Anders, sm6uuz
 
Instämmer i hyllningskören och önskar även en förvarning inför liknande arbeten i framtiden.
 
På min PC med Windows 10 slutade ham.se att uppdateras den 4 november. Detta gällde alldeles oavsett vilken webbläsare jag använde. På min smartphone kom jag däremot alltid till det aktuella forumet. Efter några fruktlösa experiment fick jag så i morse en idé som ledde mig på rätt spår.

För flera år sedan gick det pga ett dns-fel tillfälligtvis inte att nå ham.se utan att gå via serverns ip-adress. Därför lade jag då "för säkerhets skull" in ip-adressen i filen C:\Windows\System32\Drivers\hosts. Sedan har allt bara "rullat på" tills ni bytte server, och jag hade givetvis glömt alltsammans. Nu var det bara att radera mitt tillägg i hosts så dirigerade dns mig till rätt server.

Uppenbarligen ligger den nu inaktuella ham.se fortfarande kvar på den gamla servern, så börjar kanske bli aktuellt att lyfta bort forumet därifrån.

Hälsningar / Göstha

P.S. Lägg gärna in en påminnelse i det "gamla" forumet. Någon fler än jag kan ha gjort samma miss. / DS
 
Back
Top