Ny elmätare

SM0BRF

Well-Known Member
Idag kom ett mejl från Vattenfall där man entusiastiskt berättar att jag ska få en ny "smart" elmätare. All information sägs finnas på hemsidan. Jag hittar dock ingen information om hur mätdata överförs eller EMC. Innan jag frågar Vattenfall om detta: är det någon på detta forum som har erfarenhet av ett dylikt mätarbyte.
 
"Min" nätleverantör Ellevio lät hösten 2022 byta elmätare till den typ
som kunde avläsa på minutnivå (samt räkna baklänges vilket
även krävdes för solcellsinstallation).

Fabrikat något Franskt. Display som växelvis visar några olika värden.
Mätaren använde liksom den tidigare av samma fabrikat en liten utanpå-
skåpet placerad antenn för mobiltelefonibanden. Jag har inte kunnat
detektera någon störning som med säkerhet kunnat orsakats av mätaren.
vare sig på kortvågsbanden eller VHF/UHF.

Efter installationen behövde jag aktivera kundvisning på
abonemangets hemsida hos Ellevio vilket strulade
men när visningen väl kom igång gick det att följa
förbrukningen ganska detaljerat.

Vattenfall är tydligen lika entusiastiska som Ellevio som körde med samma snack.
Ungefär som företag som reorganiserar sina kontor till "aktivitetsbaserade"
och som torgför denna bevisat produktivitetssänkande och psykiskt
påfrestande princip som "Ett nytt spännande sätt att arbeta."
 
Även min mätare avläses med en antenn monterad utanpå fasadskåpet som är misstänkt 3/4G antenn. Om de inte har något egen frekvens för det.

På transformatorn i kvarteret sitter det några meter maströr och en dipol som skulle kunna passa in på 400-500MHz i längd.

Mätaren ger inte ifrån sig några märkbara störningar. Där är väl det bättre med 3/4G än de äldre med LON - mesch som pratade via elnätet. Det kan jag tänka mig skulle kunna orsaka störningar.
 
Har en vattenmätare med fjärravläsning. Inte helt lätt att hitta info om hur man kopplar upp sig mot den. Inte jätteviktigt men lite kul eftersom förutom mätarställning så har en finess att den upptäcker möjligt läckage och den avläses via drive-by eftersom signalen når max 100m

Mätaren är en Kamstrup Multical 21

//QRP
 
Har en vattenmätare med fjärravläsning. Inte helt lätt att hitta info om hur man kopplar upp sig mot den. Inte jätteviktigt men lite kul eftersom förutom mätarställning så har en finess att den upptäcker möjligt läckage och den avläses via drive-by eftersom signalen når max 100m

Mätaren är en Kamstrup Multical 21

//QRP
Fascinerande drifttid på ett enda batteritid. På jobbet har man tejpat fast minst en eller två, ibland upp till 12 har jag sett, per rum eller större yta av Elsys sensor för co2 på lorawan och 10 års drifttid.
 
Back
Top