Ny-start av gammalt slutsteg

Discussion in 'Sändare och mottagare' started by SM6POP, Jun 11, 2018.

  1. SM6POP

    SM6POP Member

    Hej.
    Har ett Dentron Clipperton L ståendes hemma.
    Köpte det för ett tag sedan av en son till en Silent Key.
    Steget ser välhållet ut men jag har ingen aning om det var senast igång för tre månader eller för 30 år sedan.
    Hur startar jag upp det på bästa sätt utan att ställa till det, har ingen vridtrafo eller annan speciell utrustning till ändamålet. Undrar också om min IC-7300:s "send controll Jack" klarar att dra stegets relä eller om man skall sätta ett "hjälp-relä" i mellan radion och steget.
    Tacksam för hjälp
    //Anders
     
  2. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Huruvida "send" utgången på transivern tål stegets relä, i handboken till radion finns spec på vilken spänning och ström"send" tål.
    Ofta är det ett tungemelement som relä i transivrarna. Ett sådant brukar vara specat till 35 V och några hundra mA.
    Tungelement är lite känsliga för induktiv last. Och det är ju just vad det stora relät i steget är.
    Du bör helt enkelt mäta upp spänning och ström på slutstegets manöver. Överstiger det vad transivern är spelad för gäller ett mellanelä.
    Är det AC så bör du förvissa dig om att transiverns "send" är isolerat från jord, och att relät där tål AC.

    Att starta upp är vanligt att man gör med låg spänning först. Utan vridtrafo i verkstaden, kan man sätta en 60 - 100 W glödlampa i serie med 230 V. Om nu en sådan existerar me tanke på att LED ljuskällor är rådande idag. Värmeelementet i en kupevärmare, en stor fel lödkolv på 100 W etc. kanske går bra oxo som förkopplingsmotstånd.
    Låt steget stå på med reducerad spänning över dagen.
    Sen är det att chansa med full kräm och hoppas att det inte smäller. Låt stå ett tag och manövrera sedan relät och se att BIAS på rören stiger, låt stå med send på, (kanske en kvart) och BIAS och ha koll på strömmen i rören, låt dem bli varma och fina. Kolla att bias-strömmen reagerar för SSB och CW läget, som egentligen betyder hög resp låg anodspänning. Kolla att alla rör blir ungefär lika varma, möjligen blir de djupröda efter ett tag i mörkret.

    Under tiden gäller att läsa handboken för steget och se hur man gör en avstämning.

    Givetvis bör du blåsa rent i steget allra först, kolla noga så att inget ser misstänkt ut, läckande lytar exvis.
    Det är kraftiga saker och höga spänningar, samt den allra sämsta elsäkerheten (läs amerikanske elsäk) i ett sådant PA, den största respekt för el och elsäk är att föredra.

    SM4FPD
     
  3. SM6POP

    SM6POP Member

    Tusen tack för tipsen, jag provar så och håller tummarna.
    Får se när det blir men jag återkommer med resultatet när jag testat.
    //Anders
     
  4. SM0YDO

    SM0YDO Well-Known Member

    Kollade på rigpix och det ser ut att sitta i 4 x 572b rör i slutsteget .

    Mvh Lasse sm0ydo
     
  5. SM6POP

    SM6POP Member

    Det stämmer bra, det är de rören i steget.
     
  6. SM6POP

    SM6POP Member

    Funderar lite på att skaffa en vridtrafo, har även ett par gamla rör-riggar som skall igång i höst.
    Vilken spänning börjar jag på och hur snabbt skall jag höja spänningen?
    Någon som vet vad ett rörsteg liknade det jag har drar när man smyger igång det så jag vet hur stor vridtrafo jag behöver?
    Mvh Anders
     
  7. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Du skall ju inte sända vid uppstarten med vridtrafo.
    Rören drar vid 6,3 V glöd 4 A styck.
    Vilket ger c:a 100 W glödefffekt.
    Något annat drar ju inte särskilt stor ström vid stby.
    Räkna med att nättrafon har verkningsgraden 50 % så krävs 200 W för att få igång det hela.
    Skall du börja lägga steget i send, dvs med BIAS får du nog dubbla effekten.
    Strömförbrukningen är relativt proportionell mot spänningen då ju glödtrådarna är resistiva.
    Du kommer långt med en vridtrafo på 2 - 5 A. Så länge du inte särt steget i send.
    Sen skadar det förstås inte med en AC ampmätare i serie med nätströmmen, då ser du om strömmen minskar eller ökar under formateringen.
    (tillvänjningen av eleketrolyterna).
    Det är ju relativt moderna eleketrolytkondingar i detta steg så det hela bör gå smärtfritt.
    Tiden ja, en bra fråga, själv skulle jag gå stegvis en timme med 50 V en timme till vid 100 V etc.
    5 - 10 timmar vid full spänning och kontroll av strömmen.

    SM4FPD
     
  8. SM6POP

    SM6POP Member

    Tusen tack Roy för svaren, detta kommer att gå bra med hjälp av dina inlägg.
    Jag skaffar en vridtrafo och kikar på det så småningom.
    Mvh Anders
     
  9. SM4HAK

    SM4HAK Active Member

    I alla fall de tidiga versionerna av Clipperton L hade inga input-filter (!).
    Med rör i sändarens slutsteg och avstämning där gick det hyfsat bra i alla fall, men det var ju då (80-talet).

    Så det kan vara en god idé att kolla innan du kopplar in 7300:an...

    73
     
  10. SM6POP

    SM6POP Member

    Det stämmer, har läst lite på andra forum angående detta.
    Enligt manualen skall ingången vara 50 ohm men det är nog en sanning med modifikation.
    Vad jag förstått i inläggen på bland annat Eham tar radions autotuner hand om eventuell missanpassning så jag tror det skall fungera bra ändå.
    //Anders
     

Share This Page