Ny-start av gammalt slutsteg

Discussion in 'Sändare och mottagare' started by SM6POP, Jun 11, 2018.

  1. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Hej.
    Har ett Dentron Clipperton L ståendes hemma.
    Köpte det för ett tag sedan av en son till en Silent Key.
    Steget ser välhållet ut men jag har ingen aning om det var senast igång för tre månader eller för 30 år sedan.
    Hur startar jag upp det på bästa sätt utan att ställa till det, har ingen vridtrafo eller annan speciell utrustning till ändamålet. Undrar också om min IC-7300:s "send controll Jack" klarar att dra stegets relä eller om man skall sätta ett "hjälp-relä" i mellan radion och steget.
    Tacksam för hjälp
    //Anders
     
  2. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Huruvida "send" utgången på transivern tål stegets relä, i handboken till radion finns spec på vilken spänning och ström"send" tål.
    Ofta är det ett tungemelement som relä i transivrarna. Ett sådant brukar vara specat till 35 V och några hundra mA.
    Tungelement är lite känsliga för induktiv last. Och det är ju just vad det stora relät i steget är.
    Du bör helt enkelt mäta upp spänning och ström på slutstegets manöver. Överstiger det vad transivern är spelad för gäller ett mellanelä.
    Är det AC så bör du förvissa dig om att transiverns "send" är isolerat från jord, och att relät där tål AC.

    Att starta upp är vanligt att man gör med låg spänning först. Utan vridtrafo i verkstaden, kan man sätta en 60 - 100 W glödlampa i serie med 230 V. Om nu en sådan existerar me tanke på att LED ljuskällor är rådande idag. Värmeelementet i en kupevärmare, en stor fel lödkolv på 100 W etc. kanske går bra oxo som förkopplingsmotstånd.
    Låt steget stå på med reducerad spänning över dagen.
    Sen är det att chansa med full kräm och hoppas att det inte smäller. Låt stå ett tag och manövrera sedan relät och se att BIAS på rören stiger, låt stå med send på, (kanske en kvart) och BIAS och ha koll på strömmen i rören, låt dem bli varma och fina. Kolla att bias-strömmen reagerar för SSB och CW läget, som egentligen betyder hög resp låg anodspänning. Kolla att alla rör blir ungefär lika varma, möjligen blir de djupröda efter ett tag i mörkret.

    Under tiden gäller att läsa handboken för steget och se hur man gör en avstämning.

    Givetvis bör du blåsa rent i steget allra först, kolla noga så att inget ser misstänkt ut, läckande lytar exvis.
    Det är kraftiga saker och höga spänningar, samt den allra sämsta elsäkerheten (läs amerikanske elsäk) i ett sådant PA, den största respekt för el och elsäk är att föredra.

    SM4FPD
     
  3. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Tusen tack för tipsen, jag provar så och håller tummarna.
    Får se när det blir men jag återkommer med resultatet när jag testat.
    //Anders
     
  4. SM0YDO

    SM0YDO Well-Known Member

    Kollade på rigpix och det ser ut att sitta i 4 x 572b rör i slutsteget .

    Mvh Lasse sm0ydo
     
  5. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Det stämmer bra, det är de rören i steget.
     
  6. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Funderar lite på att skaffa en vridtrafo, har även ett par gamla rör-riggar som skall igång i höst.
    Vilken spänning börjar jag på och hur snabbt skall jag höja spänningen?
    Någon som vet vad ett rörsteg liknade det jag har drar när man smyger igång det så jag vet hur stor vridtrafo jag behöver?
    Mvh Anders
     
  7. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Du skall ju inte sända vid uppstarten med vridtrafo.
    Rören drar vid 6,3 V glöd 4 A styck.
    Vilket ger c:a 100 W glödefffekt.
    Något annat drar ju inte särskilt stor ström vid stby.
    Räkna med att nättrafon har verkningsgraden 50 % så krävs 200 W för att få igång det hela.
    Skall du börja lägga steget i send, dvs med BIAS får du nog dubbla effekten.
    Strömförbrukningen är relativt proportionell mot spänningen då ju glödtrådarna är resistiva.
    Du kommer långt med en vridtrafo på 2 - 5 A. Så länge du inte särt steget i send.
    Sen skadar det förstås inte med en AC ampmätare i serie med nätströmmen, då ser du om strömmen minskar eller ökar under formateringen.
    (tillvänjningen av eleketrolyterna).
    Det är ju relativt moderna eleketrolytkondingar i detta steg så det hela bör gå smärtfritt.
    Tiden ja, en bra fråga, själv skulle jag gå stegvis en timme med 50 V en timme till vid 100 V etc.
    5 - 10 timmar vid full spänning och kontroll av strömmen.

    SM4FPD
     
  8. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Tusen tack Roy för svaren, detta kommer att gå bra med hjälp av dina inlägg.
    Jag skaffar en vridtrafo och kikar på det så småningom.
    Mvh Anders
     
  9. SM4HAK

    SM4HAK Well-Known Member

    I alla fall de tidiga versionerna av Clipperton L hade inga input-filter (!).
    Med rör i sändarens slutsteg och avstämning där gick det hyfsat bra i alla fall, men det var ju då (80-talet).

    Så det kan vara en god idé att kolla innan du kopplar in 7300:an...

    73
     
  10. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Det stämmer, har läst lite på andra forum angående detta.
    Enligt manualen skall ingången vara 50 ohm men det är nog en sanning med modifikation.
    Vad jag förstått i inläggen på bland annat Eham tar radions autotuner hand om eventuell missanpassning så jag tror det skall fungera bra ändå.
    //Anders
     
  11. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Nu har jag börjat med steget men hittade tyvärr en lite glappande sockel på ett av rören, innebär det att röret inte är tätt eller kan det röret fungera ändå?
    //Anders
     
  12. SM6OID

    SM6OID Well-Known Member

    Hej!
    Rörets sockel har ingen tätande funktion, möjligtvis kan pumprörsstumpen fått sig en knäck om sockeln vickat mycket.
    O då får man ett luftslott...
    Prova att lägga på glödspänning, ryker det inuti röret är det inte bra.
     
  13. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Tack för svaret, misstänkte nästan det.
    Det kanske glappar max 1mm och glöden är uppe i 150v nu utan att det röret skiljer sig från de andra.
    Är det ide' att försöka limma om sockeln eller skall jag låta det vara som det är?
     
  14. SM6OID

    SM6OID Well-Known Member

    Hej!
    Att limma socklar på rör som går varma är nog lite av en utmaning, tror jag.
    Inte bara skall man hitta ett lim som funkar, det får inte bli för mycket spänningar i glaset, för då kan det spricka.
    Jag saknar gedigen erfarenhet att limma socklar på 572B, så ta mitt svar som det är.
    Dock, det lutar åt att jag skulle strunta i att limma.
    Kanske nå'n annan har visdoms ord att dela med sig?
     
  15. SM5XUN

    SM5XUN ░░░░░░░

    RTV silikon är finfint att limma fast socklar med.
     
  16. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Det är ju sockeln på röret, tål silikon den värmen som blir?
    det blir nog svårt att få dit limmet mellan sockeln och glaskroppen, man kanske måste löda loss sockeln från glaskroppen först, någon som har gjort detta tidigare och som har erfarenhet?
     
  17. SM7CZR

    SM7CZR Old Ham

    Själv hade jag satt några små klickar snabbtorkande superlim (om inga trådar lossnat).
    Värmen från glaset är säkert orsaken till att sockeln lossnat från början...
     
    Last edited: Oct 22, 2018
    SM7EQL likes this.
  18. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Då var rören på plats, efter att ha smugit igång det med vridtrafon det så har steget stått en hel dag med full spänning på glöden.
    Satte steget i send för en stund sedan utan några missöden.
    Det som jag funderar på är om rören skall ändra färg/intensitet i sendläge, det var ingen större skillnad i mitt fall, möjligen blev de lite hetare men inte någon större visuell skillnad.
    Anodhattarna är på och TX-reläet är draget så det borde vara rätt så men är det något jag har missat?
    Tänkte ta med en IR-termometer i morgon och mäta om det är någon temperaturskillnad på rören i sendläge.
     
  19. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    I sändläge skall det flyta en viloström, BIAS, du borde se den på anodströmsmätaren, den ger upphov till måttlig uppvärmning, med IR mätaren kan du kolla om båda blir lika varma, bra metod.
    Vid BIAS blir det ingen uppvärmning som syns som glödgning av anoderna, som kan ske vid full effekt.

    SM4FPD
     
  20. SM6POP

    SM6POP Well-Known Member

    Tack för svaret Roy, då kanske jag är på banan, fortsättning följer i morgon.
     

Share This Page