Nytt QTH och nya antenner. Vilka?

SM7UZY

Well-Known Member
Lång frånvaro från min sida betyder nytt QTH och nya antennmöjligheter.. äntligen!

Jag skall upp med både HFer, VHF/UHF, vädersatellit och en del andra. Nu tänkte jag fråga om tips.



Jag har en Fritzel FD4 Multiband Antenna, men läste nyss i denna tråden:
https://www.ham.se/threads/oeka-verkningsgraden-pa-antenn-parken.25887/
Att Roy, SM4FPD gjorde mig besviken och när han sa att den inte var bra.

Men på eHam så får den bra betyg: https://www.eham.net/reviews/detail/1055?ehamsid=33j73feb4htmbb9epap8oa1636

Är det värt att sätta upp den? Eller har ni tipps på en annan antenn?


Jag har inga träd att hänga upp en dipol, så tanken var att sätta upp FD4an som en inverted V där balunen skall upp på en mast på skorstenen ca 13 meter upp. Så en annan antenn kommer sitta ungefär den samma. Jag vill ha så många band som möjligt på antennen.

Så skall FD4an upp, eller någon annan?


Nästa antenn.. HF vertikal.
Jag funderar starkt på att sätta upp en HF vertikal också. Har en Diamond BB-7V, men den vill jag inte ha upp. Funderade på en Diamond CP-6, men efter ha läst alla problem med trapsen, så nej.

Tips på en vertikal?
 
Finns inga ”bra” multibandantenner, man offrar effektivitet för flerband/enkelhet. HF-antenner skall alltid monteras så långt ifrån huset som möjligt.Ibland är det inte möjligt och då får man dras med sina egna störningar eller använda loop-antenn som är mindre effektiv men bättre i störd miljö.
Det viktigaste är att inte rusa iväg o köpa ngt som rekommenderats på eham :rolleyes: utan att först testa närmiljön med enkla trådantenner.
 
Bra vertikal,
gapantenna.com/shop/antennas/challenger-dx
Jag har haft min i 10 år och är mycket nöjd.
Inga spolar som jäklas, bästa GP:n som jag har provat.
Kolla in vad andra brukare tycker.
SM2 EEC
 
Sätt du upp den antenn du redan har, men förvänta dig inga rara dx med en FD-4. Jämför den sedan med en tråddipol/vertikal upphängd mha ett metspö så långt bort som möjligt från hus och gatlyktor.
 
Sätt inte upp några antenner, du blir bara besviken;)
Jag planerar att sätta upp min gamla OCFD (likvärdig med FD-4) igen på nya sommar-QTH´t bara för att jag har den och ingen annan.
 
Sätt du upp din FD4 "inverterat" med matningen vid skorstenen och kolla hur det funkar. Förmodligen får du en del bekymmer med att husets elektronik stör dig, men det vet du ju ej innan du testat.

Om du accepterar att använda någon form av antennanpassare, manuell eller automat, så är en stegmatad dipol (lika långa ben) ett trevligt och mycket väl fungerande alternativ. Här på ham.se har det skrivits mycket om olika typer av "Antenna Tuners". Sök och bli upplyst.

Även simplare antenner, tom enkla ganska korta trådar, kan fungera riktigt bra. Hur fina DX man lyckas köra bestämms mest av konditionerna och hur stor tur man har att vara på rätt frekvens vid rätt tillfälle.

Samma gäller effekt från sändaren; det är viktigare att tidpunkt och frekvens stämmer än att ha maffesteget igång. Men det visste du nog redan.

Lycka till på nya QTH'et.
 
Ok.. så FD4an är inget att ha med andra ord... hmm..
Just nu har jag bara kastat ut en 20 meter lång tråd (med en 9:1 och en 10m counterpoise runt huset) upp på det enda trädet 6-7 meter högt och sen ner igen på staketet. Har inga störningar alls jämfört med inne i stan. Där var det helt omöjligt. Så jag har nog rätt tur med det nya QTHet!

Har funderat på en fan-dipol (med traps på 80), 160 är det för liten tomt i stället för FD4an. Stegantenn slog mig inte tanken. Aldrig haft en sådan och är kanske värt att kolla på. ATU är inga problem, har både manuella och automatiska.

Synd att det är skitkallt ute så man inte kan testa å ha sig.
 
så FD4an är inget att ha
Ajdå, jag var kanske jag som var otydlig där. Menar inte att det är just FD4 som plockar upp mycket egengjort skräp, utan att det är placeringen som kan vara obra i det avseendet. Som någon skrev ovan, så brukar det vara tystare en bit bort från huset.
 
Glöm inte bort 160 om det inte är väldigt liten tomt. Du kanske kan få in en Fot Pedal Special? Tar inte mer plats än en 80m dipol, faktiskt lite kortare. Inte optimalt, men vad är optimalt om man inte har 10 Ha? Allt uppe i luften är bättre än det som ligger i garaget: http://radiorud.se/roy.php
 
Hej! Kör med en 5-bands inv. vee som sitter uppe i ett metspö. Fungerar bra och har dom senaste 2 åren kört 204 DXCC trots en kulle med hus som blockerar mot syd och öst. Senaste är 3D2EU på 3 band, XR0YD på 2 band och 3C3W på 3 band. Se bild! / Martin 5bandinv.jpg
 
Lång frånvaro från min sida betyder nytt QTH och nya antennmöjligheter.. äntligen!

Jag skall upp med både HFer, VHF/UHF, vädersatellit och en del andra. Nu tänkte jag fråga om tips.



Jag har en Fritzel FD4 Multiband Antenna, men läste nyss i denna tråden:
https://www.ham.se/threads/oeka-verkningsgraden-pa-antenn-parken.25887/
Att Roy, SM4FPD gjorde mig besviken och när han sa att den inte var bra.

Men på eHam så får den bra betyg: https://www.eham.net/reviews/detail/1055?ehamsid=33j73feb4htmbb9epap8oa1636

Är det värt att sätta upp den? Eller har ni tipps på en annan antenn?


Jag har inga träd att hänga upp en dipol, så tanken var att sätta upp FD4an som en inverted V där balunen skall upp på en mast på skorstenen ca 13 meter upp. Så en annan antenn kommer sitta ungefär den samma. Jag vill ha så många band som möjligt på antennen.

Så skall FD4an upp, eller någon annan?


Nästa antenn.. HF vertikal.
Jag funderar starkt på att sätta upp en HF vertikal också. Har en Diamond BB-7V, men den vill jag inte ha upp. Funderade på en Diamond CP-6, men efter ha läst alla problem med trapsen, så nej.

Tips på en vertikal?
Hej.
Efter att ha förbrukat 1 rulle DL tråd till att bygga alla möjliga antenner för 1,8-30Mhz så har jag 2 favoriter.
1.Horisontell loop 83m med koaxmatning för enkel funktion då den är resonant på de flesta banden mellan 80-10m .

2.Dipol med så mycket trådlängd som får plats mellan fästpunkterna men sträva efter 1/2 våglängd på lägsta frekvens som ska användas och matad med stege hela vägen in till
lämplig manuell avstämmare och lämplig anpassning före avstämmaren beroende på stegens längd.
Denna antenn tycker jag mest om pga låga förluster i matningen och möjligheten till att anpassa den till de fysiska fästpunkter man har på tomten,har själv testat 2x20 m och den funkar
utmärkt även på 160m.

Lycka till .
SA4BUK
 
Tackar för alla svar!
Fick mig en tanke nyss att både sätta upp DF4an och en fan-diopl bredvid varandra. Varför inte? :) Och en sådan där Fot Pedal Special är ju en måste!

Hur är det med stegar? Om jag kommer att använda en sådan konstruktion så kommer den ligga på halva taket (tegelplattor) vid andra våningen. Är det inte större risk att det kommer in störningar (eller stör) om man använder stege längs med våningsplanet än en koax?

DL1000 tråden dök upp här flera gången.. Har använt något liknande vid mina fältantenner, fast mindre. Var köper man denna DL1000 tråd? Kollade runt, men inget hos Elektrokit, Clas etc. Och en annan fråga.. är inte den tråde väldigt tunn?
 
Tackar för alla svar!
Fick mig en tanke nyss att både sätta upp DF4an och en fan-diopl bredvid varandra. Varför inte? :) Och en sådan där Fot Pedal Special är ju en måste!

Hur är det med stegar? Om jag kommer att använda en sådan konstruktion så kommer den ligga på halva taket (tegelplattor) vid andra våningen. Är det inte större risk att det kommer in störningar (eller stör) om man använder stege längs med våningsplanet än en koax?

DL1000 tråden dök upp här flera gången.. Har använt något liknande vid mina fältantenner, fast mindre. Var köper man denna DL1000 tråd? Kollade runt, men inget hos Elektrokit, Clas etc. Och en annan fråga.. är inte den tråde väldigt tunn?
DL tråden är en gammal fälttelefonkabel från det militära,sök på tradera mm.
Stegen är lika tyst som en koax bara det är balans i grejerna och undvik att lägga den på taket ,använd nåt att få den ovanför lite i luften.
Min stege är skruvad i 2 slangar i backen 10 m och rätt upp till mitten på dipolen men det funkar;)
/Mats
 
Ok.. nu får ni säga vad ni tycker. Förr byggde jag en 40/20/10 fan-dipol som fungerade bra. Tänkte typ ta samma design och bygga en 160-10, med ett undantag, nämligen för 160m bandet där jag tänkte prova Fot Pedal Special ovan. Alla trådar (FK 1.5, med undantag för 160m som skall ha DL1000) hamnar under varandra med ca 10-12 cm mellanrum stagade med vertikala VP16 rör så de kommer jämt. Körde med detta avståndet på min förra antenn och det funkade utan problem, så tänkte prova den samma. Alla trådar inkopplade till en och samma 1:1 balun.

Nått i stil med detta:
AntHF.jpeg
 
Ok.. nu är planerna snart färdiga. Kommer köra nått liknande bilden ovan.
HF vertikalen har jag inte bestämt mig för än. Kollade in challenger-dx och andra, men sår fortfarande som frågetecken. Har ju en Diamond BB-7 liggandes som jag tänkte
testa med nu i helgen se om det är nått "bra". Har ju inget gått betyg, men å andra sidan har jag inte kört med den direkt. Så jag vet inte.

Men tänkte koppla på några ground wires och en 1:1 på koaxen så jag inte kör på den. Men vilka längder skall jag böra testa med?
 
Mitt bestämda råd är att du inte skall spilla någon tid på en sådan antenn.

De olika dipolerna kommer att koppla till varandra så hårt att minsta lilla vindpust, som gör att avståndet mellan dipolerna varierar, kommer att ändra resonansfrekvenserna i dipolerna. Dessutom utgör ju trådar och spridare en väldigt stor vindyta och detta i kombination med väta alternativt snö och is kring spridarna gör inte saken bättre. Inte heller blir det en smäcker konstruktion rent estetiskt.

Du kan i praktiken mata två dipoler från samma matningspunkt om dipolerna orienteras i 90 grader dvs inte kopplar till varandra. Vinkeln kan minskas men på bekostnad av längderna på de båda antennerna måste efterjustera allt mer och att återverkan på en ena när den andra ändras ökar. Ju mindre vinkel och avstånd ju större återverkan får du. Att koppla ihop 5 dipolen så som på din bild bedömer jag vara ett riktigt hopplöst projekt att ge sig på som enbart är komplicerat och faktiskt inte tillför någon positiv effekt. Ingen jag kan se i alla fall.

I teorin kan man dock få till ganska komplicerade flerbandsantenner som denna och ett bra sätt att övertyga sig själv om antennen har utsikter att kunna förverkligas är att köra den i EZNEC och laborera med olika trådlängder på de individuella dipolerna. Man skall då finna att det hela är en komplex historia där precis allt man ändrar på påverkar allt annat och vice versa.

Ett sätt att inte krångla till det vore att hänga upp en inverterad dipol med de fysiska mått som får plats mellan dina fästpunkter och mata den med en 450 ohm bandkabel som ansluts till en ATU. Fördelarna här är att alla band kan täckas in och att antennsystemets verkningsgrad i sak bestäms av förlusterna i ATU som hur du än vrider på detta kommer att bli låga.
 
EQL, tackar för infon.. blev ju mer deprimerad och förvirrad.. :)
Men helg och sol innebär antennexperiment.
Testade Diamond BB-7 och olika FK kablar och fick till riktigt fina SWR lägen. Allt mellan 1.1 - 2.2 utan ATU och 1.1 överallt med ATU. Var även helt ok utan FK, samt med 1:1 chocke vid kabeln. Med ATU så gick den även på 50 och på 70MHz med 1.1, så rätt nice att kunna köra där med antennen (är ju en 3-30MHz antenn). Sen är det ju inte speciellt effektiv jämför med många andra, det är ju en annan sak. Men denna kommer nog upp ändå upp eftersom det finns plats och jag vill ha en HF vertikalare.

Testade även FD4an och min hembyggda fan-dipol på 10-20-40 som jag körde med innan. DF4... njaa.. den gav in mer störningar än dipolen, dock samma signalstyrka på stationerna. Så, dipolen vinner. Testade även mot min long wire (20meter ant och 10meter ground med en 9:1 unun) som jag bara har kastat över ett träd och ner igen. Den jäkeln fungerar bättre än både FD4an och dipolen. Nu är de två sista inte långt uppsatta (typ bara 5-6 meter upp), men det är inte wiren heller så (toppen är runt 7 meter, sen ner igen som ett inv-V). Det var inga störningar på wire heller, endast på DF4an. Men wiren gick in bättre än de andra.

Så det kanske är en longwire jag skall köra med?? Fast bättre uppsatt och bättre antenn?
Eller vad är haken här?? Vadhar jag missat/gjort fel?

Har kört WSPR med longwiren innan mitt på dagen, och under 20 min så kom jag enligt kartan nedan på 20m för nån vecka sedan.

EDIT: Kan ju också säga att alla tre antennerna satt på samma plats och samma riktning

test_ver_1.jpg


test_ver_70mhz.jpg

karta1.jpg
 
Last edited:
Missade du Bengts tips?
Ett sätt att inte krångla till det vore att hänga upp en inverterad dipol med de fysiska mått som får plats mellan dina fästpunkter och mata den med en 450 ohm bandkabel som ansluts till en ATU. Fördelarna här är att alla band kan täckas in och att antennsystemets verkningsgrad i sak bestäms av förlusterna i ATU som hur du än vrider på detta kommer att bli låga.

Dessutom har du ju din vertikal som komplement.
Ser (på bilden) att du har en kraftledning som granne. Hoppas att den inte väsnas för mycket.
 
Back
Top