Nytt trafiksätt att utforska

Det som stör mig mest är vissa inte än vill godta att det KAN finnas något som dagens vetenskap inte känner till. Som att den värld vi idag känner till, är den i absolut meningen den enda sanna bilden. Att vi redan har upptäckt allt som finns att upptäcka.

Det här inställning verkar till om med vara större hos vissa "vanliga" personer, än hos framstående vetenskapsmän. Personer som inte vill få sin "cirklar rubbade".

Att exempelvis säga att slagrutan är en bluff, är en oförskämdhet mot de personer som VET att den fungerar och kan använda den.

Vad hade någon på 1600-talet sagt, om du hade talat om att du kan kommunicera med en person på andra sidan jordklotet, med en liten "låda"? Du har hade troligtvis riskerat att bli bränd på bål av den tidens vetenskapsmän. Åtminstone hade du betraktas som en ganska förvirrad person.

Hej FLM i Arboga.
Hoppas solen skiner där borta.
Håller med dig på detta, likaså att det finns t.o.m. "vissa vanliga" personer som har förmågan att "känna" saker som inte andra gör.

Kul om vi kunde vara mer nyfikna utav oss vi andra och inte bara avvisa allt som inte är bevisat ännu. Men det är mycket med detta att inte låta sina cirklar bli rubbade.

Det är inte våran hobby att hålla på med sådant här iof, men visst kan det finnas vissa som är intresserade.
Det skrivs ju här om slagrutan och jag har läst ingående om elalergi i annan tråd.

Lyhördhet är bra och utvecklande i sådana här frågor, det ger kunnskap.
Men vi bör vara kritiska och inte svälja allt, för vem vill bli bränd på bål:rolleyes: det är illa nog om man blir utstött.
Ha en bra Lördag/ 73 de Erland KTC
 
Kul om vi kunde vara mer nyfikna utav oss vi andra och inte bara avvisa allt som inte är bevisat ännu. Men det är mycket med detta att inte låta sina cirklar bli rubbade.

Det är inte våran hobby att hålla på med sådant här iof, men visst kan det finnas vissa som är intresserade.

Lyhördhet är bra och utvecklande i sådana här frågor, det ger kunnskap.
Men vi bör vara kritiska och inte svälja allt, för vem vill bli bränd på bål:rolleyes: det är illa nog om man blir utstött.
Ha en bra Lördag/ 73 de Erland KTC

Håller med fullständigt. Det finns naturligtvis förvirrade människor och t.o.m. ohederliga personer som påstår både ditt och datt, men det får inte hindra nyfikenhet på att utforska det okända. Tänk om det inte hade funnits sådan personer i historien. På vilken tekniskt nivå hade vi då varit idag?

Ha en bra dag allihop!
 
Håller med fullständigt. Det finns naturligtvis förvirrade människor och t.o.m. ohederliga personer som påstår både ditt och datt, men det får inte hindra nyfikenhet på att utforska det okända. Tänk om det inte hade funnits sådan personer i historien. På vilken tekniskt nivå hade vi då varit idag?

Ha en bra dag allihop!

Hej FLM.
Vi är inne på samma linje!! Vart hade vi varit om det inte funnits utrymme för utveckling?
73 Erland KTC
 
Vad hade någon på 1600-talet sagt, om du hade talat om att du kan kommunicera med en person på andra sidan jordklotet, med en liten "låda"? Du har hade troligtvis riskerat att bli bränd på bål av den tidens vetenskapsmän. Åtminstone hade du betraktas som en ganska förvirrad person.
Hade du haft två radioapparater så hade du kunnat bevisa att kommunikationen fungerar även på 1600-talet. Du hade kunna låta vilka två personer som helst ur jordens dåvarande befolkning kommunicera med varandra. Därmed skulle du ha bevis för att det fungerar, men inte hur.

Huruvida en sån demonstration skulle ha resulterat i bålbränning för häxeri är en helt annan fråga. Det skulle ändå inte förta bevisvärdet av demonstrationen, precis på samma sätt som att kyrkan inte lyckades ändra Gallileos och Kopernikus resultat genom att hota med bålet.

Paranormala fenomens existens har inte kunnat styrkas i något kontrollerat experiment. Inte ens om man endast ser till resultatet och struntar fullständigt i hur det skulle gå till. Även om vetenskapen inte kan förklara hur en viss sak fungerar, så måste man ändå kunna styrka att den existerar. Det är på just den punkten som det paranormala alltid kommer till korta.

Vart hade vi varit om det inte funnits utrymme för utveckling?
Då hade världen stagnerat i ett tillstånd av blind tro på vidskepelse och paranormala fenomen. Sån var världen under den mörkaste medeltiden...
 
Paranormala fenomens existens har inte kunnat styrkas i något kontrollerat experiment.

Paranormala fenomens existens har inte ÄNNU kunnat styrkas i något kontrollerat experiment.

I detta ämne finns det flera typer av fundamentalism:
Vissa är fullständigt övertygade att paranormala fenomen bara är fantasier och humbug.
Vissa andra är fullständigt övertygade om motsatsen.

Jag ansluter mig till en tredje väg, som är öppen för olika tolkningar och framtida upptäckter.

Vi kommer nog inte så mycket längre i den här diskussionen.
Tack för mig.
 
Last edited:
Paranormala fenomens existens har inte ÄNNU kunnat styrkas i något kontrollerat experiment.
Visst, så kan man förstås se på saken. Samtidigt får man inte glömma att det är ett ganska väl undersökt område.
 
Om man nu råkar tro på något som ännu inte är bevisat så är det nog väldigt viktigt att inse detta. Man får inte bli hysteriskt fanatisk och intala sig själv att detta är den verkliga verkligheten.
Ett exempel:

Jag har sett slagrutan användas i praktiken. Den har då fungerat till sitt ändamål. Jag tror därför på slagrutan (till vissa ändamål) trots att dess funktion inte bevisats. MEN jag skulle inte lägga ett öre på att köpa en sådan tjänst. Så fort det kommer pengar med i spelet så blir jag misstänksam.

Ett annat område är religion där det verkligen lagts mycket möda på att försöka bevisa gudars existens. Trots att inga bevis frambringats så har vi till och med haft en statlig kyrka i många år. Tydligen är kraven på bevisning olika från fall till fall....
 
"By all means let's be open-minded, but not so open-minded that our brains drop out."
Richard Dawkins
 
Om man nu råkar tro på något som ännu inte är bevisat så är det nog väldigt viktigt att inse detta. Man får inte bli hysteriskt fanatisk och intala sig själv att detta är den verkliga verkligheten.

Håller fullt och fast med dig om detta. 100%
All fanatism är farligt, även om den/de personerna känner sig lyckliga i detta i den fanatiska tron/övertygelsen, sen må det vara slagrutor eller vad som helst.
Ett exempel:

Jag har sett slagrutan användas i praktiken. Den har då fungerat till sitt ändamål. Jag tror därför på slagrutan (till vissa ändamål) trots att dess funktion inte bevisats. MEN jag skulle inte lägga ett öre på att köpa en sådan tjänst. Så fort det kommer pengar med i spelet så blir jag misstänksam.

Också ett förnuftigt,balanserat och bra inlägg tycker jag.
Så fort det går att slå mynt av det så får man vara försiktig.
Allmäna reklamationsnämden går ju inte att koppla in t.ex ;)


Ett annat område är religion där det verkligen lagts mycket möda på att försöka bevisa gudars existens. Trots att inga bevis frambringats så har vi till och med haft en statlig kyrka i många år. Tydligen är kraven på bevisning olika från fall till fall....

Japp, helt min åsikt. Att vi haft denna statliga kyrka har varit en maktfaktor i mångt och mycket, för att få människor att hålla sig på mattan så de slipper brinna i helvetet.
Makt=Pengar Pengar=Makt.
Nu har ju människor börjat att sakteliga dra sig ur detta.....

Det är BRA att vi har den s.k. vetenskapen, eftersom de supertestar allt och kan därmed sålla bort en massa smörja.

Problemet som jag ser det är att det finns så mycket psykologi i en massa grejer som är svårt att få vetenskapligt belagt.

En människa kan gå på glödande kol, medan den andra inte kan det utan att skadas.
Detta med att människor i grupp besöker en annan som hjälper vissa i denna grupp att få kontakt med de avlidna anhöriga.

Var på skoj för många, många år sedan i Björnegårdsvillan i Göteborg (lumpen på LV6) med en lika "stollig" kompis som jag....:D
När de hade kört väldigt länge, så ställde sig en man upp och talade i "främmande tungomål" som det kallas...:D

Samma med detta, att det är säkert en process i hjärnan med för mycket Serotonin m.m. så att biokemin där uppe i huvet ballar ur.
Vad jag menar med detta är att det finns oerhört mycket som vi inte kan förklara, men som dock finns, precis som slagrutan, men dessa saker jag nämner är inte jämförbara med varandra.

Sedan är det enbart vissa personer som hanterar ex. slagrutan, eftersom ett okänt antal bluffar, som i allting annat.

Läste om att många "stora personligheter" nyttjade LSD under sin utveckling av det som vi håller på och pular med idag....Hjärnan öppnade sig och de fick så hög kapasitet som kanske 25% av "CPU´ns" resurser.

Ja de e mycket....upp till var och en att granska allt, men visst är det väl kul att det finns så mycket som inte går att fastställa som vetenskap, annars har ju inte vi människor någonting att "träta" om.
;)

KTC
 
Dagens magi är morgondagens vetenskap. Så har det varit sen tidernas början...

Detta talesätt är nog så sant som nåt kan vara, och fy fasen vad primitiva vi hade varit om nyfikenheten och det öppna sinnet för oförklarliga "fenomen" inte hade funnits..

Utforskningen av det okända och all nyfikenhet kan vi alla tacka för allt vi har idag, både bra och dåliga saker.
 
Back
Top