öka verkningsgraden på antenn parken

SM0KBW

Well-Known Member
När det har börjat talas om att eventuellt införa en effektgräns för amatörradio åtminstone om man inte vill söka tillstånd för högre effekt, ja då återstår det att försöka öka ERP från antennerna i stället.

Detta gäller de lägre banden där det är svårt att få till antenner med gain - så kom igen låt oss "brainstorma"!

Trådbeamar, 4-squares och annat.
 
Jag har funderat på att modifiera en NVIS antenn så den går “mer mot SM2 än mot EU”
http://www.w9xt.com/page_radio_gadgets_nvis_antenna.html

Borde man inte kunna modifiera lite så en SM2:a går igenom lite bättre på 40 meter ... Tänker mest på SSA MT..-

Hade en gång en 2 el vertikal loop på 40m där direktorn kunde bli reflektor genom en stub som kunde kortslutas med ett relä.
En flyttbil tog med sig alltihopa och sen flyttade jag från de fina träden....
Fungerade i princip men hann aldrig trimma klart...

/ Tommy i Göteborg
 
Intressant Tommy.

Kanske man kan sprida ut refletortrådarna lite, det borde ge en bredare, flackare strålningvinkel.

Alternativt ett lutande jordplan, så att strålningvinkeln lutar lite mot norr. Men det är klart då är man inne på det sluttande planet :)
 
Men SM0KBK att sprida ut strålningen lite, är tvärt emot NVIS. Och en mer "utspridd" strålning är lägre effekt dit man vill.
Men kanske lägga jordplanstrådarna mer åt en sidan av dipolen för att få mer i en riktning?

Som jag nämnde i annan tråd har jag efterlyst hur man gör för att få mer krut på antenner och de låga banden. Ja som att få mer mot SM2 på 1,9 eller 3,7 MHz.

Vad vi hittills har fått höra är hur dåliga vissa trådantenner är, exvis Fd4 Windom etc. Vi vet oxo att det förekommer dåliga baluner, samt dåliga isolatorer, som borde vara av teflon för att man skall kunna göra sig hörd.
Dessvärre saknas helt faktabaserade kunskaper om resultaten. Som experterna säger om en antenn som beskrivits, den har alla nackdelar men författaren säger sig ha kört hel EU med 599. Så vem har rätt, experten som fördömer antennen eller radioamatören som kört hela EU.

Ett slutsteg är lätt att mäta upp och man kan vara säker på att gå ut med exvis 6 dB större signal.
En antenn med extremt välberäknad konstruktion, enormt välgjorda isolatorer av teflon, antenntråd av icke järnhaltigt material, med så stor area att förlusterna är små. Ja hur kvantiserar (sätter siffror på) man detta?
på min ofta förekommande fråga: hur verifierar du någon högre signalstyrka? Är svaret ofta uteblivet.
Ingen vet hur mycket bättre det går med alla konstens regler.

Jag tänker lite på en artikel i en äldre radiotidning, där rubriken var: vill du ha 6 dB mer på mobilantennen på 75 meter?
Och det vill vi väl alla. det visade sig att antennen var c:a 3 mete lång, inte 75 m. Så 75 m är tydligen frekvensen? Nå genom en enorm toppat, c:a 1,5 m i dimper, och en enorm spole samt lägre spröt än vanliga mobilantenner skulle man kiunna få sina extra 6 dB. Dvs om vi antenr oss få ut 10 W från en vanlig pinne för 3750 kHz så skulle vi få 40 W.

Och det är vad man skulle vilja ha med en trådantenn på villagården.

NVIS har jag hört om, men aldrig hört några faktabaserade resultat. Int ens nån som sagt att den går "skitbra". dvs det saknas både myter, tro och fakta.
Så återigen NVIS ????


Däremot skulle jag med säkerhet säga att en höjd dipol 2x19,5 m ger mindre lokala störningar i mottagaren. Särskilt om den är väl balanserad. Nu baserar jag mig på egen antenn, den blåste ner en gång så jag satt den provisoriskt på 5 m höjd. All tänkbara störningar dök upp som kom från eget hus. Jag bor i övrigt störningsfritt så jag vet att störningarna kom från huset till antennen som nu satt 15 m närmare.
Då behövs ju inte så mycket till sändare i andra änden.

Olika jordplan under 2x19,5 m dipolen är intressant, men jag har inte hört någon som vet fakta?

Håller med Tommy att det vore en utmaning att få mer SM2.

de
Roy SM4FPD
 
SM0KBK ska väl vara jag, antar jag?

Om du läser Tommys frågeställning så vill han nå upp till SM2-land med antennen.
Det är risk att en äkta NVIS antenn inte kommer ge någon förbindelse upp dit från
Göteborgstrakten på 40m, DET var förutsättningen. Om du anser dig ha rätten att avge
besserwisser kommentarer så se åtminstone till att ha tagit reda på vad det gäller
och för den delen även vem du riktar dig till!
 
ant_curr.jpg
NVIS eller inte.
Dipolen för 7MHz sitter placerad på 3 meters höjd.
Reflektorn, tråd 2 ligger på mark och direktorn tråd 3 placerad 5 meter bort.

Elev.jpg
Gain blev 5dBi


Azi.jpg
Front to back 7dB.


VSWR.jpg
Bandbredden är användbar men impedansen blev låg, 22ohm.

Vill man snabbt få tillbaka sin NVIS-antenn så släpper man ner direktorn på marken.

NVIS.jpg

Och vips får man tillbaka sina 5,6dBi rakt upp.
Utan reflektor på marken sjunker gainet till ca 4dBi

Jag provade med endast 2m höjd och då blev reflektorn på marken ännu viktigare.
1,5dBi utan reflektor och 3,75dBi med.
 
5 dBi i 60 grader. Och då är det 2 dB mindre rakt upp alltså 3 dBi alltså bara 3dB skillnad mot att flytta direktorn.
Känns spontant inte lönt besväret?

Men gillar simuleringen!
 
Fasade vertikaler kan vara tilltalande,
ganska lättbyggt för de höga banden men ändå inte omöjligt opraktiska på 40m heller.

Den som vill ha ett lite svårare projekt kan kasta sig över att fasa ihop en binomial array och styra vågfrontens skevning med elektronisk fasskiftning, lätt som en plätt med en arduino? :p
 
Har man yta och bra med fästpunkter kan en trådbeam vara en idé.

Har själv haft tankar på att göra en HB9CV med trådat för 80m. Naturligtvis blir man låst i en riktning då.
 
5 dBi i 60 grader. Och då är det 2 dB mindre rakt upp alltså 3 dBi alltså bara 3dB skillnad mot att flytta direktorn.
Känns spontant inte lönt besväret?
Men den går lite bättre mot SM2 :)
Dessutom så är den 2dB bättre vid 30 grader.

OK, inget fantastiskt men lågt sittande dipoler är inte bättre än så.
Man kan skapa små antenner med högt "Front to back" men man förlorar ofta i gain.

Fasade vertikaler kan vara tilltalande,
Två 10m metspön går ganska lätt att resa upp.
Vilket avstånd är optimalt?
 
Två fasade (110 grader) 10m höga vertikaler med vardera 3 st radialer.
Detta motsvarar alltså en halv 4-square.
Radialerna ligger på marken men kan man lyfta upp dom till 1m så får man en bättre antenn med reducerade markförluster.
Alla radialer är 10m och avståndet mellan antennerna är 10m.

current.jpg

Denna antenn får högt fram back förhållande.

azi.jpg



elev.jpg

Kopplar man förbi fasningen så strålar den symetriskt som en vanlig vertikal vilket kan vara praktiskt.
Genom att förse konstruktionen med omkopplingsbar fas-slinga så kan man lätt byta riktning.

Tyvärr blir antenngainet lägre än för dipolalternativet.
 
Kul med förslag. Försökte med min MMANA-GAL program men kan inte få till det i närheten av GLDs värden.

”Dipolen för 7MHz sitter placerad på 3 meters höjd.
Reflektorn, tråd 2 ligger på mark och direktorn tråd 3 placerad 5 meter bort.”

Ligger just nu på 10.3+ 10.3 m dipol och reflektorn 10.4+10.4 m och direktorn 10.1+10.1m
Får skaffa bättre program. Har en annan simulering som ger negativ f/b -600 på en av G0ksc 5 el 144 Yagi.

Vad kostar Eznec ?
/ Tommy.
 
Nästa portabelantenn blir en 3elements wire beam.

Om man använder 3st 10meters metspön och tar bort den tunnaste toppsektionen så låt oss anta att vi då har 9m att jobba med.

7 MHz 3el wire beam.jpg

Genom att montera antennen som en inverted V så kan man använda antenntråden som stagning.


3el wire beam elev.jpg

Vi får ganska bra gain för att vara så lågt placerad.

3el wire beam azi.jpg

Front-to-back på 20dB är väl ok.


Genom att labba lite med inbördes placering så kan man optimera gain, front-to-back och impedans.
Mina trådar är:
21,2m
20,5m
20,11m
Det är 10m mellan elementen.
50 ohms anpassning fick jag till med ca 7m 37,5 ohms koax (2x 75 ohm)
 
Eftersom du håller på, din simulant där - hur skulle det vara med endast 2 matade element och fasvändning alá HB9CV?

Då blir det bara 2 spön och kortare avstånd mellan de två.
 
Back
Top