Överspänningsskydd för 14v

Om du kortsluter tyristorns 'gate' till jord så 'tänder' den inte och då blåser den inte säkringen. Alla nätaggregat har en 'spänningsspik' vid tillslag och detta kan orsaka att säkringen går, helt i onödan.

Vísserligen öppnar inte tyristorn men det är "bad practice" då spänningsspiken ger en strömstöt genom zenerdioden som den inte tål såvida den inte är mycket kraftigt överdimensionerad.

Alla nätaggregat har inte en spänningsspik även om många besitter en mycket kortvarig dito innan reglerkretsarna hinner reagera,
för de allra flesta amatörer med köpeaggregat finns det dock inget att frukta.
 
Vísserligen öppnar inte tyristorn men det är "bad practice" då spänningsspiken ger en strömstöt genom zenerdioden som den inte tål såvida den inte är mycket kraftigt överdimensionerad.

Alla nätaggregat har inte en spänningsspik även om många besitter en mycket kortvarig dito innan reglerkretsarna hinner reagera,
för de allra flesta amatörer med köpeaggregat finns det dock inget att frukta.

Nu skrev du väl fel?

Tyristorn är öppen och förblir så då den inte får någon 'tändspänning' på 'gaten' och då blåser ju inte säkringen.

Motståndet före zenerdioden begänsar ju strömmen och skall 'beräknas' på rätt sätt, dessutom så använder man säkert en zener med lite 'wattar' så att den håller.

Och naturligtvis så slår man till nätaggregatet först och sedan radion så att eventuella 'spikar' inte skadar radion.

Eller.... ?
 
Nu skrev du väl fel?

Tyristorn är öppen och förblir så då den inte får någon 'tändspänning' på 'gaten' och då blåser ju inte säkringen.

Motståndet före zenerdioden begänsar ju strömmen och skall 'beräknas' på rätt sätt, dessutom så använder man säkert en zener med lite 'wattar' så att den håller.

Och naturligtvis så slår man till nätaggregatet först och sedan radion så att eventuella 'spikar' inte skadar radion.

Eller.... ?

"Öppen" som i att tyristorn leder.

Jag är inte säker på vilket schema du referar till?

I detta schema (som jag postade tidigare i tråden) har du inget förkopplingsmotstånd till zenern då den inte nyttjas som spänningsreferens.
crowbar.gif

Motståndet på 100R som sitter under zenerdioden är ett pull-down motstånd för att läckströmmar och annat bus från zenerdioden inte skall råka dra upp benet på tyristorn så att den börjar leda.
Kortsluter man motståndet har man inget som skyddar zenerdioden mot överström vid en eventuell spänningsspik.
 
Last edited:
"Öppen" som i att tyristorn leder betyder ju att den kortsluter mellan plus och minus !

I det schema som jag har så sitter det ett 'strömbegränsningsmotstånd' i tilledaren till 'gaten' för att inte 'blåsa' den och om du då jordar 'gaten' så kan inte tyristorn slå till. 17 volt in på gaten är lite väl mycket.

Eller.....?
 
Last edited:
"Öppen" som i att tyristorn leder betyder ju att den kortsluter mellan plus och minus !

I det schema som jag har så sitter det ett 'strömbegränsningsmotstånd' i tilledaren till 'gaten' för att inte 'blåsa' den och om du då jordar 'gaten' så kan inte tyristorn slå till. 17 volt in på gaten är lite väl mycket.

Eller.....?

Lägg gärna upp bilden på ditt schema så tar vi reda på hur din koppling fungerar :)

17V är en ganska lagom genombrottsspänning i den här applikationen, som vi diskuterat förekommer det allt som oftast spänningsspikar och då är det tråkigt om tyristorn öppnar och blåser säkringen utan pardon, det är mer långvariga överspänningar som skyddet skall verka mot.

Inledningsvis skrev jag att det var en "snabb och hänsynslös" koppling, i verkliga livet hade jag föredragit en smärre tidskonstant just för att kretsen inte skall trigga för lätt vid uppstart,
det är "good practice" och dessutom helt utan manuella åtgärder som knapptryckande vid uppstart.

Vi pratar nog om olika saker när det gäller begreppet "öppen" jag talar om öppen och ledande samt stängd och därmed ickeledande tyristor,
du refererar troligen till öppen respektive sluten krets.
 
Lägg gärna upp bilden på ditt schema så tar vi reda på hur din koppling fungerar :)

17V är en ganska lagom genombrottsspänning i den här applikationen, som vi diskuterat förekommer det allt som oftast spänningsspikar och då är det tråkigt om tyristorn öppnar och blåser säkringen utan pardon, det är mer långvariga överspänningar som skyddet skall verka mot.

Inledningsvis skrev jag att det var en "snabb och hänsynslös" koppling, i verkliga livet hade jag föredragit en smärre tidskonstant just för att kretsen inte skall trigga för lätt vid uppstart,
det är "good practice" och dessutom helt utan manuella åtgärder som knapptryckande vid uppstart.

Vi pratar nog om olika saker när det gäller begreppet "öppen" jag talar om öppen och ledande samt stängd och därmed ickeledande tyristor,
du refererar troligen till öppen respektive sluten krets.

Då vi uppenbarligen har avvikande uppfattning om ordens betydelse så kan jag bara rekommendera att du lyssnar på denna video så kanske du förstår hur en SCR/Tyristor fungerar och om betydelsen att inte ha för hög ström på 'gaten': Lecture - 39 Silicion Controlled Rectifier - YouTube

Hadé
 
Då vi uppenbarligen har avvikande uppfattning om ordens betydelse så kan jag bara rekommendera att du lyssnar på denna video så kanske du förstår hur en SCR/Tyristor fungerar och om betydelsen att inte ha för hög ström på 'gaten': Lecture - 39 Silicion Controlled Rectifier - YouTube

Hadé

Nja, det räckte att lyssna 1 minut på farbrorn för att inse att jag inte ville lyssna de resterande 56 minutrarna.

Apropå ordens betydelse.. Ser man tyristorn som en enkelriktad ventil som jag gör är det enkelt att inse vad som menas med öppen respektive stängd.
"öppen" respektive "sluten" krets är däremot något helt annat i min värld.
 
I det schema som jag har så sitter det ett 'strömbegränsningsmotstånd' i tilledaren till 'gaten' för att inte 'blåsa' den och om du då jordar 'gaten' så kan inte tyristorn slå till. 17 volt in på gaten är lite väl mycket.

Jag är väldigt nyfiken på det schemat du refererar till,
det verkar som om vi pratar om olika kopplingar??
 
Tyvärr så är schemat så nära ryggen på boken att det inte går att skanna in det och jag river inte sönder boken för det, men det ser nästan lika dant ut som ditt schema med undantag för att det sitter ett mostånd i tilledaren till gaten och ett motstånd från gaten till jord för att säkerställa att tyristorn inte 'snetänder' vid HF. Om man sätter en slutande tryckknapp över detta motstånd så kan inte tyristorn tända.
En tyristor är ju strömstyrd och därför så måste man, för att skydda tyristorn ha ett motstånd i serie med tilledaren, spänningen som tyristorn accepterar är i regel inte högre än 1-2 volt på gaten. Kolla databladet.

Det sitter även ett motstånd i serie med tyristorn för att begränsa strömmen genom tyristorn. (det kan i detta fall uteslutas då strömmen blir momentan).

Det finns inga data på motstånden, då man måste beräkna dom efter vilken spänning och tyristor man har. Så, rita in det på ditt schema så ser du hur det ser ut.
 
Last edited:
Jag ritade ihop en enkel zenerkofot, crowbar, som passar bra till 12V 20A nätaggregat, komponenterna finns på ELFA för den byggsugna.

Såhär vill jag att den skall se ut i sin enklaste form,
den lilla kondingen på 100nF ger en liten tidsfördröjning för att kretsen inte skall lösa ut vid minsta spänningsspik från nätaggregatets tillslag, tyristorn jag valt är en ganska nervös typ.

Väljer man tyristorn i schemat, BT145, så klarar den kortslutningsströmmen, effektmotståndet hjälper till att begränsa strömmen en aning genom tyristorn så den slipper dö i förtid.
 

Attachments

  • crbr.jpg
    crbr.jpg
    22,9 KB · Views: 113
Det ser OK ut men jag rekommenderar att du sätter ett lämpligt motstånd i serie med ledaren från zenerdioden och gaten till tyristorn för att begränsa strömmen så inte tyristorn 'dör' vid det första tillfället.
Sen bör du hålla ledarna mellan tyristorn och säkringen så korta som möjligt, så sätt säkringen i andra benet på kretsen och mata därifrån.
 
Det ser OK ut men jag rekommenderar att du sätter ett lämpligt motstånd i serie med ledaren från zenerdioden och gaten till tyristorn för att begränsa strömmen så inte tyristorn 'dör' vid det första tillfället.

Begränsa strömmen i vad?
På gate-sidan flyter merparten av strömmen genom zenerdioden och resistorn vid överspänning, gaten sväljer knappt en tiondel av den strömmen.

Motsatt problem kan däremot råda på tuffare tyristorer och då kan man få ta till en transistor för att orka driva upp gaten.

Sen bör du hålla ledarna mellan tyristorn och säkringen så korta som möjligt, så sätt säkringen i andra benet på kretsen och mata därifrån.

Nu blir jag osäker på hur du menar,
det här skyddet placeras naturligt inuti nätaggregatet vid nykonstruktion eller om man har utrymme, annars kan det gott placeras vid radion,
är spänningsfallet så högt i kablaget att det påverkar kretsens funktion har man ändå andra problem att tag i först ;)
 
Begränsa strömmen i vad?
På gate-sidan flyter merparten av strömmen genom zenerdioden och resistorn vid överspänning, gaten sväljer knappt en tiondel av den strömmen.

Motsatt problem kan däremot råda på tuffare tyristorer och då kan man få ta till en transistor för att orka driva upp gaten.



Nu blir jag osäker på hur du menar,
det här skyddet placeras naturligt inuti nätaggregatet vid nykonstruktion eller om man har utrymme, annars kan det gott placeras vid radion,
är spänningsfallet så högt i kablaget att det påverkar kretsens funktion har man ändå andra problem att tag i först ;)

Så du menar att det inte går någon ström in i gaten?
Läs databladet för tyristorn!

Anslutningstråden mellan tyristorn och säkringen har ett motstånd som man skall undvika !

Nu ger jag upp, du skall till varje pris ha sista ordet och vill inte tänka själv :(
 
Så du menar att det inte går någon ström in i gaten?
Läs databladet för tyristorn!

Det har jag aldrig sagt.
I kopplingen jag redovisat och med den tyristorn jag valt så är gatens tändström normalt under 10% av strömmen som flyter genom zenerdioden, en knapp tiondel.
Andra tyristorer ger förstås andra förutsättningar.

Anslutningstråden mellan tyristorn och säkringen har ett motstånd som man skall undvika !

Tilledningar är ju oundvikligt men visst är det lämpligt att de är så korta som möjligt för snabbast möjliga förlopp (där säkringen i sig är gränssättande).

Nu ger jag upp, du skall till varje pris ha sista ordet och vill inte tänka själv :(

Jag försöker bara begripa det du skriver därför har jag också bett om att få se schemat du refererar till flera gånger för att lära mig mer och se alternativa kopplingar.

Samtidigt vill jag naturligtvis att de som läser tråden skall få en möjlighet att förstå kopplingen och kunna våga omsätta den i praktiken därför lägger jag kanske ut texten lite väl mycket ibland, det är nog en yrkesskada efter tio år som tekniklärare.

Jag ber om ursäkt om jag trampat på någon öm tå.

Hmm.. tack för ordet!
 
Back
Top