Parallellkoppla nätagregat

SE5X

Well-Known Member
Jag behöver minst 40 A 12 V till mitt slutsteg. I min ägo har jag två st nätaggregat Diamond GSV-3000 30 A med justerbar utspänning. Kan jag parallellkoppla nätaggregatan utan problem?
 
Jag har provat att parallellkoppla PS genom tiderna. Ibland går det, ibland inte.
Nätagg med mycekt hög stabilitet har oxo hög förstärkning av felspänningen, och då går det inte bra, det kan självsvänga och ett agg får ta mer än det andra och bryter.

Agg mer lägre stabilitet, och därmed lägre förstärkning av felet i förhållande till referns beter sig som om de har ett visst inre motstånd och de delar på lasten utmärkt.

Analoga nätagg kan funka bättre parallellkopplade, än hackade.

Jag kan inte tänka mig att något går sönder utan det går att prova sig fram, dock helst med någon
annan last än slutsget.
Man kan höja nätaggens inre motstånd genom att parallellekoppla dem med längre sladdar, exvis ett par meter 1,5 mm2 FK. Så jämnar dom ut sig bättre.
Att man ställer in spänningen noga på resp agg är viktigt.

När PS-35 fanns, dvs det inbyggda hackade agget som fanns till IC-740, 751 etc. byggde vi system med fyra sådana i paralell, det funkade 100 procent.

Så cut and try


de
Roy
 
Jag behöver minst 40 A 12 V till mitt slutsteg. I min ägo har jag två st nätaggregat Diamond GSV-3000 30 A med justerbar utspänning. Kan jag parallellkoppla nätaggregatan utan problem?

40A? Vad har du nu hittat på:=)

Det går väl att lägga ihop pluspolerna om man har en rejäl diod i serie med varje tilledare, då kommer inte aggregaten kunna kämpa mot varann? Det var ju justerbar utspänning så du kan kräma på lite mer för att kompensera diodspänningsfallet.

/Micke
 
Hej!

Vid de strömmarna har en kiseldiod ett framspänningsfall på storleksordningen 1.5V, vilket är i överkant vid 12 (13.8?) volt.

Elfas MBR4060CT dubbla schottkydiod har ett lägre framspänningsfall, till ett vettigt pris. Men du får räkna på hur stor kyfläns du behöver.

m.v.h.
//Per, SM5OCI
 
Tack för svar med tips. Jag har prövat med de två nätaggregatan och det fungerar finfint. Ett annat bra alternativ är ju ett billbatteri med laddare ...
 
Back
Top