Parrallellkoppling av likadanna transformatorer

SM0YDO

Well-Known Member
Hej om man ska parrallellkoppla två likadanna transformatoter på typ 24 V AC med minst 10 A
per styck kan man bara göra det utan att kontrollmäta sekundärspänningen med en DVM
för att se hur den är eller ? På båda transformatorerna ifall l

mvh Lasse sm0ydo
 
Ja bara du fasar dem rätt så är det bara att koppla och ta ut dubbla strömmen. Är transformatorerna exakt lika så är det förmodligen lindade och kopplade så att samma uttag är samma på båda ds det är lätt att fasa dem lika.
Gör du fel blir det väldigt höga strömmar, kraftigt brum och kanske avbrott på nätsäkringen..... Att starta med seriekopplad 100 W glödlampa är kanske en bra försiktighetsåtgärd.

de
SM4FPD
 
Antar att du sedan ska likrikta 24V? Då är det väl lika bra att du likriktar var trafo för sig
och sedan slår ihop DC spänningarna, dioderna i likriktarna kommer då stoppa ev strömmar
mellan dem.
 
Hej det är det här Allt om Elektronik aggregatet som jag tänkte bygga färdigt Kraftverk 14 V 25 A tidning nummer 6 1982

så det har varit lite svårt att hitta en ringkärna som inte kostar skjortan .Dom två E kärnor som jag nu har köpt på Tradera
var inte speciellt dyra men med Schenker så blir frakten relativt billig iallafall och två typ E transformatorer
får man plats bredvid varandra utan att racket blir för stor på höjden plus en filterkondensator bakstycket är som en stor kylfläns med en massa 2N3055 transistorer
så nätbrunnen blir på fronten istället plus allt annat som ska dit .

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Ecotec-Online i Motala har 25 A likriktarbryggor SB254 för 24,50 per st och jag behöver två st minsta
ordervärde är 100 kr så jag tänkte åxå beställa några st EF 184 till en 60 tals Bangolufsen reciever oxå

Jag har hört att en del likriktarbryggor inte är bra men jag vet inte vilka det är IR international Rectifier
ska vara bra.
 
Det var en tid likriktarbryggor var felaktiga ofta. Jag bytte många i fabriksbyggda PS, ICOM:s, DAIWAS:s ALINCO:s etc. det må ha varit tidigt 2000 tal, men verkar ha tagit slut på dessa dåliga likriktare nu.
Har för mig det finns en tråd i detta forum om saken. Man kunde byta likriktare fela ggr i samma PS och det bara gick sönder.
Jag öppnade en sådan brygga en gång och fann att den innehåller fyra vanliga dioder, dessa var punktsvetsade ihop till en bro och till flatstiftkontakterna, sen svart gegga över alltihopa. Felet var att någon av punktsvetsarna hade lossnat. Möjligen kunde en annan diod då blivit överlastad och bränts upp.
Jag vet att jag var noga och planade ytan mot kylaren, använde termisk pasta men felen kom i alla fall.
I den tråd som finns här på forumet spekulerades i att det var startströmmen vid uppladdning av den stora kodningen som kunde vara boven i dramat. Men enligt min erfarenhet är det inte så. De tål mycket hög puls.
Jag köpte hem likriktare för 35 A och även de gick hädan.
Men nu verkar man ha ställt in punktsvetsen så det blir bra likriktarbroar. Förmodligen var det samma fabrik som gjorde likriktarbroar åt alla fabrikat.

Det är knappat förvånande att en helt batch med komponenter tillverkats med felaktigheter som visar sig senare. Jag har varit med om andra komponenter som gjort så här, för att sedan helt sluta gå sönder.

Idag kan du nog köpa en sådan likriktare utan att få problem. Men får du en från ett gammalt lager, en junkbox hos någon som är 10 - 20 år, ja då är man där igen.

de
Roy SM4FPD
 
Back
Top