PEP effekrmätare

Lysande, ska plocka fram skoltyskan...under tiden ett par bilder på mina trafos:
coupler_t1.jpg coupler_t2.jpg

Jag tycker de är lindade lika och oavsett hur jag vänder dem kommer det bli likadant. Mao så återstår att jag jordat fel tåt i ena eller båda, men ska kolla den tyska pdf:en och jämföra.

Gjorde en annan upptäckt också, lade inte märke till förut eller så har det uppstått då jag lött om en del.
Gul: signal in i IN. Blå: signal ut ur FWD. OUT och REF terminerade med 50 Ohm.
Signalen är 49dB dämpad och lite ur fas.
DS1104Z_20150916-233118.png

Gul: signal in i IN. Blå: signal ut ur REF. OUT och FWD terminerade med 50 Ohm.
Signalen är 29dB dämpad vilket gör att jag tycker REF är min FWD fast nu la jag märke till fasförskjutningen så REF kanske är REF och FWD är FWD men dämpningen är fel.
DS1104Z_20150916-233238.png
 
PDF:en fick mig att byta inkopplingspunkter mellan sladdarna på "mätkoaxen(undre)":s trafo och nu är i praktiken oscilloskopsbilderna omvända, dvs FWD är FWD.

Tack så jättemycket Michael. Hoppas jag kan hjälpa dig med något någon gång.

Nu till nästa fråga:
Den tyska PDF:n kopplar ihop mätkoaxens strumpa med signalkoaxens(övre) trafo till skillnad från Phipps som inte alls kopplar in mätkoaxens strumpa. Vad gör det för skillnad?
 
Du kan gott koppla in och jorda båda skärmarna.
Skärmens funktion är att minska den kapacitiva kopplingen mellan koaxledaren och toroidlindningen.
Transformatorn ska ju endast påverkas av den induktiva kopplingen.
 
Borde inte det betyda att man måste matcha kärnorna?
Kanske det, man kan ju inte linda olika många varv på dessa transformatorer.
Frågan är hur stor avvikelse mellan induktanserna som är ok.

Jag lindade ett antal 47uH drosslar på 4C65 kärnor till ett filter. Räknade ut varvtalet som funktion av Al-värdet.
Inget blev rätt, överföringsfunktionen blev helt fel och när jag mätte upp drosslarna så var alla olika.
Har man otur så kan kärnorna sprida väldigt mycket.
 
Har ikväll mätt och plottat data på min riktkopplare. Alla mätningar är gjorda åt båda hållen genom att kasta om in<->out och fwd<->ref och gjort mätningen igen. Säg gärna till om jag använder fel benämning på mätningarna eller jag har gjort fel. Följde https://sites.google.com/site/vkone...ional-Coupler/testing-a-bidirectional-coupler men använde en VNA på jobbet för själva mätningen.

Insertion loss (In->Out med Fwd och Ref terminerade med 50 Ohm)
s21.png
Coupling factor (In->Fwd med Out och Ref terminerade med 50 Ohm)
s31.png
Return loss (In->Ref med Out och Fwd terminerade med 50 Ohm)
s41.png
Och så framräknat "Directivity":
directivity.png
Frågor:
Ska jag byta plats på In<->Out och Fwd<->Ref eftersom kopplingsfaktorn har en planare kurva?
Vad kan det bero på att "return loss"-kurvorna är mer isär?
 
Fick i tråden för att felsöka mitt filter tipset att bygga en RF power meter. Sagt och gjort så har jag nu knåpat ihop den enklare varianten, den med endast en AD8307, av samma konstruktör TF3LJ/VE2LJX som mätaren som avhandlas i den här tråden.

Att porta det hela till en Arduino Nano var ganska enkelt, det svåra är kompromisserna man får göra för att få plats med koden. Programminnet (20kB/32kB) är lugnt men RAM (2kB) är det värre med. Mest RAM sparades på att endast spara mätvärden för de senaste 400ms istf 1, 2,5 eller 5s. Rensade även bort lite annan funktionalitet som jag inte tror jag behöver (serieport, enpunktskalibrering, ett par inställningar).

Nu återstår kalibrering med en pålitlig signalgenerator.

En drös bilder från bygget:
pwr_swr_1_step_one.png
Det tar sig.

pwr_swr_2_casing.png
"Aluminiumlåda 112x60x31mm" från electrokit.

pwr_swr_3_finished_casing.png
Målad låda med hål i. Lilla hålet på gaveln är för att komma åt vridpotten till displaykontrasten.

pwr_swr_4_still_tidy.png
Än så länge så det ganska snyggt ut. Tror ni jag behöver bygga "skärmtak" till detektordelen?

pwr_swr_5_crowded.png
Det är lite trångt på höjden.

pwr_swr_6_voltage_reference.png
Spänningsreferens på plats, borde kanske ha kortare kablar.

pwr_swr_7_ego_screen.png
Egoskärm vid uppstart :)

pwr_swr_8_background_noise.png
Mäter bakgrundsbrus.
 
Får man lyfta en såhär gammal tråd? :)

Ja, PEP-frågan har ju åter aktualiserats så jag tänkte lyfta fram en enkel konstruktion som ger möjlighet att mäta "tillräckligt bra" med en vanlig SWR/effektmeter som de flesta har i shacket.
Om inte annat kan man leta upp något lämpligt modifieringsobjekt på loppisarna nu i sommar.

Komponenterna finns på ELFA och Electrokit med flera inköpsställen.
Kretsen kan med fördel köras på ett 9V batteri då den inte drar någon ström att tala om, bygeln kan bytas till 10k resistor för mer justermån till GAIN-potentiometern om det behövs.
HOLD-poten justeras till att hålla kvar nålen ett ögonblick, precis lagom länge för att ögat skall hinna med att se.

PEPe_schema.jpg
 
Jag lyfter också tråden igen...

Har byggt ihop en ny mätare denna gång baserad på en AD8318-modul från eBay. AD8318 går från 1MHz upp till 8GHz.
Ganska enkelt bygge, en Arduino Nano, 1602 LCD med I2C, enkoder med knapp, LM336-2.5V spänningsreferens, batteri, låda Hammond 1590BS

Metallslöjden klar:
01_mechanics.jpg
Elektroniken ihopkopplad:
02_electronics.jpg
Mjukvara under utveckling:
03_SW_in_progress.jpg
Mjukvaran innehåller frekvensberoende kalibreringsvärden för en hel radda frekvenser upp till 6GHz (hittade ingen signalgenerator på jobbet som gick högre). Man ställer frekvens med enkodern, man kan också få en offset på dBm-värdet för eventuella dämpare i mätkopplingen.

Mäter bakgrundsbrus:
04_bg_noise.jpg
Kalibreringen stämmer väl med min hembyggda 10MHz -10dBm:
05_measurement.jpg
 
Back
Top