Piratradio-nostalgi

SM7CZR

Old Member
Denna berättelse får mej att minnas de åren då man upptäckte spänningen med att experimentera med radio, både mottagare och hembyggda sändare.
Dock höll vi oss lite för oss själva och bara kommunicerade med varandra.
Detta hände på 39,6 meters våglängd enligt våra dåliga BC-skalor.
Tidpunkten var omkring 1954-55.
Vi hade roligt ända tills någon okänd kortvågslyssnare hittade oss på frekvensen och gjorde anmälan. Vi var så unga (15 och 16) så det blev inget åtal.
Tvärtom så fick vi beröm för att vi byggt grejorna själv!
Tack till Kungliga Telegrafstyrelsen och Polisen för visad vänlighet! :)

Här är alltså det som fick mej att skriva tråden:
Svanalidens piratradio - WiGo

/Ingvar
 
Bara skriv!

Jo, Black Peter har jag läst om någon gång.
Tanken var ju att de som har några liknande "hyss" på sitt samvete berättar om det i denna tråden.

Jag har svårt att tänka mej att alla som har eller har haft ett brinnande radiointresse kunnat hålla fingrarna i styr tills det blev dags för amatörcertet. :confused:

Preskiberat eller ej, lätta ert samvete! :)

/Ingvar
 
Jag var nog en av syndarna - en pojkvasker med enklare radiokunskaper som satt och lödde ihop små sändare och BLY-slutsteg i yttersta utkanten av Radio 88-gänget. Hade inget med verksamheten att göra, mer än som en av många "hired hands" i perifierin. Fick mina obetalda "jobb" via en radiointresserad polares brorsa "som kände nån". Kunde inte ens höra sändningarna, bodde för långt ute i förorterna :)
 
Självklart har man lött BLY 87 och 89 i sin ugdom. :)

Jag var med på ett möte på telemuseum för några år sedan. Där träffades PTS och de forna piraterna i stockholm för första gången sedan det begav sig.
Härliga historier berättades och vi fick höra hur jakten gått till samtidigt som vi fick höra samma historia ut piratens synvinkel. Det var en riktigt minnesvärd kväll.

Kolla gärna Johan Antus sida: Allt om piratradio
En orgie i nostalgi. :)

Underbart också att vi kan känna oss stolta och glada över det sätt vi hittat fram till amatörradion.
Det som skrivs här i positiva ord tycker jag vi ska "ha med oss" nästa gång någon forumkompis frågar något som kanske inte är helt lagligt.

73 SM0RVV
 
Jag växte upp under en tid när ungdomar fortfarande hade en viss respekt för lagar och förordningar.

Nog kliade det lite i fingrarna i yngre år (10-12), men jag kände inte några större behov av att höra min egen röst i radio så detta fick anstå tills "legal amatörålder".

Jag provade dock en del olika konstruktioner (superregenerativ mottagare/självsvängande sändare) som bara fungerade ibland och i fallet "Radiotelefonen Yank II" från Hobbyförlaget inte alls. Detta beroende på batterirörens usla branthet, vilket det tog ganska länge att fundera ut.

En ytterligare komplikation i saken var att min mor arbetade på Televerket, vilket hade gjort "svartsändande" till en synnerligen svårförklarad verksamhet på hemmaplan.

När C-certifikatet så småningom anlände 1970 så legaliserades både radiobyggande och -pratande och på den vägen är det.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • Handie_talkie.JPG
    Handie_talkie.JPG
    12,1 KB · Views: 1.236
Lustigt

Hmm, hur kommer det sig att dom som sänt illegalt på rundradio frekvenser hyllas medans dom som dx:at på 27Mhz bespottas ?
Vad är skillnaden ?
 
Kan vara så att svartsändare på rundradiofrekvenser hade ett annat motiv än 27MHz-folket. Kan vara så att de inte använde radioamatörers trafikmetoder/förkortningar etc, vilket ju 27MHzfolket gärna gör. Kan vara så att vi rundradioligister inte ville synas som personer på samma sätt som en DX:are på 27MHz kanske vill, vad vet jag. I svartsändarnas fall handlade det mycket om att göra nåt som "staten" inte kunde komma åt/kontrollera, och samtidigt visa på ett behov - vi ville ha pop/rock i radio! Lite skillnad mot att köra Australien på 10W SSB, 5 el HPD-beam på 11m (vilket jag också gjort).

Att 27-MHz-folket "bespottas" är väl en sanning med modifikation, men OK - låt oss anta att "riktiga" amatörer ser snett på 27-MHzarna för att dessa under alla år kört kortvågs-DX utan att avlägga varken teori- eller CW-prov, betala licenser etc - förutom att man kör(de) med halvtaskig utrustning som gav "riktiga" amatörer dåligt rykte. Man äter kakan utan att ha betalat, liksom. Nöjessurfar på andras arbete (nån har ju lagt en massa jobb på frekvensallokeringar/bandplaner etc i tidernas morgon)? Tjyvåker på andras trafikteknik, eller kanske på en hel "kultur"? Klart som f-n "riktiga" amatörer blir förbannade.

Men det var inte det tråden handlade om, sorry för utvikningen. Här ska det handla om PIRATRADIO :)
 
Hmm, hur kommer det sig att dom som sänt illegalt på rundradio frekvenser hyllas medans dom som dx:at på 27Mhz bespottas ?
Vad är skillnaden ?

Kan du förklara lite närmare? Detta var inte tänkt som någon "bråk-tråd".
Endast som en tillbakablick till de första experimenten, lagliga som olagliga. Ingen baktanke om vem som bespottas eller hyllas...
Ingen hindrar väl någon att prata med en italienare på 27MHz om kondsen är bra ?

/Ingvar
 
Det var mer en reflektion på den lite "infekterade" debatt som varit om 27Mhz här tidigare då jag tyckte att det var lite att förneka sina rötter då ganska många amatörer har 27 bakgrund, att döma av den cw trafik på 27 kanske det är några kvar där ?
Nu blev jag förvånad/glad att en del "tunga"namn har "exprementerat" utanför bandgränserna :)
Har ingen avsikt att starta nåt bråk utan tycker det är en trevligt tråd, nästan som att bikta sig, för visst har vi alla varit där.
Runt 1979 blev jag uppropad av en kille från new york på ch 15, trodde det var nån som skämta då han gick på 9+, jag bara hade 5W och en mobil pinne, men det var väl då som intresset för dx:andet grundlades..ahhhh det var tider det :)
 
En rätt kul grej: när jag till sist tog mitt cert (i Televerkets lokaler på Jägersro i Malmö) mitt på 80-talet log provförättaren när jag skrev in mej och sa " - Kul att du äntligen tagit dej ur 11-metersträsket!"

Jag studsade såklart men höll färgen. Dom gubbarna hade tydligen bättre koll på oss än vi trodde, den saken är klar. :) Även om man bodde långt ute på landet och bara sysslade med småpotatis-pirateri så hade dom både röstavtryck/inspelningar, namn och QTH helt klara för sej.

Radiolagen kunde man fortfarande bryta mot på 80-talet, och en del eter-kamrater fick känna på konsekvenserna också. Det delades ut dagsböter i Trelleborgs tingsrätt vid ett par tillfällen.
Det lustiga med "brott mot radiolagen" var att Televerket ofta avskrev saker om syndaren lovade rätta in sej i ledet - m a o bli licensierad. Man blev tagen i örat, men fick en chans till bättring. Det är inte ofta en kontrollmyndighet visar sån mjukhet - en eloge till dom som såg människan bakom "brottet"!

Men: detta var Malmö, PR-radio och 80-tal. I Stockholm på 70-talet sjöngs det helt andra visor, kan jag lova - piratsändarna på FM var ett hot mot etablissemanget och behandlades därefter.
 
Min åsikt i ämnet är att om 27 MHz-privatradiobandet inte hade funnits hade amatörradion besparats en hel del elände, som t.ex. sänkningen av kompetenskraven (för en utläggning i saken se inlägg #10 på http://www.ham.se/allmaent-om-amatoerradio/3520-aer-vi-pa-vaeg-mot-kaos-i-etern.html).

Att upprätthålla en "rågång" till 27 MHz och "freebanding" borde därför ha en hög prioritet bland de mer seriösa utövarna av amatörradio.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Lektion i nutidshistoria för läsare födda efter c:a 1980

Berättelsen om det som hände kring "Black Peter" 1952 speglar på ett rätt underbart sätt den s.k. Tidsandan i det "till tänderna beväpnade Folkhemmet".

1952 var ett år som präglades av det kalla kriget; FRA:s DC-3:a och Catalinan sköts ner, spionen (eller mytomanen) Enbom drogs inför rätta, Koreakriget rasade, makarna Rosenberg dömdes till döden för atomspioneri i USA och spioner (med eller utan radiosändare) sågs i var och varannan buske.

Då vore det inte alls inte underligt om sensationspressen skulle sluta rävjägare och FRO-are till sitt hjärta för att göra 'scoop' för att sälja lösnummer i den begynnande nyhetstorkan.

På den här tiden var radioamatörer fortfarande något ganska fint, och när man som tongivande radioamatör var både civilingenjör och forskare i Rikets tjänst så lyssnade journalister och 'Publikum' andäktigt.

Detta är bara en dryg mansålder bort, och vi sentida kan bara förundras över på vilket allvar 'illegala radiosändare' togs.

Det är svårt att gradera med vilket nit som brott mot rundradiodelen i radiolagen beivrades jämfört med det intresse som 'olicensierade radioamatörer' ådrog sig.
Klart är i alla fall att SÄPO intresserade sig åtskilligt för de 'olicensierade radioamatörerna'. SÄPO hade in i modern tid (c:a 1990) en ganska omfattande organisation för att övervaka trafik och pejla inom HF-banden.

Om man idag skulle vända sig till tabloidpressen med en önskan att de skulle bistå med ett flygplan för att "jaga svartsändare" blir man troligen betraktad som lätt sinnesförvirrad och hänvisas till insändarsidornas avdelningar för rättshaverister.

Ännu mer osannolikt är att tabloidpressen idag på eget initiativ skulle jaga rätt på radioamatörer för att hjälpa till att leta efter sådana radiosändare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Hmm, hur kommer det sig att dom som sänt illegalt på rundradio frekvenser hyllas medans dom som dx:at på 27Mhz bespottas ?
Vad är skillnaden ?

Om du bara visste hur rätt du har, så har det varit i alla tider.



Janne;)
 
Dom som sänder BC piratradio har ju byggt sin sändare själv i alla fall. Så dom är ju lika "duktiga" som radioamatörer.
Kul med lite nostalgi om detta.
Själv var jag "nästan" igång på 6 MHz AM med en SET-19, när? ja kanske början av 60 talet.
Fick en stöt av anodspänningen i kolkornsmiken och det var inte kul då det träffade läpparna.
Antennen var väl inte världens bästa, vi hittade ett ledigt par telefontråd, och lånade en tråd, från källaren till vinden i ett trevångshus. Väl däruppe övergick tråden i en annan tråd som skulle vara antenn, och dragen på takstolarna.
Än idag finns det de som önskar sig att en av trådarna är matarledning och den andra antenn. men man lär så länge man lever.

Törs inte tänka tanken hur det skulle ha låtet i telefonerna om vi fått igång sändningarna.

Det blir lite av BIKT på den här tråden. Vilket visar att många haft ett radiointresse från tidiga år.
Kanske skönt att bikta sig....
Har vi någon biktfader?

Det förekommer en del Piratradio idag på mellanvåg och HF, men ofta med lite större sändare och kommersiella sådana.
Hörde till min häpnad häromkvällen att 1476 kHz var en aktiv piratfrekvens, kolla sena kvällar.

På 3900 - 3950 AM hör man ofta Pirater flera QRV samtidigt kvällstid.
6200 - 6400 kHz är oftast aktiva på helgerna.

Någon som hör något på FM bandet, 88 - 108 MHz numera?
eller är det fullt där av skräpradio?
 
Kommande nummer av tidningen Nostalgia ska ha en artikel om Skånes Radio Mercur, Sveriges första kommersiella radiostation som startade 1958. Det är dock inte samma typ av "piratradio" som skrivs om här i tråden. Stationen var legal ända tills radiolagen 1962 kom.

Görans Radiosida en sida som uppdateras när jag känner för det..

Göran SM7DLK
 
Radio Nord var spännande. Första sommaren den var igång lyckades jag övertala familjen att göra ett avbrott i det vanliga semesteråkandet mellan öarna i Stockholms skärgård och åka och titta på Radio Nordbåten. Jag visste inte var den låg men det var ju inte svårt att pejla med reseradion stående nere på durken. Det tog en bra stund innan man kunde se en pinne sticka upp över horisonten. Sen framträdde hela masten och så småningom båten. Det var skaplig signalstyrka i radion när vi rundade skutan :). Jag har ett par svartvita bilder kvar som jag tog.

73, Roland SM0BRF
 
Det var ganska många radioamatörer inblandade i Radio Nord. En var SM5BXI som jag inte kommer i håg namn och QTH på, och en annan Lasse SM4FVD (SK) som senare bodde i Hagfors.

Jag har ett minne från ett SM4-meeting i början av 70-talet där Lasse/FVD visade "amatörfilm" i ordets rätta bemärkelse om livet ombord på M/S Bon Jour.

Det skrevs också en del i QTC 1961/62 om amatörernas inblandning.

Skulle vara roligt att få se -BRF:s bilder. Lite "levande radiohistoria".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top