Piratradio SWL kortvågslyssning

SM4FPD

Well-Known Member
Någon som brukar lyssna utanför amatörbanden?
Just nu (2010-12-05 kl 0900) lyssnar jag på en pirat, Lazer Hot Hit´s på 4026 kHz. Han har varit igång en tid, veckor, kanske. En tidsfråga innan han blir stoppad. Ljudet, musiken och fenomenet väcker nostalgikänslor.
Någon som hör?

De
SM4FPD
 
Jag lyssnade straxt efter 10, då hörde jag lite svagt här i Stockholmstrakten.

Runt 6,2-6,3 MHz finns det också ofta någon KV-pirat på söndagar. Även kvällstid kan det löna sig att lyssna.

För några år sedan lyssnade jag på en station från Holland på ungefär samma frekvens som tog emot lyssnarrapporter via mejl o SMS. Han berättade i programmet att korna hade rivit ner antennen veckan innan. ;)

6265 KHz nu (11:35) finsk rock.
 
Last edited:
Jag kunde inte uppfatta när DJn pratade, men musiken lät finsk... Jag kan ha fel :D
De flesta av de där stationerna är ju holländska.
 
Här är 4026 är 47 nu, (1245) efter snöskottningen, och har varit gott läsbar hela dagen.
Många kvällar är det bra fart på 3900 - 3945 kH typiskt 3910 kHz. Kul att det är fler som lyssnar lite.

Kolla 6201 KHz, han säger att han ligger på 6200 kHz, 59plus med ett splatter som inte är av denna värld. Diskanten sprider sig 50 kHz, Radio Torie eller vet i katten vad han kallar sig med Holländsk brytning. SMS nummer nu så det är bara att rapportera.

Det finns oändligt mycket att lyssna på kortvåg.

De
SM4FPD
 
Hej !

Jodå, här är en till som lyssnar på pirater lite då o då.
Vissa klart värda att lyssna på, andra faller väl inte mig i smaken, men så är det ju med allt. Ofta fastnar jag kring 6.3 MHz.
 
Last edited:
Oj, så många han fått in i sin logg en vanlig söndag! Jag hade ingen aning att det var så många som pysslade med piratradio idag.

Det är möjligen lite störande (!) att Radio Sextant från Finland har en Icom-någonting på sitt QSL-kort. Det är väl inte meningen att man ska använda fabriksbyggda grejer till piratradio utan hembyggda Grenade och liknande. Annars är det ju ingen sport...

/Micke
 
Jo det är många igång. Förr hörde men många finnar. Men det har väl med geografin och vågutbredningen att göra oxo.
Jo förr byggdes det sändare, och det lät ofta därefter, men även det var ju roligt.
Idag byggs nog en del oxo, det finns ju flera hemsidor med sändarbyggen, med MOS FET PA och modulatorer med kompressor etc.
Men visst används fabriksbyggda sändare, ICOM IC-M700, M700TY etc är populära, de har bra AM och var robusta och kunde ge full gas under timmar.
Andra äldre fartygsstationer med rör florerar.
Studioutrustninmg dominerar dock, för att spela en skiva till mikrofoningången på en IC-M700, krävs idag 24 kanalers mixer, 19 tums kompressor, äkta kondensatormikrofoner, stora bandbspelare, digitala saker och dator med alla tilbehör.
De har säkert jättekul.

Min gamla favorit RWI, (Radio Waves International) som körde på 11401 kHz är borta verkar det som. Hördes förr sent på lördagkväll och på den frekvensen var det QRM fitt och ingen selektiv fading.

Igår kväll vid 22 tiden hörde jag minst tre skapligt starka musikpirater på 3900 - 4050 kHz. Med 4026 kHz och Lazer H H som starkast.
Obs att fading ibland gör att de en stund är helt borta, så lägg lite tid på lyssnandet.
Finkamma 3900 - 3950 kHz håll utkik efter udda frekvenser, dvs inte med de vanliga 5 kHz kanalerna som "riktiga" BC stn kör på.

De ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Jo! AM genereras i den balanserade modulatorn. På dessa stationer.
De låter utmärkt.
Moderna DSP stationer gör AM även de på exiternivå.
Med efterföljande linjärförstärkare.
Mig veterligen finns ingen amatöradiostation, eller komradio idag där man modulerar på annat sätt.
Vissa flygradio kan ha modulation på PA. Eller via det hackade nätagget. Små flygradio på exiternivå.

Varför många AM sändare där man modulerar i PA låter så hemskt illa beror nog ofta på konstruktionsfel, överdrivning, parasitoshillationer etc


de
Roy
 
Mig veterligen finns ingen amatöradiostation, eller komradio idag där man modulerar på annat sätt.

Bland PR-burkarna har det faktiskt fått en återfödelse. Det verkar som någon förstått hur bra det låter och hur enkelt det att få till.

Lite synd att det inte finns kortvågsapparater med riktig AM. Ja annat än "båtankare" och kommersiella apparater.

/Anders
 
Men tänk på att dessa sändare kan byggas för amatörradio.
Med modulator för AM, vilket kan köras både på 1930 - 2000 kHz, där det finns gott om plats för effekter under 10 W, och AM ringen på 3785 kHz. Utan modulator för CW där Morse är viktigaste telegrafisättet.
Vi ser även kompressorer och LF steg som är trevliga byggen som går att använda inom amatörradion.

de
SM4FPD Roy
 
Lördag och Söndag förmiddag, 3785 kHz,verkar som det börjar 0900 eller 1000 inte så noga verkar det som. Man kan QSY:a ibland +-5 kHz om QRM finns.
Eftermiddag är bättre då de flesta Tyskar och Danskar försvunnit, kl 1400 gäller

På 1930 till 2000 kHz kan AM köras mest efter övenskommelse verkar det som.
11995 kHz går med en RA-200 och jag har hört sådana där. Dvs strax under deras lägsta frekvens.
Någon kristallstyrd AM på 1965 kHz tror jag det var.
Bäst är nog att ropa CQ på 1940 - 1955 KHz med undertryck på 1950 kHz och göra upp om AM QSO.

Enligt radiotidningar som finns i England, så byggs och körs en del små AM TX på bandet, man kallar dem "tvärs över byn AM" på 1 Watt eller så.

Själv har jag premiärkört min SET-19 på 3785 kHz, se annan tråd här på forumet.
Och avser prova på 1950 - 2000 kHz någon kväll. Eller tidigt kväll då bandet är användbart inom SM från mörktets inbrott.


Visst finns det dom som tyckler det är onödigt att breda ut sig med AM, då det finns SSB. Men nu handlar det mest om att försöka köra igång gamla saker av nostalgiskt och teknikst intresse. Radiotekniska experiment i hobbyns namn. När den gamla häcken, eller bygget är provad väntar nästa projekt.
På 1930 - 2000 kHz finns gott om uterymme och med under 10 Watt lär ingen bli störd.

Jag har faktiskt hört rundradiopirater som försöker med enkelt sidband. låter ofta apa.


De
SM4FPD
 
Hej!

Kan man breda ut sig med contest, så är det ingen fara med de få AM-knuttar som finns? ;)
 
Back
Top