Piratradio SWL kortvågslyssning

Skall kolla SET-19 brevlådan ang bilderna. Det har nog hamnat mellan två stolar eftersom vi är flera postöppnare.

Enkla sändare är kul utmaningar. Ofta förvånas man av hur bra ljud det går att få ut ur t ex en enrörssändare som moduleras via en utgångstrafo från en vanlig "hemstereo" som modulator. Jag hade igång min 6L6GT på träplatta för några veckor sedan och körde några musiksnuttar på 3610 kHz. Trots den ringa effekten kring 5 watt hördes sändningen i Göteborg med full högtalarstyrka. Över S9 med svag QSB.

Den positiva sidan av att amatörradion avreglerats är att vi nu helt lagligt kan spela musik och experimentera med bredbandig AM och även FM på våra kortvågsband. Under dagtid finns hur mycket plats som helst på 80 m och med lämpliga NVIS-antenner så täcker man ett område med radien 40..50 mil med god signalstyrka. Även 160 m passar fint för dom som har plats att sätta upp antenn.

Vi borde utlysa ett aktivitetscentrum kring 3610..3620 kHz för musikaliska aktiviteter som dessa. Morgon- och förmiddagsringarna som huserar där kan nog finna andra frekvenser eller vad tror du Roy?

/Bengt
 
Ledsen att behöva säga det men de flesta pirater har redan övergett radiorören till förmån MOSFET. En allmänt förekommande och billig MOSFET som används idag är IRF510.

Svårare än så här behöver det inte vara
281157


KG Projecten

//QRP
 
Inte direkt piratradio ...

Operation: Odyssey Dawn

4169 kHz – Several players over No-Fly Zone
4196 kHz – Several players w/ NCS over No-Fly Zone
5368 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
6688 kHz – French Air Force ‘Very Busy’
6690 kHz – Several players over No-Fly Zone
6712 kHz – Mixed Use; Several Players
6761 kHz – Global Aerial Refueling Operations
6877 kHz – Reported PsyOps; possibly from Commando Solo III
6884 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
9375 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
10125 kHz – Libyan GMMRA ALE Network
10404 kHz – Libyan GMMRA ALE Network

Sources:
- HF Monitors (Yahoo Groups)
- Larry Van Horn (Milcom MP Blog)

//QRP
 
Även idag njutbar signal från RWI på 11401 kHz. kl 11.35 just nu
Jag lyssnar QRM fritt och S9 med 10 kHz AM bandbredd.
Man talar idag Franska.
Det har förekommit kortare inlägg på Svenska från denna radiostation.
Den lite högre frekvensen ger mindre oljud från selektiv fading-

De
SM4FPD
 
Back
Top