Portabel strömförsörjning

OK jag hade fel om LiFePO4, likheten med LiIon och Lipol är små.
Och LiFePO4 har en laddningskurva och urladdningskurva som är betydligt flackare.
Det betyder att de är lämpliga för en radiostation.
En gemensam sak har de tre omtalade accarna, och det är att de kräver stor omsorg vid laddning som måste ske med specielle laddare.
Jag skulle nog inte tro att det är lämpligt att använda en sådan laddare medan man använder accen exvis belastad med en amatörradiostation.

De
SM4FPD
 
Hej, väcker denna tråd igen :)
Jag undrar om någon känner till ett bra inköpsställe för LifePo4-batterier i Sverige eller EU? Biltema har jag sett har en del men väldigt dyrt.
Jag ska ha ett 12V pack för att köra portabelt med en IC-9700 och max 10Ah, det tror jag räcker.

/Lars SM0TGU
 
Om det är dyrt på BT, så är det väl knappast billigare nån annan stans...

Jag läste igenom tråden lite snabbt och vill gärna ge kommentaren att det är en bra idé att kolla hur batterier och laddare funkar tillsammans med en last. När det gäller blybatterier så är det oftast så att man håller typ 13,8 V vid konstantspänningssystem för att hålla ackarna laddade, men vid cyklisk drift måste man ladda till runt 14,5 V för att ackarna ska ta emot tillräckligt med laddning. Så om man kan hålla last + ackar vid 13,8 V så är allt OK i långtidsperspektivet - för blyackar. Det kan vara vettigt att utröna vad som gäller för Li-jon batterier, så man inte sabbar de dyra rackarna...
 
OH8STN, Julian, En som pysslar mycket med portabelkörning och testar olika bärbara batterikällor oftast med solladdning.
Testar också antenner för portabelbruk. Väldigt kunnig. Där kan man lära sig mycket. Har även förslag på inköpskällor med
länkar där man kan få lite rabatt genom honom.
 
Back
Top