PTS inför tillståndsplikt för uteffekter överstigande 200 W pep (utbruten diskussion ur annan tråd)

Idag har PTS utkommit med mer information om de nya undantagsföreskrifterna samt vad som gäller för ansökan om högre uteffekt än 200 W pep.

PTS har även publicerat sin redovisning med kommentarer på remissyttanden från bl a SSA och ESR. En ganska detaljerad analys väl värd att detaljstudera.

Även ett faktablad om amatörradio och vad som gäller har tagits fram.

Sammanfattningsvis anser jag personligen att det blev en bra kompromiss för alla parter. I alla fall för de av oss som känner ansvar för bevarandet av amatörradio så som den definieras i ITU-RR och har förståelse och respekt för på vilka villkor vi fortfarande får utnyttja enorma frekvensområden för våra experiment och sociala aktiviteter.

Info
https://pts.se/sv/bransch/radio/radiotillstand/undantag-fran-tillstandsplikt/

Remissen och analysen
https://pts.se/sv/dokument/remisser...dsplikt-for-anvandning-av-vissa-radiosandare/
 
Eftersom det nu är så synd om oss svenska radioamatörer som (snart) bara får sända med max 200 W utan tillstånd och utan att betala avgift så undrar jag om det finns någon som kan säga något land i världen där radiamatörer får sända på amatörbanden utan tillstånd och utan avgift?
Nu har jag kollat lite: I USA, amatörradiolandet framför andra, sägs tillstånden löpa på tio år i taget och vara avgiftsfria.

Jag sade tidigare att jag inte kände till något annat land där tillståndet är avgiftsfritt. Nu känner jag alltså till ett.
Man kan vända på frågan: Finns det något annat land där tillstånden är avgiftsbelagda? Förmodligen, men jag är lika okunnig där.

Ni som är så ivriga att få öppna plånboken, vad är det ni förväntar er att få för pengarna, utöver vad vi redan har idag?

73,
Jonas/SM5PHU
 
>>Ni som är så ivriga att få öppna plånboken, vad är det ni förväntar er att få för pengarna, utöver vad vi redan har idag?

Vi får väl ett tjusigt papper att rama in och hänga upp på väggen tillsammans med alla andra "Diplom" som kostat skjortan hos ARRL och de andra affärsdrivande föreningarna.

Jag avvaktar för min egen del att söka om högeffekttillstånd tills PA-steget tas fram igen. Det har varit avställt några år till förmån för andra experiment på nivån enstaka watt eller så.

De flesta har liksom jag nog råd att hosta upp de 285:- om året och det enklaste just nu är väl att gilla läget? Chansen att få PTS att ändra sig bedömer jag vara liten. Däremot ser jag framför mig ilskna folk som av principiella skäl kommer att utmana PTS genom att söka för 3 eller 5 kW och sen överklaga och driva rättssak till the bitter end.

Kan lyckas men kan också ge bakslag som kanske inte medverkar till att förbättra relationerna mellan "de där besvärliga radioamatörerna" och myndigheten?
 
Vi lugnar ner oss, (mitt förslag) -och ser hur de blir. Jag vill gärna fortsätta att köra mina 400W vilket enl. vad jag lärt mig är optimalt med 100W in, så får väl betala. Det har jag inget emot, då det var normalt förr.../ Uffe
 
I alla fall för de av oss som känner ansvar för bevarandet av amatörradio så som den definieras i ITU-RR och har förståelse och respekt för på vilka villkor vi fortfarande får utnyttja enorma frekvensområden för våra experiment och sociala aktiviteter.
Precis så.

Ett antal amatörer verkar tro att vårt certifikat ger oss massa rättigheter som nu fråntas oss av illvilliga tjänstemän på diverse myndigheter, allt orkestrerat av en handfull som beskrivs som "elitister",
far man med sunda motargument mot beskrivningen bakas man helt sonika in i samma klump.
Samtidigt uppvisar samma amatörer en total oförståelse för de skyldigheter som följer med våra oerhört stora friheter, de uppvisar heller ingen vilja att sätta sig in i vad som gäller.

Man kan undra hur väl de är integrerade i andra delar av samhället som styrs av lagar, regler och förordningar, eller är det vilda västern-tema med allmän laglöshet som råder där också?

Det kan vara dags att inse att amatörradion idag har en minimal samhällsnytta och vi är heller inga sannolika ämnen till världsräddare i händelse av katastrofer och väldigt få av oss är dessutom drivande i teknikutvecklingen.
Vi är blott en samling tekniskt intresserade individer som har ynnesten att tämligen fritt få röja loss på en rejäl spektrumkaka enbart tack vare vårt certifikat,
missköter vi oss är det väl ändå inget konstigt att vi då skulle beläggas med kraftiga begränsningar, i det här fallet handlar det mer om ett förtydligande.

I detta fallet med specificerad maximal effektnivå med tillhörande registrering av position för de kraftiga 1kW PEP förefaller, åtminstone för mig, som ett vettigt steg som PTS vidtar för att få bättre grepp om potentiella störkällor vid uppkomna tillsynsärenden.

Man kan ju naturligtvis i anarkistisk anda strunta i avgiften och fortsätt köra 3kW+ utan problem, det är inte så att en handläggare från PTS kommer att dyka upp på någon oanmäld kontroll och beslagta din utrustning så fort du nuddar PTT-knappen.
frågan om det finns några aktuella fall där effekten har orsakat störningar eller problem dyker ju naturligtvis upp och svaret på den frågan har inte jag och förmodligen ingen annan heller,
man skall kanske istället ställa sig frågan hur många radioamatörer som har fullständig kontroll över sina in- och utombandsemissioner vid +65dBm?


Så, nu har jag pinkat i myrstacken.
 
Ett tillståndsbefriat cert för 200W kan utgöra noviscert. Jag tänker mig att man skulle kunna koppla högeffektstillstånd till en högre kunskapsnivå när det gäller elsäkerhet, strålningsrisker och EMC.
 
Skillnaden blir en dryg halvering av E-fältet från antennen med 200 Watt.
Det gör varken till eller från. Störa kan man göra med 10 Watt. Det är mig
en gåta om PTS satt snurr på karusellen om anledningen vore detta.
 
Det kan vara dags att inse att amatörradion idag har en minimal samhällsnytta och vi är heller inga sannolika ämnen till världsräddare i händelse av katastrofer och väldigt få av oss är dessutom drivande i teknikutvecklingen.
Jag ställer mig lite undrande till den återkommande självspäkning och det mindervärdeskomplex som några ger uttryck för.

Amatörradion är i högsta grad samhällsnyttig. Inför mötet som SSA hade med PTS i förra månaden roade jag mig med att fundera just över detta med amatörradions samhällsnytta. Jag hade inte några problem med att på kort tid identifiera något dussintal framträdande svenska radioamatörer inom den akademiska världen, näringslivet och annan samhällsnyttig verksamhet.

Jag kontaktade var och en för att höra deras historia. De hade några saker gemensamt: De hade alla tidigt kommit in i hobbyn via någon form av instegscertifikat. I samtliga fall hade amatörradio stimulerat deras teknikintresse och bidragit till deras val av framtida utbildning och yrkeskarriär. Laborerandet med amatörradio hade givit dem ett försprång i gymnasie- och universitetsstudier. Alla hade i yrkeslivet haft stor nytta av det kontaktnät som den gemensamma hobbyn givit dem.

För egen del är jag verksam på ett företag där en stor andel av radio- och filterkonstruktörerna är radioamatörer.

Kanske är vi radioamatörer alltför oorganiserade för att kunna rädda världen undan katastrofer, det kan jag hålla med om. Men man ska inte underskatta värdet av den rekryteringsbas som vi utgör för mer professionella verksamheter.
...missköter vi oss är det väl ändå inget konstigt att vi då skulle beläggas med kraftiga begränsningar...
Jag vet inte riktigt vad du syftar på. Jag har inte hört från PTS att vi skulle missköta oss.
I detta fallet med specificerad maximal effektnivå med tillhörande registrering av position för de kraftiga 1kW PEP förefaller, åtminstone för mig, som ett vettigt steg som PTS vidtar för att få bättre grepp om potentiella störkällor vid uppkomna tillsynsärenden.
frågan om det finns några aktuella fall där effekten har orsakat störningar eller problem dyker ju naturligtvis upp och svaret på den frågan har inte jag och förmodligen ingen annan heller
Jodå, du kan få svaret av mig. PTS har flera gånger deklarerat att man inte haft några sådana störningsfall alls. Inte ett enda.

73,
Jonas/SM5PHU
 
PHU skrev "Men man ska inte underskatta värdet av den rekryteringsbas som vi utgör för mer professionella verksamheter." angående samhällsnytta.

JA. Håller med om det betraktelsesättet till fullo. Kompetent radiofolk - dessutom med engagerande egenintresse - får den som vill anställa leta lääänge efter idag.

Men en annan vinkel på missköta sig kan väl vara vissas uppträdande i och kring den nu aktuella frågan där inga medel sparats på i försöken att påverka. Personliga påhopp, skriverier i "press", medveten vantolkning av utredningsrapporter, kommunikation med PTS som leder till att positivt sinnade handläggare ersätts med jurister.
Faktiskt trodde jag när jag läste inledningen på ditt inlägg Jonas (ett inlägg som är bra!) att du syftade på alla dem jag syftar på här ovan. Din inledning passar alldeles förträffligt in även på de självspäkarana.
 
Jag menar inte att måla upp en dystopisk bild av amatörradion som usel rekryteringsbas för duktiga tekniker, absolut inte,
i yrkeslivet upplevs dock stora svårigheter att finna både servicetekniker och radioingenjörer med en solid teknisk baskunskap och med en vilja att vidareutvecklas i sin yrkesroll.

Kanske är vi radioamatörer alltför oorganiserade för att kunna rädda världen undan katastrofer, det kan jag hålla med om. Men man ska inte underskatta värdet av den rekryteringsbas som vi utgör för mer professionella verksamheter.
Enskilda radiomatörer är som du skriver oorganiserade, för den som vill bidra i organiserad form finns bland annat FRO och FRG, i vilka ett aktivt medlemsskap uppskattas stort.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på. Jag har inte hört från PTS att vi skulle missköta oss.
Några radioamatörer hade otur när de tänkte och ställde till det litegrann;
https://www.ham.se/threads/nyvaeckt-intresse-hos-pts.23930/
Sen finns det ju mer aktuella exempel som radioamatörer som tar sig rätten att bete sig fruktansvärt illa mot andra radioamatörer.

Jodå, du kan få svaret av mig. PTS har flera gånger deklarerat att man inte haft några sådana störningsfall alls. Inte ett enda.
Det betyder inte på något sätt att det inte förekommer störningar orsakade av radioamatörer.
 
Hela den här effekthistorien har många gånger varit ytterligt osmaklig och snacket om radioamatörers samhällsnytta kan jag tänka mig många gånger
varit svårt att ta till sig från myndighetshåll när man följt debatten.

Det som KYH nämner är ju i synnerhet "Amatörradionyheternas" närmast huvudlösa hantering av SSM och mätningen av fältstyrkor. Det hela sköttes
på ett sätt som sorgligt nog närmast är värdigt en propagandaminister från den absolut mörkaste tiden av yttrandefrihet och pressetik. Det handlar om
att välja ut valda delar av dokument, utelämna högst väsentliga slutsatser och därtill lägga till rena fantasier (som förstås ska passa sin egna tes). Till att
börja med kan man ju fråga sig varför, läser man SSM-rapporten så var ju slutsatserna positiva. Tragiskt nog tillgreps personangrepp på helt osakliga
grunder.
Efter en tid författades en skrivelse till SSM (finns att hämta hos Amatörradionyheterna) där man gick till attack mot rapporten som ovetenskaplig.
En bit in i texten "faller bitarna på plats" och där påstås att konsulten drivit allt som en egen agenda för att försämra förutsättningarna för amatörradio.
Hur vet denne "journalist" det? Den positiva slutklämmen i SSM-rapporten tyder ju på motsatsen. Det känns lite förmätet att anklaga andra för
ovetenskap när den egna argumentationen bygger på rena antaganden. Visst kan man komma med kritik, det tror jag ingen myndighet tycker är
negativt, men att fantisera ihop saker känns allt annat än seriöst. Myndigheter lyssnar på sakliga diskussioner.

Det finns i alla fall diariefört i en tjänsteanteckning hos en svensk myndighet att denne konsult tvärtemot vad som Amatörradionyheterna påstår
drivit någon agenda mot amatörradio - det var faktiskt precis tvärt om. Här gavs en saklig redogörelse för hur amatörradiosändningar bedrivs. Den
redogörelsen bidrog säkert till rapportens positiva slutsats. Det är väl också synnerligen tveksamt om man som konsult kan lägga in personliga
synpunkter när man i konsultfirmans namn producerar medverkar i en utredning. Skulle arbetsgivaren få kännedom om det är det nog bara att
se sig om efter ett nytt jobb. Observatören från den andra myndigheten hade för övrigt inte accepterat detta utan protester om det hade skett,
något som inte behövdes.

Man kan väl undra vilket avtryck svensk amatörradio satt hos myndigheter efter det här... kanske att radioamatörers verksamhet inte tål någon
granskning.

För övrigt kan jag hålla med SM4FPD att effektnivån knappast är någon avgörande fråga för amatörradion utan det är mycket viktigare att
ägna sig åt störningsfrågor (EMC).
 
Märkligt hur diskussionen om effektsänkning hela tiden glider in på utredningen om elektromagnetiska fält. PTS säger ju att det inte finns något samband.
Man kan väl undra vilket avtryck svensk amatörradio satt hos myndigheter efter det här...
Inget som helst avtryck, får man förutsätta. Varje handläggare och beslutsfattare på svenska myndigheter borde på väggen i sitt tjänsterum ha en bonad med 5 § andra stycket förvaltningslagen broderat:
I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.
73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag har den redan, Jonas! ;-)

Men jag kan tycka att 1000 W är mer än vad vissa radioamatörer förstår sig på. Det kan givetvis vara farligt att öppna chassiet och börja peta i ett slutsteg, med ett par tusen volt. Men det kan också vara farlig att skicka ut 1000 W till en vertikalantenn på gräsmattan. (Jo, jag känner till att man inte "skickar ut" 1000 W, men vissa tror det.) Jag tycker också SM0DBZ har en poäng när det gäller att inte krångla till systemet för amatörradio för mycket. Så, det gäller att hitta vad som är rimligt. Min ståndpunkt är att i detta fallet har PTS hittat rätt. Jag skulle gärna se att tillstånd för högre effekt kopplas till en högre kunskapsnivå.

Och ... jag saknar Karl-Arne!

Sture
 
>>>Märkligt hur diskussionen om effektsänkning hela tiden glider in på utredningen om elektromagnetiska fält. PTS säger ju att det inte finns något samband.

PTS har sagt exakt så på direkt förfrågan från mig också så det stämmer säkert även om jag länge var övertygad om att det var SSM som tryckte på. (Finns faktiskt synpunkter i den riktningen i ett remissvar till PTS från SSM)

Men.... nu kan det ju ändå vara så att även juristerna är helt vanliga människor som tar intryck från olika håll - trots att de som du mycket riktigt påpekar bör ha det där broderiet på väggen. Visst...

Vi vet ju med bestämdhet att de tidigare handläggarna kopplades bort efter den där JK-anmälan och de tråkiga efterslängarna av den. Det medförde att all amatörradio flyttades från PTS Spektrumavdelning över till juristerna som nu kör "by the book". De har inte alls den expertkompetensen som de bortkopplade tj-männen har/hade när det gäller amatörradions traditioner och sånt. De följer bara de lagar och regler som finns. Kan bli bra men kan också bli mindre bra för oss brukare.

Inte sagt att de numera bortkopplade tjänstemännen gjort något fel men de jobbade faktiskt stenhårt för amatörradions bästa och bara en sådan sak att agendapunkterna om amatöradio på WRC hade sakkunnig representation från PTS var ju guld värt. Senast resulterade det i att vi fick 5 MHz och utan den representationen så är det inte alls säkert att utfallet blivit lika bra.

Frågan är om PTS kommer att skicka någon sakkunnig till kommande WRC för att bevaka "våra" intressen. Knappast troligt efter denna dikeskörning vi bevittnat de senaste 5-6 åren.

Så man skall verkligen inte förringa de personliga kontakterna och värdet av att försöka hålla dörrarna öppna. Det gäller för kontakter med myndigheternas tj-män såsom i det vanliga företaget och näringslivet.

Kanske någon annan har andra åsikter och erfarenheter. Det är helt OK för min del.
 
Det är ju synd att man måste förlita sig på personliga kontakter för att uppnå mål. Ja så är det säkert. Är det som gjort att LA får köra 1kW på 4m och 6m ? Och eftersom SSA, ESR mfl saknar kontakt med PTS numer så blir det som det blir. Ibland "tror" man ju att internationellt samarbete mm skall utmynna i gemensamma regler och krav. Men istället divergerar allt ut i att vissa länder får frikostiga regler för amatörradio medan vissa länder stryper allt hårdare och hårdare. Jag tror att jag tillhör de senare....Bedrövligt rent sagt. I min mening så är IARU ett spel för galleriet. Varje land gör som de vill....Så när kommer amatörradio upp på EU nivå ? Förmodligen aldrig...Där finns det viktigare saker att diskutera som storleken på bananer..Inte vilka effekter som gäller i Eu för amatörradio. Man bli bara trött....Dessutom är störnivån utan dess like jämfört med tidigare år. Så bara av den orsaken behövs mer effekt, inte mindre. Men det fattar ju inte en jurist på PTS, tyvärr..
 
Dessutom är störnivån utan dess like jämfört med tidigare år. Så bara av den orsaken behövs mer effekt, inte mindre. Men det fattar ju inte en jurist på PTS, tyvärr..

Det var ett intressant resonemang, hur hög effekt menar du då att man måste sända med för att överrösta motstationernas störningar?
 
Det var ett intressant resonemang, hur hög effekt menar du då att man måste sända med för att överrösta motstationernas störningar?
Ja jag menar inte att man kanske behöver mer än 1 kW men trenden pekar neråt (nu 200W) samtidigt som störningarna ökar.
Ja jag har ju bara mina egna erfarenheter på typ 10m och 6m. I många fall hör de mig inte när jag kör 100 W. Jag hör dem hyfsat bra då jag lagt snart 10 kkr på ferriter hos mig själv o grannar vilket kanske inte alla gör. Men vad hjälper det. 200W ja det kanske gör något för att höras hos motstationen i allsköns brus. Hörde många stationer i Västindien och Nordamerika i somras på 6m men 100 W räcker inte långt tyvärr. Man hörs inte helt enkelt...Och de hade inte problem med andra stationer som orsakade QRM utan var "döva" helt enkelt av störningar eller hög effekt....Många där (i USA) kör typ 1 kW och ja 10 dB är väl en del.....Och ja för "många" andra kör hög effekt (LA, OZ , OH mfl) men inte vi så blir det väl svårare att bli hörd !? Låter rimligt i mina öron i varje fall...Så allt sker på "olika" villkor vilket är synd när vi nu samarbetar på alla andra plan i EU och WW.....

Uppfattat på ON4KST

13:20:05
LA7DFA Per 6m
From today 8 August 2018, 1000W is the new general power limit in Norway on 6m. 1kW legal for MS & EME on 4m, 2m, 70cm and 23cm.
1000W även på 4m.

13:23:30
LA7DFA Per 6m
GM0GTU Quite surprising we got QRO on 4m actually. But the band is being rapidly abandoned by commercial users here.
 
Last edited:
  • I Spektrumstrategin står att läsa:
    "I de fall högre sändareffekter ska användas och behovet av skydd mot störningar är stort är tillstånd (block- eller sändartillstånd) mer lämpligt. Då lägre sändareffekter kan användas och där behovet av skydd är litet är undantag från tillståndsplikt mer lämpligt."

    Det är väl detta det handlar om? Några andra argument för förändringen har inte jag sett.
 
Det stämmer, några andra argument har inte framförts. Men faktiskt har man reducerat argumentet ytterligare något. Av konsekvensutredningen framgår att man valt att bortse från de nedan fetstilade delarna i den egna spektrumstrategin.
I de fall högre sändareffekter ska användas och behovet av skydd mot störningar är stort är tillstånd (block- eller sändartillstånd) mer lämpligt. Då lägre sändareffekter kan användas och där behovet av skydd är litet är undantag från tillståndsplikt mer lämpligt.
När SSA ifrågasatte detta hamnade vi i en absurd diskussion om betydelsen av ordet "och"...

Formuleringarna i PTS spektrumstrategi är ingen slump. De bygger direkt på EU:s så kallade auktorisationsdirektiv.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Ha ha. Ordet "och" brukar inte vara problematiskt. Däremot har ordet "eller" två logiska betydelser, en inklusiv och en exklusiv.
 
Back
Top