QRT 34år - nu igång igen - köpa rig!

SM7DBV

Member
Har kommit igång med amatörradio igen efter 34 års QRT! (Hörde av en gammal amatörradiokompis att medelåldern inom skrået är 70 år, så det är väl dags att köra igång nu när man börjar närma sig 60 och fortfarande är ung...:)
Är intresserad av att köpa lämplig rig. P g a utrymmesbegränsning i hemma-QTH får det vara något hyfsat litet...och väl fungerande (har inte kommit up-to-speed med lödkolven ännu efter alla års QRT); ev QRP (typ FT-817). Alla förslag beaktas! Bor i Lund.
 
En relativt liten radio med ganska bra prestanda är Icom IC-718.
Jag hade en sådan och gillade den.
En nackdel är dock att den bara har iambic B på den inbyggda keyern.
// Åke
 
Eller varför inte Icom IC-7000. Men jag skulle nog titta mer på en Kenwood TS-590 om jag inte skulle behöva VHF/UHF.

Men den viktigaste frågan är nog vad du har för budget och om ska vara nytt eller begagnat.

Välkommen tillbaks till hobbyn. Jag hade ett uppehåll på 20 år också :) Fast jag är ju en snorunge på 44 ;) .

73 de Kai
 
Tack för alla svar & tips!

Hej allihopa!
Tack för alla svar och tips ni skickat! Jag kollar upp och funderar. Det viktigaste för mig är att ha något att komma igång med här i Lund. Hade väl inte tänkt att lägga jättemycket pengar, mest för att jag i första hand bara är ute efter något som fungerar hyfsat så här till en början. D v s, behöver inte vara det allra senaste och häftigaste. Uppe i mitt Norrlands-QTH har jag en gammal TS-520, men nå´t modernare - och framför allt mindre/lättare - hade jag väl tänkt mig.
 
Om du vill ha "allt" från HF till 70 cm så är nog IC-7000 svårslaget. Kombinerar du den med en bärbar dator med Rig Expert Standard och Ham Radio De Luxe så får du dessutom ett datorinterface som klarar av det mesta. Plus automagisk loggning och annat godis.

Ska du bara köra kortvåg så rekommenderar jag nog Kenwood TS-590..

73 de Kai

Hej allihopa!
Tack för alla svar och tips ni skickat! Jag kollar upp och funderar. Det viktigaste för mig är att ha något att komma igång med här i Lund. Hade väl inte tänkt att lägga jättemycket pengar, mest för att jag i första hand bara är ute efter något som fungerar hyfsat så här till en början. D v s, behöver inte vara det allra senaste och häftigaste. Uppe i mitt Norrlands-QTH har jag en gammal TS-520, men nå´t modernare - och framför allt mindre/lättare - hade jag väl tänkt mig.
 
Tack för alla tips! Det hela slutade med att jag kom över en IC-730 + antenntuner till bra pris. Perfekt som "förstarigg" efter alla år som QRT. Har inte kört något QSO ännu (behöver ett lite kraftigare nätaggregat först), men har lyssnat på banden. Kul att komma igång igen!
 
Välkommen tillbaks till hobbyn. Och kom ihåg, det är antennen, inte riggen som gör QSO:na :) !

73 de Kai


Tack för alla tips! Det hela slutade med att jag kom över en IC-730 + antenntuner till bra pris. Perfekt som "förstarigg" efter alla år som QRT. Har inte kört något QSO ännu (behöver ett lite kraftigare nätaggregat först), men har lyssnat på banden. Kul att komma igång igen!
 
Tack för kommentaren, Kai! Det skall jag inte glömma! Håller på och funderar över bästa antenntyp & installation. Lutar åt att det blir en dipol för 20m-bandet som placeras på vinden... Har rätt begränsade utrymmen här i Lund, Uppe i Norrland har jag betydligt mer plats för olika antenner.
 
Back
Top