QSL-hantering utanför SSA?

Frågan är: Blir det billigare att skicka tillbaka kortet till avsändaren än att skicka det vidare till mottagaren ???

Annars förstår jag inte förfarandet.
 
En liten följdfråga, med tanke på den olika synen angående QSL-distributionen:
Är alla, i övriga världen, medvetna om att ett kort som skickas till en svensk amatör inte nödvändigtvis kommer fram även vid fungerande postgång? Om så inte är fallet så vet de ju inte om att de kommer att bli avkastade i Hallsberg när de trodde att de köpt biljett till Göteborg (Det lär i alla fall gynna turistnäringen i Hallsberg :).
 
Jag tror knappast att SSA ger upp sitt monopol på QSL-hantering frivilligt.

Det är när tillräckligt många inte längre resonerar på detta sätt:

"- Vore det inte för QSL-korten skulle jag aldrig vara med i SSA...... "

som det möjligen kan bli någon ändring...

Detta är sannolikt också en generationsfråga, de kategori som vill ha pappers-QSL
tillhör primärt nog den generation som är representativa för medelåldern inom amatörradion i stort.

Ytterligare ett problem som på sikt löser sig självt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Har väntat och läst. Intressant diskussion.
Förr var det vanligt att man investerade i sin egen service och välfärd, därefter kom kollektivtänkandet. Alla betalar och den som behöver service får den gratis eller till låg kostnad. Nu är vi på väg till ursprunget igen, man betalar själv för det man vill ha. Bägge konstruktionerna har fördelar och nackdelar, själv håller jag nog på kollektiv-konstruktionen därför att den gynnar alla oavsett behov eller förmåga och inte bara de som har bättre förutsättningar.

Ovanstående gäller för vårt samhälle men är också tankar jag tolkat om QSL-hanteringen i inläggen här.

Om man nu tittar på dagens svenska QSL-hantering så är den uppbyggd utifrån kollektivtanken. Men, och det här är för mig huvudfrågan, bedrivs verksamheten till självkostnadspris för kollektivet som helhet?
Eller uppstår ett överskott eller möjligen ett underskott som SSA balanserar?

Det här borde kunna utläsas från bokslutet.
Nån som har det tillgängligt så vi får lite balans i den fortsatta diskussionen också.
 
Frågan är: Blir det billigare att skicka tillbaka kortet till avsändaren än att skicka det vidare till mottagaren ???
För ett enskilt kort blir det säkert billigare att bara låta det slinka igenom utan att man ens kollar om mottagaren är medlem.

Nu talar vi alltså inte längre om det hyllade RSGB-systemet, utan om ett system där det blir helt frivilligt för mottagaren att betala.

Med bara en liten gnutta fantasi kan man då tänka sig följande:

Det spekuleras här i att ett stort antal personer är medlemmar i SSA just enbart för QSL-servicens skull. Så om man började att skicka alla kort vidare, även till dem som inte är medlemmar, skulle samma stora antal personer sluta att betala för en service som de ändå kan få gratis.

Ja, helt gratis är den ju inte, men det är någon annan som får betala.

Då kommer flödet av gratiskort (kalla dem fripassagerare om ni vill) att öka. Samtidigt ska färre medlemmar i QSL-byrån dela på den totala kostnaden, som fortfarande är minst densamma.

Jag är osäker på om QSL-byrån alls kommer att överleva en sådan förändring.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Nu vill man ha en årlig expeditionsavgift på drygt en svensk "hundring" vilket i alla fall jag betraktar som skäligt.

Om du vill köra kalkylatorn ett par varv, ta fram någon av SSA:s budgetar och räkna fram vad QSL-hanteringen upptar för andel av medlemsavgiften. Ooops, det var rackarns vad liten andel det var. Om en svensk hundring är "skäligt", så skulle SSA kunna höja medlemsavgiften motiverat av ditt argument om vad som är "skäligt" ;-)
 
Lite OT, men apropå samla papperskort, fick en länk av Mats, RM2D, kan bara inte låta bli att dela den ...

QSL-Collection

Ja vad säger man?

BYC-

Ja herre jösses :eek: har aldrig sett nåt liknande... imponerande samling.

IMJ-

Ja det är en ynka penning som går till detta, försvinnande liten faktiskt.

Undrar över framtiden för pappers-QSL när nu så många amatörer skickar
sina QSL-kortrt digitalt via tjänster som eQsl, LoTw etc.

Logbook Of The World, LoTw, är ju till och med godkännt för DXCC.

I detta fall är ju föreningar som SSA helt utanför all hantering.
 
Håller nu på att anpassa mig till "nya tider" map QSL korten ;) betyder ett liv utanför SSA och på sikt ett totalt avslutande av relationen till den manuella korthanteringen. Jag har vare sig intresse eller tid och plats för en massa QSL kort som skall sorteras, katalogiseras och sparas. Tycker dessutom att det är ett resursslöseri utan dess like att skicka mängder med papper kors å tvärs. Kommer framöver att på alla sätt försöka minska pappersflödet ...

I ett första steg så är jag nu registrerad på LOTW, e-Qsl, Club Log och Global QSL Service. Alla kontakter kommer att bekräftas och laddas upp på de 3 e-tjänsterna. Jag kommer sedan bara att acceptera direkt QSL som beställs av motstationen via tjänsten på Club Log som kallas OQRS. Den som önskar ett kort beställer här, betalar 2 USD/Euro och får ett kort skickat direkt.

Skulle det uppstå behov av att sända kort via byrå så har jag ett abbonemang på Global som då mot en avgift skickar ut kort via byråsystemet. Kostnaden motsvarar någon 10 öring mer än om jag trycker upp kort och köper lösa QSL märken och hanterar hela middevitten själv. Eftersom en SE signal knappast är så där jätteattraktiv så räknar jag med att den totala mängden kort skall minska betydligt och då betyder några ören inte så mycket.

All information om detta har jag nu lagt upp på min QRZ.com sida för min specialsignal som jag kör alla utländska och Contestkontakter med. I teorin åtminstone, så borde detta fungera och jag har då löst problemet med hanteringen utåt. Jag vill inte vara osolidarisk mot de som verkligen finner nöje i att samla QSL kort, utan hoppas på detta sätt se till att de som vill kan få sitt kort.

Det som återstår att lösa nu är hur jag skall kunna ta emot byråkort utan att behöva betala dyra pengar till SSA. Kanske en QSL manager någonstans som mellanhand, det tål att funderas på. Tillsvidare får jag troligen bita i det sura äpplet att betala ytterligare en årsavgift till "banan republiksföreningen" SSA för att se hur det nya "systemet" fungerar och hur fort korten via byrån sinar till en liten rännil. En liten mängd som jag kan leva med att inte få. I den mån det skulle köras jättetrevliga kontakter så lär de korten knappast komma via byrån ändå, utan jag lär nog få beställa direkt och betala själv i så fall ;)

/J
 
IMJ DE EQL
----

Du formulerar dig så himla oklart att det finns risk för att dina budskap inte går fram. Jag har försökt dekryptera det du skriver i ditt inlägg men får flera möjliga svar. Svårt att veta vilket av dom som är rätt och vad du egentligen menar.

Men nog kan väl en avgift om 100:- för QSL-service vara skäligt för den som inte anser att SSA tar tillvara ens intressen och inte driver en "politik" som man kan ställa sig bakom. Då blir det ju möjligt för denne att stå utanför SSA men ändå få tillgång till sina inkommande QSL-kort som avsändaren redan betalt avgift för att de förhoppningsvis skall nå adressaten.

Nuvarande QSL-avgift om 440:- dvs samma kostnad som fullt medlemskap inkl QTC blir i den jämförelsen oskäligt. Eller du menar kanske att en icke-medlem som vill få tillgång till QSL-servicen skall betala 440 + 100 = 540 kronor, som straff för att inte tillhöra partiet då eller?
 
Jag som är helt ny inom radio kan tycka att hela systemet är förlegat...
Förstår varför man håller liv i radiokommunikation men...
Brev... hallå... finns ju internet och email...
förklara gärna vad som är en mening med detta... (att skicka breven via post)
Idag kan man ju till och med godkänna sin deklaration med ett sms... ;)
 
Det finns de som vill ha en bekräftelse på ett QSO som går att ta på rent fysiskt och att nagla upp på väggen i schacket.

Syns du inte, finns du inte, speciellt bland "kompisarna".
 
Last edited:
SM0IMJ, du som känner till vilka belopp det handlar om kan väl lägga fram dem här. Gärna också lite fakta kring antal QSL in och ut ur Sverige via SSA. Då blir diskussionen mer nyanserad.
 
Det är helt riktigt att QSL-hanteringens omsättning per SSA-medlem är en liten summa, c:a 20 kr/år.
Dock verkar saken ha ett stort symbolvärde, så stort att SSA:s ledning väljer att gå emot IARU-policy och använder
utpressningsliknande former för att hålla kvar de medlemmar som endast är med för QSL-byråns skull.

Jag känner inte till hur man resonerat inom RSGB, där man fram till i modern tid erbjöd icke-medlemmar gratis
inkommande QSL-service mot ett deponerat SASE, och alldeles nyligen införde en modest expeditionsavgift.
En liknande metod används även inom ARRL, där man endast behöver förskottsbetala porto för den förväntade volymen av kort under ett år.

Möjligen kan det sammanhänga med att brittiska radioamatörer är gentlemen.
Att det är en attitydfråga är i varje fall uppenbart för mig.

Själv är jag dock komplett ointresserad av QSL och därmed sammanhängande tävlingsmoment, men anser att saken har en viss principiell betydelse.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om du vill köra kalkylatorn ett par varv, ta fram någon av SSA:s budgetar och räkna fram vad QSL-hanteringen upptar för andel av medlemsavgiften. Ooops, det var rackarns vad liten andel det var. Om en svensk hundring är "skäligt", så skulle SSA kunna höja medlemsavgiften motiverat av ditt argument om vad som är "skäligt" ;-)

Jag må vara lite trög så här på morgonkvisten, men exakt vad vill du få sagt?
 
Det finns de som vill ha en bekräftelse på ett QSO som går att ta på rent fysiskt och att nagla upp på väggen i schacket.

Syns du inte, finns du inte, speciellt bland "kompisarna".

Ok, tackar så mycket för svaret!
 
RSGB tas upp som ett föredöme, och deras variant tycker jag är OK. Men är SSA den enda QSL-byrå i hela världen som hanterar QSL på sitt sätt? Och gör alla andra som RSGB? Eller gör alla som SSA och ingen som RSGB?
Jag känner inte till hur man resonerat inom RSGB, där man fram till i modern tid erbjöd icke-medlemmar gratis inkommande QSL-service mot ett deponerat SASE, och alldeles nyligen införde en modest expeditionsavgift. En liknande metod används även inom ARRL, där man endast behöver förskottsbetala porto för den förväntade volymen av kort under ett år.

Möjligen kan det sammanhänga med att brittiska radioamatörer är gentlemen.
För att besvara min egen fråga överst, har jag själv forskat lite. Klart är att i USA och Kanada går det bra att - mot betalning - få sina QSL-kort även om man inte är medlem i ARRL respective RAC.

Bland våra närmaste grannar verkar det som att varken Finland, Danmark eller Tyskland följer det brittiska exemplet. Man måste uppge medlemsnummer i den nationella organisationen när man registrerar sig för att ta emot QSL via byrån. I det norska fallet blir jag inte riktigt klok på vad som gäller, men jag hittar ingen information om hur man skulle bära sig åt för att ta emot QSL om man inte är medlem i NRRL, så min gissning blir att det även där fungerar på liknande sätt som i SSA.

Inte heller de brittiska kollegorna i the Royal Signals Amateur Radio Society är gentlemen nog att erbjuda QSL-service till icke-medlemmar.

Ingenstans har jag stött på ett exempel där man helt utan ersättning från mottagaren förmedlar QSL till icke-medlemmar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Jag må vara lite trög så här på morgonkvisten, men exakt vad vill du få sagt?

AOM tycker att en hundring för QSL-hanteringen är ok, vill bara säga att den del av medlemsavgiften som går till QSL-hanteringen är mycket, mycket mindre än en hundring...
 
SM0IMJ, du som känner till vilka belopp det handlar om kan väl lägga fram dem här. Gärna också lite fakta kring antal QSL in och ut ur Sverige via SSA. Då blir diskussionen mer nyanserad.

Budgeten är tillgänglig för alla...
 
AOM tycker att en hundring för QSL-hanteringen är ok, vill bara säga att den del av medlemsavgiften som går till QSL-hanteringen är mycket, mycket mindre än en hundring...

Jamen då är jag med.

AOM nämner 20 kr vilket förmodligen inte låter helt orimligt. Men jag skulle kunna tänka mig att betala en hundring jämt för tjänsten QSL.
 
Back
Top