QSL-hantering utanför SSA?

SM0IMJ:
AOM tycker att en hundring för QSL-hanteringen är ok, vill bara säga att den del av medlemsavgiften som går till QSL-hanteringen är mycket, mycket mindre än en hundring...

Tack för svar Hans.
Om jag nu tolkar dig rätt så är det alltså hutlöst att begära 440:- av SSA för att icke-medlemmar ska få QSL via dess byrå.

Räknar vi på drygt 20 kr innebär det att 5% av avgiften för QSL-hanteringen för en icke-medlem går till själva QSL-verksamheten och 95 % tillfaller SSA.

Beloppen är förstås inte korrekta men i ungefär rätt härad.
Har jag förstått dig rätt här?
 
Kollar man de resultaträkningar som finns på SSA.se så framgår det också att SSA subventionerar QSL hanteringen med medlemsavgifter då den går runt 20 000 kr back årligen.

Runt 60kkr i intäkter för QSL verksamheten, runt 80kkr i utgifter. Så ni får nog göra om era ekvationer...

73 de Teemu SM0W
 
Teemu, bra att få lite siffror. Jag hittar inte några på ssa.se så jag har inget konkret att gå efter för att göra en rättvis bedömning. SM0AOM har presenterat en uppfattning, en annan har SM0IMJ levererat. Nu kommer du med en tredje.

Fortfarande saknas variabler, t.ex. hur många som använder QSL-servicen och vilken volym den har i bägge riktningarna.

Det går förstås att göra ett grovt överslag genom att fördela intäkten 60 000 kr och utgiften 80 000 kr på 4000 SSA-medlemmar. I så fall betalar medlemmarna 15 kr för QSL-servicen vars faktiska kostnad är 20 kr per medlem. SSA sponsrar alltså medlemmarna med 5 kr. Ja sponsrar är fel ord, dessa 5 kronor betalas ju via medlemsavgiften.

En icke-medlem betalar 440 kr för något som kostar 20 kr. Och det var vilket den förra beräkningen visade på. Nå, fortfarande behövs fler variabler fyllas på för att kunna få till en korrekt beräkning. Kanske kan du Teemu ge oss mer att räkna på?
 
Ja frågan ZBB är om man kan räkna som du gör. Om man bara tittar på den rena kostnaden att skicka ett antal QSL med posten så räcker inte din "selma" så långt. För det är väl inte meningen att SSAs medlemmar ska subventionera en icke-medlem?

Ett QSL kort väger ungefär 5 gram, ett kuvert väger 10 gram och kostar ca 5 kr (tar 100 kort)

Om man mottar X antal kort blir kostnaden att skicka detta med posten:

10 QSL = 5x10+10=60gr = 12kr porto +5kr = Totalt 17kr
20 QSL = 5x20+10=110gr = 24kr porto +5kr = Totalt 29kr
40 QSL = 5x40+10=210gr = 24kr porto +5kr = Totalt 29kr
80 QSL = 5x80+10=410gr = 36kr porto +5kr = Totalt 41kr
160 QSL = 5x160+20=820 = 48kr porto +10kr = Totalt 58kr
300 QSL = 5x300+30=1530 = 72kr porto +15kr = Totalt 87kr
1000QSL = 5x1000=5000gr = 5kg = 89x3 = Totalt 267 kr (förbetalt kuvert max 2kg)

Nästa fråga är vem skall göra jobbet?
vem skall köpa frimärken?
lägga tid på att sortera in kort i en "icke medlems låda"?
vem skall köpa kuvert?
vem skall lägga sin tid på att leta reda på adress, skriva ner denna på kuvertet, väga kuvert och limma på frimärken?

Jag tycker då inte att de som jobbar helt ideellt med att sortera QSL kort åt SSAs medlemmar skall behöva lägga en massa tid gratis på att göra saker åt dem som valt att inte vara med i SSA. Skall de göra detta skall självklart SSAs medlemmar gå plus på detta!
Det finns de som får 10 QSL per år, andra som får tusentals. Så att döma av priserna att skicka saker med posten tycker jag inte 440 spänn är mycket för att får denna service som ickemedlem. Det är ju så att de som får många kort tjänar på detta de som får få kort förlorar. Men om man skulle börja administrera olika kostnader för olika icke medlemmar så skulle detta generera ännu mer arbete, och vem skall göra detta gratis??

There is no free lunch!

73 de Teemu SM0W
 
SM0W, du förutsätter hela tiden att de som sysslar med QSL-hanteringen gör detta gratis för att ställa upp för SSA.
Det kan ju faktiskt vara så att de gör det för att ställa upp för amatörer som vill skicka, och ta emot, QSL.
De kanske skulle sortera kort till icke medlemmar med samma ev. glädje?

Naturligtvis är det omöjligt att beräkna den faktiska kostnaden, om man skulle debitera icke medlemmar. I nuläget är det förmodligen ett fåtal medlemmar som får många kort, men alla medlemmar som betalar medlemsavgift. Naturligtvis sponsrar den stora massan de få.
Skulle man distribuera kort åt icke medlemmar så skulle förmodligen 100% av dem få många kort, vilket gör hanteringen dyrare för den gruppen.
 
SM0W KA skrev:
Jag tycker då inte att de som jobbar helt ideellt med att sortera QSL kort åt SSAs medlemmar skall behöva lägga en massa tid gratis på att göra saker åt dem som valt att inte vara med i SSA. Skall de göra detta skall självklart SSAs medlemmar gå plus på detta!


SM7TJC skrev:
SM0W, du förutsätter hela tiden att de som sysslar med QSL-hanteringen gör detta gratis för att ställa upp för SSA.
Det kan ju faktiskt vara så att de gör det för att ställa upp för amatörer som vill skicka, och ta emot, QSL.
De kanske skulle sortera kort till icke medlemmar med samma ev. glädje?

Nu är det så här att jag, och flera med mig, är medlemmar i en klubb som upplåter lokal och diverse faciliteter åt SSA:s QSL-byrå. En del av oss är inte medlemmar i SSA. Ändå så sponsrar vi genom medlemsavgiften till vår klubb detta trots att vi är uteslutna från verksamheten ifråga, eller åtminstone rejält pungslagna ifall vi enbart vill ha QSL-service.

Jag, icke medlemmen i SSA, administrerar en del av ekonomin för SSA:s QSL-hantering i distrikt 3 eftersom jag är kassör i klubben som gratis tillhandahåller lokal och annat samt administrerar hanteringen. Märk väl, för SSA:s medlemmar men inte för övriga.

Nu är det ändå rätt lite arbete jag lägger ner, skickar nån faktura, betalar en del, bokför och arkiverar. Inte mycket att tala om, och jag gör det för andra Radioamatörer, inte för SSA. Jag är dessutom stolt över att klubben jag tillhör kan göra detta för andra Radioamatörer.

Men som jag skrev i trådens inledande inlägg, det här har jag aldrig funderat över förrän nu. Och nu börjar jag surna till...:mad:
 
Jag är medlem i SSA och jag har sorterat QSL-kort i min lokala klubb, inte bara för våran klubb utan för vidarebefodran till andra klubbar också.

Jag tycker inte att det är något som ska göras gratis åt icke SSA medlemmar, men jag tycker att en skälig kostnad ska tas ut för det.

Jag tycker också att den föreslagna "hundringen" per år känns som en lagom nivå,

Det täcker med råge den faktiska kostnaden (om man slår ut ett snitt på antalet kort/amatör), men ÅAS blir det ju en administrativv bit att skicka inbetalningskort och bokföra vilka som har betalt, och en vanlig registerhållningsavgift i till exempel bilregistret ligger på 65:- om året och att göra ett bankärende kostar också några spänn, så runda av till en hundring jämt.

(jämförelsevis mötte jag upp en bekant på stan för en kaffe på lunchen och det kostade 25:- i parkering, 25:- för kaffet och 45:- för en svettig ostmacka och det reflekterar man inte över, så i dagsläget får man nog se en hundring som ingenting)
 
ZBB skrev; "Inte mycket att tala om, och jag gör det för andra Radioamatörer, inte för SSA."


Intressant iakttagelse Lasse.

Under de c:a 15 år på 60- och 70-talen jag från och till hjälpte till att sortera QSL-kort på klubben i Lund uppfattade jag nog inte min insats som att jag jobbade specifikt åt SSA. Kan inte minnas att saken ens diskuterats. Jag jobbade förmodligen först och främst för den lokala klubben och dess medlemmar men faktiskt också för alla de SSA-medlemmar som inte var med i den lokala klubben. De var stundtals ganska många som inte ville vara med men som ändå ville ha sina QSL. Några sådana icke-medlemmar kom till klubben och hämtade sina kort och andra lämnade förfrankerade kuvert som vi snälla frivilliga fyllde med kort och postade. Med jämna mellanrum gjordes utskick på egen bekostnad till slöa amatörer som inte hört av sig på flera år med förfrågan om de ville ha sina kort eller vad vi skulle göra av dem. Högarna var ju ganska stora förr i tiden när alla körde morsetelegrafi och jagade DX natt och dag. Med SSAs synsätt på QSL-hanteringen så kanske klubben borde ha tillämpat samma regler och stämplat en del kort med "Not Member in Ham-Club Lundensis" och skicka korten i retur till SSA kansli. Jag minns inte att vi sorterade bort kort eller hindrade någon icke-SSA medlem att få sina kort. Vi var snälla och jobbade ideellt helt utan ekonomisk vinning. Det var förmodligen tjänstefel. Så här i backspegeln tror jag att det vi såg var personerna, de enskilda radioamatörerna, medlem eller ej och det var dem vi jobbade gratis för. Något att fundera över?

Sedan är det nog så att pappers-QSL är på väg bort i takt med mera tidsenliga system blir allt mer accepterade. Särskilt bland de yngre amatörerna. Som BYC skrev så finns det redan flera bra helelektroniska alternativ för den som behöver ha ett nytt land bekräftat eller som själv vill skriva ut sitt kort på sin färgskrivare.

Jo jag förstår också de som absolut vill ha ett riktigt äkta och signerat pappers-QSL. Själv har jag svårt för bara tanken att ersätta mina unika helsaker, postkort och frankerade brev med sällsynta märken och stämplar i min frimärkssamling med något skit från nätet jag själv skriver ut på min laserskrivare. Värdelöst för en sann filatelist även om det vore bekvämt. Här duger bara äkta vara!
 
Last edited:
QSL-kort är en del av hobbyn för mig, kul att både få och skicka.
Framtidens QSL går nog mer och mer till elektroniska alternativ men här saknas enkel och bra logmjukvara som klarar att verifiera också.
Jo, jag vet att det finns LoTW och en del andra också för den delen men vi är många amatörer här på jorden och just nu är det bara QSL-korten som fungerar över gränserna.
Kanske SSA kommer att tillhandahålla en Log som är enkel, fungerar och verifierar, kanske för hela Europa, världen?
Trevlig helg önskas
 
Jag, som inte är SSA-medlem och därtill fullständigt ointresserad av QSL-kort, minns att jag vid
ett flertal tillfällen var med på radioklubben där jag bodde förut och sorterade kort. Var med och
gjorde en himla massa annat på klubben också, både sådant jag tyckte var något ovidkommande
och sådant som var spännande. Jag har en känsla att det finns många såväl medlemmar som
icke-medlemmar som bidrar med QSL-hanteringen. Det är kanske snarare klubbarna som ska
bli lite hårdare på att medlemmarna antingen får släpa sig till klubben för att hämta sina kort eller
skicka frankerade returkuvert.
 
"jag gör det för andra Radioamatörer, inte för SSA"

Du gör det inte för SSA, men du vill att SSA gör det för dig...

/Leif
 
SM5KNV skrev:
"jag gör det för andra Radioamatörer, inte för SSA"

Du gör det inte för SSA, men du vill att SSA gör det för dig...

/Leif

Du har missuppfattat alltsammans Leif. Det är ingen som begär att SSA ska jobba gratis för icke-medlemmar. En rimlig avgift är godtagbar. Däremot Leif så förekommer det omvända, att icke-medlemmar jobbar gratis för SSA.
 
"jag gör det för andra Radioamatörer, inte för SSA"

Du gör det inte för SSA, men du vill att SSA gör det för dig...

/Leif

Ja, det handlar väl om att ge och ta. Om han gör ett gratisjobb åt amatörradiokollektivet så är det väl ganska rimligt om han tycker att andra kan göra det med. Eller kanske alla skulle börja ta betalt för detta arbete?
 
Frågan kan också gälla om icke-SSA-medlemmar ( t ex klubbmedlemmar i lokal klubb) kan tänkas få lov att jobba för icke-SSA-medlemmar som det skulle kunna bli tal om i det fall avsändaren har betalt portot fram till SSA-kansli men inte längre. (Enligt PHU:s synsätt)

När korten anlänt till SSA-kansli återstår i princip att returnera icke-SSA-medlemmars kort till avsändaren alternativt överlämna korten till någon som representerar en fristående QSL-byrå avsedd för icke-SSA-medlemmar.

Här kan knappast uppkomma några nya kostnader för SSA utan snarare en minskning av arbetsbördan då korten som är avsedda för icke-SSA-medlem f n returneras. Något som SSA då skulle slippa.

I sådant fall jobbar SSA inte gratis via det egna nätet av lokala postombud (SSA-klubbar) åt icke-SSA-medlemmar eller hur?
 
Den mest omedelbara lösningen på detta dilemma, alltså inte bara QSL-hanteringen, kan vara att SSA tar konsekvenserna av sitt allmänna förhållande till affärsverksamhet och ombildas till ett aktiebolag, AB Svensk Amatörradio, med styrelsen som aktieägare.

QTC får därefter ingå i Pressbyråns allmänna sortiment av "glättade magasin", anropssignaler säljs till högstbjudande och QSL-hanteringen offereras till marknadsmässiga priser som ett "servicepaket". I relationerna till PTS uppträder man i kampen om frekvenserna som vilken kommersiell lobbyist som helst.

Under sådana förhållanden behöver man inte ta hänsyn till besvärliga medlemmar som kräver insyn och inte heller bekymra sig om stadgar, årsmöten eller andra störande inslag.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
"jag gör det för andra Radioamatörer, inte för SSA"

Du gör det inte för SSA, men du vill att SSA gör det för dig...

/Leif

Bästa Leif! Det är gratisarbetet ute i klubbarna som är grunden för hela SSAs existens. Men varken du eller SSAs styrelse tycks vara medvetna om det.
 
[...] i det fall avsändaren har betalt portot fram till SSA-kansli men inte längre. (Enligt PHU:s synsätt)
Vilket är ditt synsätt Bengt? Anser du att avsändaren betalat för att få kortet levererat hela vägen till mottagaren?

När korten anlänt till SSA-kansli återstår i princip att returnera icke-SSA-medlemmars kort till avsändaren alternativt överlämna korten till någon som representerar en fristående QSL-byrå avsedd för icke-SSA-medlemmar.

Här kan knappast uppkomma några nya kostnader för SSA utan snarare en minskning av arbetsbördan då korten som är avsedda för icke-SSA-medlem f n returneras. Något som SSA då skulle slippa.
I ett tidigare inlägg har jag redan försökt mig på att förklara varför det inte är riktigt så enkelt.

SSA har någon kostnad för att hantera inkommande QSL, kan vi vara överens om det?
Någon kvadratmeter lokalyta som går åt för att sortera och förvara inkommande kort, en kanna kaffe till de ideellt arbetande. En kostnad som finns där även om mottagarna i likhet med mig själv hämtar korten direkt på kansliet.

Denna kostnad ska på något sätt fördelas mellan alla som använder tjänsten för inkommande QSL. Det kan göras på olika sätt, varav ett av de sämre sätten är att några betalar och andra inte alls betalar.

Vad du beskriver ovan är ett system där SSA inte tar ut någon del av denna kostnad från icke-medlemmar, utan hela kostnaden får fördelas på de betalande medlemmarna.

I det isolerade fallet har du rätt i att det inte uppstår någon extra kostnad om SSA släpper igenom kort till icke-medlemmar, men det kommer att ske en osolidarisk omfördelning av kostnaden, som riskerar leda till hela systemets kollaps.

Jag kan hålla med om att det ter sig orimligt att man som icke-medlem ska betala lika mycket för endast inkommande QSL, som medlemmar betalar för hela medlemskapet, inklusive QTC.

Men jag kan inte se att man kan slippa undan utan någon avgift för inkommande QSL. Även om man själv eller någon bussig kompis hämtar korten på kansliet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
PHU skrev; "Vilket är ditt synsätt Bengt? Anser du att avsändaren betalat för att få kortet levererat hela vägen till mottagaren?"
-----

Jag tycker det kan vara rimligt att SSA tar ut en skälig avgift för att hantera icke-SSA-medlemmars QSL. Exakt storlek på beloppet kan naturligtvis diskuteras liksom det kan behövas definieras låg- resp högvolym. Men att som idag ta ut exakt samma avgift som medlemsavgiften vilken inkluderar QTC anser jag vara oskäligt. SSA kan ta en sådan oskälig avgift eftersom man har något som liknar monopol på verksamheten och därför kan diktera villkoren utan att behöva ta hänsyn till sådant som normalt ryms inom begreppen sunt förnuft och logiskt tänkande.

AOM har nämnt beloppet 100:- vilket låter skäligt för att täcka upp kostnaderna för inkommande QSL-kort. När det gäller avgående QSL om sådan service kan inkluderas på något sätt så kanske nuvarande avgift/kort är rimlig, ev + 5 eller 10 öre extra per kort.

Som svar på din fråga så anser jag alltså att avsändaren som bekostat tryckningen av QSL-kortet (50 öre till några kronor/st) plus förbetalt porto bör kunna förvänta sig att få kortet levererat till mottagaren (närmaste QSL-ombud) och om mottagaren inte är medlem i SSA så borde det finnas möjlighet att lösa ut kortet till en skälig kostnad, t ex 100:-/år ev i kombination med förfrankerat kuvert. Inte som idag där SSA tar ut samma höga avgift som fullt medlemskap.

PHU skrev; "Jag kan hålla med om att det ter sig orimligt att man som icke-medlem ska betala lika mycket för endast inkommande QSL, som medlemmar betalar för hela medlemskapet, inklusive QTC."

Ja, där är vi tydligen helt överens och det är kring den saken hela diskussionen vrider sig. Vad är skäligt och när blir det oskäligt?
 
Bra sammanfattat, vad är skäligt och vad är oskäligt?

SM0AOM och SM7EQL har lämnat sina tankar här.

Nu skulle jag gärna vilja att SM0IMJ, SM0WKA, SM5PHU och SM5KNV också tycker till. Och även ni andra förstås. Det är inte frågan om för eller emot SSA, det handlar om att kunna få till en fungerande QSL hantering för alla.
 
Mitt förslag utan att ha förankrat det budget/kostnadsmässigt:

Gold Membership SSA (QSL, Pappers- och PDF-QTC) 500 SEK
Silver Membership SSA (QSL, PDF-QTC) 300 SEK
Bronze Membership SSA (ingen QSL hanering men PDF QTC) 150 SEK

Endast QSL hantering för inkommande kort, utan QTC 150 SEK

QSL hantering för både inkommande och utgående kort, 150 SEK fast avgift samt 10 öre högre avgift per kort jämfört med SSA medlemmar för utgående = 40 öre per kort

73 de LRR
 
Back
Top