QST Januari 2018 "The Pine Board Project"

6AG7 var tydligen ett favoritrör bland konstruktionerna i Radio Amateur's Handbook på 50-talet. Det gick att ett sådant skaffa från Radiomuseet i Göteborg när jag nostalgibyggde min "5W Novice Transmitter" enligt Radio Amateur's Handbook 1954 för ett par år sedan. Priset var inte avskräckande.
 
6CL6 med novalfot kanske kan ersätta här
Det ser så ut när man söker på nätet.

Är det några speciella egenskaper som krävs för denna typ av oscillatorkoppling eller funkar det med alla pentoder?
Jag har aldrig haft anledning att koppla upp en electron-kopplad oscillator
 
Njae, mitt otränade röröga ser en triodoscillator fast den är byggd runt en pentod :) lite udda lösning faktiskt.
Nej alla pentoder fungerar inte, det måste finnas tillräckligt med gain men samtidigt skall den kunna lämna lite effekt, 6CL6 passar nog bra här och EF80 till priset av låg uteffekt kanske..?

Jag ser heller inget skäl till att inte kunna byta 6V6 mot ett vanligt EL84 så håller man sig med novalsockel.
 
Jag ser heller inget skäl till att inte kunna byta 6V6 mot ett vanligt EL84 så håller man sig med novalsockel.
Hmmmo_O när det finns octal-sockel, snyggt ska det va.
Man använder väl dom rören man råkar ha på hyllan.


Vilken frekvens är lämplig för AM på 160m?
 
Engelsmännen kör AM över 1950 kHz där vi får köra 10 W.
Således i bandet: 150,00000 till 153,8461538 m

SM4FPD
 
Man använder väl dom rören man råkar ha på hyllan.
Absolut, 6V6 kan ju i många fall ersättas med just EL84... om man råkar ha just den på hyllan istället, därav mitt förslag.

Noval och oktalsockel i all ära men en septar eller P7 är vackrare ;)
 
AM över 1950 kHz där vi får köra 10 W.
OK, i lågeffektssegmentet. Kanske är det just där detta bygge hör hemma:)
Undrar just vad 153,8461538 m blir angivet i kHz, jag måste ta fram räknedosan:D
Tyvärr har jag bara en kristall på 1843,2kHz och dom är dessutom lätta att få tag på.
 
1843 kHz är nog ingen lämplig frekvens, där är det fullsmäckat med SSB, och QRO!
VFO duger väl på dessa frekvenser och AM. Så en enklare VFO och 10 W Pep AM är säkert kul.
På kvällarna hör man flera G-stationer köra AM i det band jag nämnde.

SM4FPD
 
en enklare VFO
Hur enkel då, det finns så många att välja på och jag har faktiskt aldrig byggt en vfo med rör.

Hittade en Franklin-vfo som ser enkel ut.
Dessutom bör man tydligen köra vfo'n på halva frekvensen för att undvika "frequency pulling" i sändningsläge.
Kan man undvika "frequency pulling" genom att skärma vfo'n?
 
Att det kan rycka i frekvensen vid nyckling har inte med dubbling att göra, ej heller skärmning utan viktigast är nog stabil matningspänning och ett bra buffertsteg.
Men vintrigast är nog en låg fräkens, dvs 1,8 - 2 MHz. Att göra det på halva frekvensen och dubbal blir ju samma sak.
Men att göra en VFO på 14 - 28 MHz är klurigare.
Men talar vi AM så rycker det ju inte i frekvensen, men vi kan råka ut för frekvensmodulering. Och det låter inte så kul vid AM.
Stabbad spänning och ett buffertsteg är en bra början, vidare en bra gemensam jord i systemet så vi slipper jordströmmar, samt successiv matningspänning..

SM4FPD
 
Och då är risken för att det flyter strömmar i jord, eller chassit stor.
Något som visserligen inte är lika stort problem som vid konstruktioner med låga spänningar och högre strömmar, (transistoriserat). Där man kan göra ett helt jordplan för att totalt eliminera en jord med ströinduktanser.
Chassiströmmar är det största gisslet för att kunna typgodkänna apparater för EMC. Förmodligen var plåtchassit vid rörbyggen en väg till möjligt EMC krav.
Hur man typar eller kan få för motsvarande krav på EMC uppfyllda vid rörbyggen är en bra fråga som kräver många frågetecken?????

Själv minns jag bara hur en rörmottagare kunde spela rejält bara man anslöt antennen till dess jord.
Eller en Tandberg bandspelare med rör spelade Radio Moskva med en mikrofon ansluten, även om mikrofonsladden var skärmad.

Så ni som bygger med rör, hur tar ni er an EMC kraven?
Glömmer det helt enkelt??? Eller tror att bygget uppfyller kraven?
För även om en radioamatör får bygga själv så har han ett ansvar för att bygget uppfyller kraven på elsäkerhet och EMC.
Även chassistrålning och RF-strålning i grannskapet om man nu sänder, ja vi hade ju en debatt om Strålskyddmyndighetens mätningar, finn att läsa om på SSA:s hemsida..

De
SM4FPD
 
då är risken för att det flyter strömmar i jord, eller chassit stor.
Men med Pine Board finns det ju inget chassi som kan leda jordströmmar:)

Träplankan ser jag bara som en rolig grej faktiskt och dessutom ger det svängrum i bygget.
När man har labbat färdig flyttas allt över till ett metallchassi......kanske.
 
807 används flitigt i både radio och audio-sammanhang.
I databladet finns även Ia/Ua-kurvor då röret är triodkopplat d.v.s. med skärmgallret kopplat till anoden.
Jag har dock sett att man ibland kopplar skärmgallret ihop med styrgallret och kallar då även detta för triodkoppling.
Finns det Ia/Ua-kurvor för denna koppling eller kanske har någon på forumet tagit upp dessa kurvor för 807.
Jag skulle gärna vilja jämföra kurvorna för båda kopplingarna.
 
Back
Top