Raspberry Pi 3 Windows 10 IoT

Bra, vi kanske ska skapa en ny tråd, du var inne på den men det är, som du skrev, svårt att välja kategori.
Kanske vi ska föreslå en ny kategori "radiosystem" eller liknande?

Bra om vi får en Skype förbindelse, kommer antagligen avlasta forumet från en del onödiga inlägg :)

Näää ;)

Följer med spänning!

:D
 
Är bara trevligt att kunna tjyvkolla vad ni hålls med. Sitter säkert många med någon Rπ-version som är nyfikna utan att säga så mycket.

Det kommer antagligen bli en massa tugg under arbetets gång, läs "brus", som kommer ta bort fokus från det väsentliga.
Kvar på forumet kommer bara det viktiga finnas det som eventuell efterföljare kan ha nytta av :)
 
Detta inlägg är görs med VPN via RPi.
Med andra ord bryggningen har lyckats!
Men det blir ganska seg hantering vilket jag antar beror på att hubben på SoftEther använder SecureNAT.
Utan den blir det ingen IP till clienten!
 
Om någon undrar så jobbar vi i bakgrunden.
Min status:

Shackets dator kopplar upp sig hit hem till en RPi med SoftEther VPN. Bryggningen har lyckats.
Fungerar klanderfritt!
Check!

Ser2net installerat i RPi och testad lokalt till KX3 både från dator som android.
Fungerar perfekt!
Check!

Jag har valt att testa Mumble!
Server och client installerat på RPi.
Client på dator och android.
Ljudet kommer fram som tänkt.
Check!

Nu återstår nästa fas, att nyckla riggen remote från paddel/handpunp.
Finns en lösning, väl värd att prova.
Material till ett simpelt bygge är beställt!

That's all for now folks!
 
Last edited:
Kan bara nicka instämmande.

Kallar LAN som ska vara i stugan för fjärrnätet och LANet hemmavid för - hemnätet.
Kan pinga RPi och dator i fjärrnätet. Kan dessutom logga in på RPi från hemnätet.

Det verkar fungera bra. Ska titta på mumble jag med.
 
Är det Ser2net som blir mitt interface mellan riggens USB-port och nätverket?
Kan jag då styra remoteriggen med HRD som hittar USB-porten med hjälp av Ser2net?

Ja det är ser2net som blir bryggan i RPi från den inkommande trafiken på nätverket till USB-uttaget på RPi.
Du anger i config för ser2net vilkenTCP-port den skall lyssna på och till vilken USBport som du vill använda till riggen.

För HRD anger du vilken TCP port som du satt upp att ser2net lyssnar på i din RPi.
HRD använder den TCP porten för att skicka och ta emot kommandon till/från RPi.
 
Nu har RPi:n rullat på i shacket under dryga 2 veckor,några qso:n körda då och då och allt fungerar till belåten.
Smidigt när man sättar sig framför datorn, slår på spänning till riggen är jag qrv på en gång.

Så här ser klient ut i hemmadatorn. Utvecklad i Visual Studio med C#
Klient.jpg

Knapparna emulerar motsvarande på K2:an i shacket.
Podden kan användas både från skärmen som från bordet.
Knapparna på podden har tap resp hold funktioner som kan knytas till kommandon på K2:an.
Vfo-ratten har även den tap resp hold funktion, där tap används för att välja vilken av vfo:erna som skall påverkas utan att man ändrar aktiv vfo på riggen.
Hold används till att ändra raten för ratten.

Elecraft har ju ett kommando KY, som innebär att man kan skicka ascii för att nyckla riggen.
Denna funktion har jag byggt in i väntan på annan lösning!

Jag jobbar på en lösning med en Arduino Mega för att skapa en full K2-remotefront kopplad till en RPi med ljudkort.
Det är så längesedan jag programmerade med C++, så det går långsamt då mitt minne samtidigt måste uppdateras.
 

Attachments

  • Klient.jpg
    Klient.jpg
    87,5 KB · Views: 46
Mitt projekt med remoteriggen via en Raspberry PI 3 o Linux är färdig så nu behövs en ny utmaning och återgång till trådens ursprung!

Ju mer jag läser om Windows 10 IoT ju mer intresserad blir jag av att försöka mig på ett projekt för ytterligare en remotelösning!
En spännande värld att botanisera i och möjligheterna verkar vara oändliga.
Dessutom kan jag fortsätta att utveckla i C# och MS Visual Studio, för mig de mest optimala verktygen!
Dax för inköp av ny hårdvara!
 
Back
Top