Remotstyrning av amatörradio!

Jag har 4G på hemmaplan o 3G på remote qth, fungerar perfekt.
Har du öppnat UDP porten som Wol använder?
Vilken operatör på remote qth?
Har du Telenor så är ingående portar inte öppna hos dom normalt, kolla med dom och byt ev. typ av uppkoppling!

När du har igång din remote dator, skicka ett paket och se om det kommer fram.
Jag använder http://magicpacket.free.fr/ på datorerna och här kan du starta en receiver på din remote dator och se om paketet verkligen kommer fram!

http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx?pid=google.tv.s.int&gclid=CK-dsMXXqr0CFcICcwod9WcAyA är ett suveränt program för fjärrstyrning av datorer. Behöver inte öppnas några portar för att fungera!
 
Last edited:
Porten är öppnad men jag har även provat att använda annan serviceport med forward till local port 9.
Router: TP-Link MR3420
IP och MAC binding utfört enl anvisningar.
Telia operatör, alla övriga portar funkar utan anmärkning.


Jag har ju en möjlighet till......mitt reläkort!
Om jag kopplar en utgång till datorns startknapp så borde den starta, men huuu! vilken tråkig lösning.


/Micke
 
Sitter och försöker reda ut mina WoL-problem.
Jag kan ju logga in på min remote router och där kolla "statistics" där ser man dataflödet in och ut.
Där kan man avläsa vilken aktivitet som är på gång.

En aktivitet är min lilla D-link kamera.
När jag loggar in på den börjar den sända bilder och det ser jag i "statistics" där anges skickade datapaket och datamängd osv.
Jag ser också vilken IP-adress kameran har och även MAC-adressen.

Om jag nu skickar WoL-kommando till min remotedator så ser jag i "statistics" att data kommer fram till den IP-adress som jag har angivit som mottagare för WoL.
MAC-adressen är dessvärre 00-00-00-00-00-00, varför blir det så jag skickar ju till en annan MAC-adress.
Hur som helst så anges ju rätt IP-adress och då måste det ju vara rätt dator som får paketet.
Kanske är det bara så att inställningarna i datorns nätverkskort har blivit fel.

/Micke
 
Nix, det är just MAC-adressen som är nödvändig för att WOL skall fungera. Läs om Magic Packets: Wake-on-LAN - Wikipedia, the free encyclopedia

Tidigare diskuterades om WOL fungerar över WLAN/WiFi. Efter lite googlande ser jag att möjligheten finns, men behöver vara implementerad, vilket kanske inte är fallet i alla WLAN-chipset.

m.v.h.
//Per
 
Nix, det är just MAC-adressen som är nödvändig för att WOL skall fungera. Läs om Magic Packets: Wake-on-LAN - Wikipedia, the free encyclopedia

Tidigare diskuterades om WOL fungerar över WLAN/WiFi. Efter lite googlande ser jag att möjligheten finns, men behöver vara implementerad, vilket kanske inte är fallet i alla WLAN-chipset.

m.v.h.
//Per

Om jag förstår dig rätt...
Du menar att chipset i min router kanske inte supportar WoL?

/Micke
 
Micke, du har likadan router som jag använder och min fungerar definitivt som avsett!

OK, det låter bra men jag tror faktiskt OCI har en poäng.

Jag har nu skickat WoL-paketet till en annan MAC-adress och då ser det likadant ut d.v.s. paketet kommer fram och IP-adressen för min dator anges korrekt.

Jag tolkar det hela så att den enda dator som finns på LAN-nätet med forward till port 9 blir mottagande dator men då det inte finns uppgifter om MAC så uteblir WoL.

Bosse, kan du kolla din remote vid tillfälle om MAC-adressen anges korrekt under fliken "statistics" när du skickar WoL.

/Micke
 
GLD, en sak som slog mig när jag läste de senaste inläggen här var att har du kollat i bios att WOL är aktiverat? Jag har inte läst hela tråden så kanske har denna fråga vart uppe tidigare.

Med vänlig hälsning
Janne
 
GLD, en sak som slog mig när jag läste de senaste inläggen här var att har du kollat i bios att WOL är aktiverat? Jag har inte läst hela tråden så kanske har denna fråga vart uppe tidigare.

Med vänlig hälsning
Janne

Jodå, det är inställt i bios.
Datorn är verifierad att starta på WoL-kommando i ett LAN.

/Micke
 
Hej!

När jag nu återigen tittar på WOL, och länken till Wikipediasidan för WOL ovan, inser jag att WOL-ramar kan skickas via Internet, inuti t.ex. UDP-paket, och inte som jag tidigare trodde bara som Ethernetramar inuti ett Ethernet-segment. Är det så du gör, d.v.s. skickar ett paket "hemifrån" till "remotestationen"?

För att detta skall fungerar krävs flera saker:
1. Routing skall fungera, med Port Forwarding i remote-routern, så att ett UDP-paket (och inte bara TCP) skall hamna hos rätt mottagare.
2. Det UDP-paket du genererar "hemma" skall innehålla mottagande dators MAC-adress, och skickas till remote-routerns IP-adress, och på rätt port.

m.v.h.
//Per SM5OCI
 
Förstår inte riktigt vad det är du ser under "statistics" när du skickar ett Wol?

Jag ser att paketet har kommit fram till routern och blivit vidarebefordrad till IP 192.168.0.102.
Genom att först skicka WoL och sedan trycka på Refresh så räknas datamängden upp.

Bad_WoL_s.jpg
Bilden visar ett urklipp från min router under fliken Statistics.
Man ser också att jag skickat detta paket 3ggr.

/Micke
 
Hej!

När jag nu återigen tittar på WOL, och länken till Wikipediasidan för WOL ovan, inser jag att WOL-ramar kan skickas via Internet, inuti t.ex. UDP-paket, och inte som jag tidigare trodde bara som Ethernetramar inuti ett Ethernet-segment. Är det så du gör, d.v.s. skickar ett paket "hemifrån" till "remotestationen"?

För att detta skall fungerar krävs flera saker:
1. Routing skall fungera, med Port Forwarding i remote-routern, så att ett UDP-paket (och inte bara TCP) skall hamna hos rätt mottagare.
2. Det UDP-paket du genererar "hemma" skall innehålla mottagande dators MAC-adress, och skickas till remote-routerns IP-adress, och på rätt port.

m.v.h.
//Per SM5OCI

3. Att det finns en IP-adress/Mac-adress bindning annars kommer routern att "glömma datorn"

Frågan är vilken Wol-client använder du?
 
Jag ser att paketet har kommit fram till routern och blivit vidarebefordrad till IP 192.168.0.102.
Genom att först skicka WoL och sedan trycka på Refresh så räknas datamängden upp.

View attachment 3305
Bilden visar ett urklipp från min router under fliken Statistics.
Man ser också att jag skickat detta paket 3ggr.

/Micke

Aha, nu ser jag du har ingen Mac-adress, på min "statistics" så finns datorns Mac-adress angiven!
 
du fick inloggningen till min router i ett mess gå in och kolla hur det ser ut på min speciellt på ARP-listan i IP/Mac-bindning
 
Hej!

Innehåller dessa tre UDP-paket var sin giltig "magic packet", d.v.s. "FFFFFFFFFFFF" hex följt av mottagande dators MAC-adress sex gånger?

Är det trådat internet, eller WLAN? Enligt Wake-on-LAN - Wikipedia, the free encyclopedia funkar det inte på WLAN, men den informatoinen verkar inte helt korrekt, eftersom jag sett hintar om annat när jag googlade.

Återigen, Wikipedia-artikeln berättar aven om "troubleshooting".

Kan du sniffa på remote-nätet t.ex. med den utmärkta Open Source-programvaran Wireshark (http://www.wireshark.org/)? Då kan analysera varenda bit på nätet.

Har du lyckats med WOL lokalt på remote-sidan? En del routrar kan generera WOL från sina webbgränssnitt.

//Per SM5OCI
 
du fick inloggningen till min router i ett mess gå in och kolla hur det ser ut på min speciellt på ARP-listan i IP/Mac-bindning

Jag fick endast ett meddelande om att min inbox var ÖVERFULL:)
Har nu raderat hälften.

Kan du göra ett nytt försök eller skicka till sm0gld(at)gamlav.se

/Micke
 
Har du lyckats med WOL lokalt på remote-sidan? En del routrar kan generera WOL från sina webbgränssnitt.

//Per SM5OCI

Nej faktiskt inte underligt nog.
Endast på hemma QTH´t.

Ett litet problem hemma var att MAC-adressen behövde anges xx:xx:xx: osv och inte som vanligt är xx-xx-xx-.
alltså colon isf minustecken!?

Detta hade jag glömt bort så vid närmare eftertanke så trodde jag att detta var lösningen, men icke!

/Micke
 
Last edited:
Back
Top