Reparation av IC R 75

Vad är det för fel på din IC-R75 Björn.
Med ett symptom kanske vi kan komma fram till någon enkelte åtgärd som du kan fixa själv.

de
Roy Sm4FPD
 
Hej Roy.
Tack för din hjälpinsats, här kommer lite felsökningsstatsetik.

Felet yttrar sig som följande. Vid tillslag av radion kommer inte ljudet klart och tydligt med en gång, det blir en fördröjning med kraftig ljudförvrängning av det man kan höra. Tiden från tillslag tills det blir rent högtalarljud är nu uppe i ca 5 minuter, fördröjningen byggs på vid varje gång tillslag sker, har pågått i ca 7 månaders tid.

Nåväl när väl fördröjningen är över så fungerar radion som vanligt på alla band, trafiksätt funktioner etc. Jag har testat under fördröjningen pågår med att krana på alla funktionsrattar/knappar men ingen påverkan, förutom att ANF funktionen tar bort problemet.
Att vänta ca 10 minuter med tillslag av radion efter en dags drift inträffar inte ovan problem. Känns som felet ligger någonstans på Lf-sidan någon konding kanske men var?
Vid tillslag av radion låter det som någon typ av självsvängning. Högt vinnande kanske 7-10 KHz, (hör inte så bra i detta område) det verkar som denna självsvängning blockerar ljudet i högtalaren en tid. Med ANF funktionen på så försvinner tonen.

Har mätt med oscilloskopet på Lf- förstärkaren IC 1291 pine 2 sett framifrån, där finns en dålig sinus kurva.

Har bytt sp regulator IC 1371 år 2007, bytt dioden D1381 år 2013, bytt minnesbatteriet år 2016. Vid dagens datum är radion helt tyst "död"

73 Björn/ sm7fcn
 
OK Björn.
Det första man tänker på om en radio låter illa är högtalaren, kolla med en yttre högtalare.
Nästa är att kolla upp högtalarjacken, den lilla 3,5 mm telefonjack som finns bak, oxid i denna kan faktiskt orsaka de symptom du nämner.
Att lyssna i hörtelefoner är ett bra sätt att kringgå dessa steg.

Nästa steg är att kolla strömförsörjningen, nätagget, prova med annan strömförsörjning.
Original PS var analogt, dvs med vanlig transformator och är sällan felaktigt.
Ett hackat PS kan ge konstiga ymptom och då är det ju dess uppvärmning som är problemet.
Et typiskt fel på IC-R75 var DC jacken, den kunde lossna från kretskortet och det blev glappigt att få DC-pluggen ett ta, men så är det nog inte här.

Sen kollar du om alla trafiksätt låter illa på samma sätt.
Med lite uppmärksamhet kan man höra om felet är i HF-kretsar eller LF kretsar genom att byta trafiksätt.

Om detta är OK så återstår att kolla frekvenssyntesen då detta kan vara relativt lätt, prova om felet finns på alla frekvenser, exvis bandvis 1 MHz 2 MHz 4 MHz etc till 30 MHz och sen 50 MHz. Är felet lika på alla frekvenser kan vi nog hoppa frekvenssyntesen.
Dock referenskristallen är gemensam för alla frekvenser.

Sen kan man lyssna i REC utgången, dvs uttaget före volym och LF. Bandspelarutgången. Kräver en extrem LF-förstärakre
Låter det illa där oxo så finns ju felet i mottagarens MF eller RF delar, och man kan glömma LF stegen.

Radion har några DC-stabilisatorer, kolla utspädningar 5 V etc. med oscillokop eller värm eller kyl avkopplingskomponeter omkring dessa.
Utnötta avkopplingar vid stabbar är ett symptom som kan ske om radion har körts väldigt mycket. Dock sällsynt numera på ICOM:s radio.
Självsvängande stabbar typ 7805 ger en massa bus.

Sist men inte minst kan man ju prova att värma respektive kyla delar av kretskortet för att ev lokalisera var och då vilken krets om orsakar felet.

Lägg gärna lite tid och omsorg på den här klenoden som verkligen är en trevlig mottagare med bra egenskaper som är väl värd att ha kvar i skick.

Trimma inget förrän du vet vad felet är. Världen är full av söndertrimmade radioapparater ändå.

de
Roy Sm4FPD
 
Kollade schemat på den.

Du säger att du inte har en ren sinusvåg på IC1291. Är du säker på att du skall ha det? Sittet en A/D mixer innan, så jag är lite osäker på om du skall ha en ren sinus på LA4425A pin 4. Om du mäter på pin1, hur är den kurvan?
Hur är mätningen under felet och efter felet (de 10 min efter start) på oututen, pin4 (som du nämner som pin2.. som är gnd)?

Och hur är VCAOUT pin 9 på IC1251?

Du kanske leder in oss på fel håll här.. ;)


Du har kollat alla Panasonic (skulle gissa att det är sådana på bilderna inuti) kondensatorerna. Deras livslängd är väl nådd på den radion, och dessa kondensatorer är kända att inte vara de bästa.
 
Hej igen, det var ett tag sedan.

Tnx för alla förslag på vidare felsökning. Det Roy nämnt har jag utfört för ca 2-3 år sedan. Givetvis 7uzy kan det vara (är) som du skriver att jag mätt på fel pinne, och att jag tror oxo på kondensatorfel.

Min fråga var från början vem reparerar Icom R 75 och fick ett svar från Christer att det är Swedish Radio Supply, jag har bara haft posetiva kontakter med SRS och då med bla Roy 4fpd.
Jag trodde att det finns fler företag/privatpersoner som utför denna typ av arbete.

Nåväl orsaken till rep frågan är att gubben är till åren och det är för små komponenter och en darrig lödkolv.
Tnx för allt bistånd, ska packa ner radion i sin kartong för vidarebefodran.

73 de Björn, 7fcn
 
Kolla först med SRS vad en eventuell rep skulle kunna kosta, samt vad en apprat av denna typ är värd.
Man brukar säga att reparation är lämplig endast om den konstansen är en del, exvis en tredjedel av värdet.
Din radio kan vara över 15 år gammal. Och med ett värde på 2000 - 3000 kr kanske bara frakten till England skulle överskrida värdet.
Ja vi får väl likna det vid att överväga reparation av exvis en Video, en tvättmaskin, en diskmaskin etc. Då gäller ju kanske AVC redan efter fem år.
Vi lever i andra tider än 1980 och fram till kanske 2000, då man ju faktiskt lagade saker som TV radio etc.
Som radioamatör menar ju mångas att en radiogrej om den har kortvåg då, skall lagas om det så är en 60 år gammal sak.
Lagr man själv är det förstås en helt annan sak, själv har jag väl lagt hundratals timmar på tvättmaskiner och diskmaskiner som ju är i en prisklass liknande en kortvågsmottagare.
Men som sagt hör med SRS först innan du kort på kartong och bubbelplast.

Roy SM4FPD
 
Hej Roy, tnx för råden.
Jo men vist var det så på 70-80-90 talet att kunde man repa så var det en lönsam affär. Kan vara tveksamt att skicka radion till England men jag ska gå vidare med en förfrågan till SRS.
Radion är en väldigt bra mottagare och är lättanvänd, den är utrustad med det som går att få plats med som finns i tillbehör. Har tidigare haft R71-R72 men R75 är outstanding av dessa.Förutom glapp i dc-kontakten samt riktigt dålig nätdel men det är helt annan historia.

Björn 7fcn
 
Värm försiktigt misstänkta elektrolytkondensatorer med lödkolven. Av felbeskrivningen
av döma tyder det på en halvt uttorkad kondensator. En sådan piggnar till av lite värme.
 
Jo Björn radion är en verklig höjdare, liten lätt men mycket bra. Vore det min skulle jag lägga många kvällar på den...
Klart det är synd att skrota den, men idag måste man tänka ekonomiskt.
När de första riskokarna kom i början av 70 talet, FT-277, TS-510, kostade de flera tusen vilket idag är 20 till 30 tusen....
Då var det dyrt att bygga radio, men så satt det folk och pillade in motstånd och lödde, skruvade in plåtar och kort. Sen skulle hela rubbet trimmas, och sen skulle de exemplar som inte fungerade lagas och trimmas igen.
En R75 kommer i stort sett ur en maskin, trimningen har få punter som görs nästan helt maskinellt.
R75 är sällan man ser till salu, men är efterfrågad. Det kan vara kul att söka den på E-Bay.

Jag tycker att du skall kolla en gång till Björn, öppna, värm, kyl och kör. Kyl är idag lätt genom att ställa ut radion några timmar. Tar det sedan längre tid för den att bli ren i rösten så är ju felet termiskt.
Låna frugans hårtork och försök värma olika delar av radion, för att se var det är temperaturkänsligt. Man kan tejpa en papperstrut på hårtorken så varmluften kommer lite mer i en smal stråle.
Kylsprej finns nog på BILTEMA och kan kyla små områden.
Att lyssna i REC utgången gör att du lyssnar utan mottagarens LF-slutsteg, före volymkontrollen. Men det kräver en förstärkare, eller möjligen väldigt känsliga öronklaffofoner.

Om vi skall misstänka kondingar, elektrolytkondingar så kan de som nämnts bli dåliga. Men då är det frågan om en mottagare som har många timmars drift bakom sig.
de ICOM som gjordes för den europeiska marknaden hade en klass högra på kondingarna, då vi ju har länder med både 3 och 5 års garanti, är de som levererades till exvis USA (FCC typad) där garanti är ett främmande ord. De dåliga kondingarna är ofta då de små aluminiumbägarna, med svart fot för ytmontering. Dessa finns i alla prisklasser.

De
SM4FPD
 
Hej.
Ok jag gör ett eller flera försök med att kyla och värma komponenter. Detta har jag faktiskt inte tänkt på tidigare. Radion kommer givetvis lagas på ett eller annat sätt. Nu är våren snabbt antågande, trädgårdsarbete påbörjat, så det får bli ett höst och vinter projekt. Tnx för all info.

Björn 7fcn
 
Hej!
Jag är ny i tråden men känner mig hemma då jag precis öppnat Björns radio för ytterligare felsökning.
Hoppas på lite feedback och tankehjälp från alla som känner att de har något att tillägga..

Så, en initial rapport från mina första 2 timmar i servicebänken:

1. Vid tillslag kunde jag notera en svag signal i högtalaren med inmatad nivå på ca -25dBm (30.0 MHz).
2. Efter ca 10 minuter försvann denna svaga signal och mottagaren upplevs stendöv då inget går igenom.
3. Utan inmatad signal från signalgenerator visar S-mätaren en signal mellan 6 - 9 enheter
4. Mätning av PLL enligt 4-2 i servicemanualen utan anmärkning.
5. Injecerar jag 455KHz efter sista blandarsteget (IC811 pin6) får jag LF i högtalaren.
6. Injecerar jag 9.0115 Mhz innan sista blandarsteget (IC811 pin 1) får jag INTE ut någon LF i högtalaren.
(Jag läser i manualen att andra IF är 9.0115 MHz)
7. Då jag inte får igenom någon signal i steg 6 har jag inte fortsatt felsökningen i tidigare steg.
8. Jag kan fortfarande höra *beep* i högtalaren när jag trycker på knapparna.

Nu lite frågor:
A. Borde inte steg 6 ge samma resultat som steg 5 ovan?
B. Eftersom jag får LF till högtalaren i steg 5 och 8 så borde väl det utesluta problem i LF steget?


Med vänlig hälsningar
Micke
 
Ja får du beep ljuden i högtalaren, och detta alltid, så är LF delen givetvis hel.
Går det dessutom att ställa nivån i en meny så är det OK.

Ang 5 och 6, byt trafiksätt och hör om bruskaraktären förändras. Vid SSU eller CW vrid IF skift och hör om bruskaraktären förändras.
På så vis får du reda på om osc för att åstadkomma trafiksätten och IF shiftet, eller PBT funkar eller inte. dessa osh är nog DDS:er i denna radio och styrda av CPU, med referens från PLL:ens referens.

Ja referenskristallen skall ju svänga, har för mig 30,2 MHz eller däromkring.

Punkt 3. S-mten visar utslag, kolla bra RF-ginet först, annars är det ett fel som kan tyda på någon felaktig spänning.
Som alltid vid felsökning är det lämpligt att först kolla spänningar, även negativa sådan, och helt med oscilloskop för att se om någon DC stab, eller DC omvandlare busar.


Men tidigare beskrivningar tyder ju på att någon fördröjning finns. Så in i kylen med radion några timmar.

De
SM4FPD
 
Efter mycket felsökande och svärande över den felaktiga servicemanualen kan jag meddela att den är vid liv igen.
Det var som du trodde, en av spänningarna saknades. Närmare bestämt -5 V till IC811 (3:e blandarsteget)

I servicemanualen står det att denna kommer från +8V rail, vilket är helt uppåt väggarna.
Dessutom är den påtalade 8-volt spänningen kortsluten via 10 ohm (R823) i schemat.
Måste vara höjden av otur att råka på ett sådant fel som dessutom sätter griller i huvudet på en när schemat inte stämmer..

Anledning till den saknade spänningen var två elektrolytkondensatorer (C1417 & C1418) efter DC-DC omvandlaren IC1411.
De hade helt enkelt torkat ut på grund av utmattning.


/ Mikael
 

Attachments

  • 1.PNG
    1.PNG
    45,2 KB · Views: 28
  • 2.PNG
    2.PNG
    32,3 KB · Views: 24
Roligt att läsa Mikael.
Imponerande oxo att du lyckades hitta felaktigheter, klart att sådant ställer till det rejält vid felsökning.
Man funderar på om det är mig själv det är fel på eller något annat.
Dock stärker du ju tesen om att: "kolla alla spänningar först".
Bry dig inte så noga om allt som skrivs på nätet.
Tro inte på en massa myter.
Felsök med lite seriöst tänk.
Och det minst sannolika vid alla fel är CPU fel som verkar vara lätt att tro.

Själv har jag visserligen varit med om att många likspänningsomvandlare gett upp, med dåliga kondingar. Men inte i R75, eller IC-718 som är lite släkt. Men likspänningsomvandlare är något man bör ha i åtanke vid framtida felsök.
Ett oscilloskop, räcker med allra enklaste, för att se spänningarna, det syns direkt om någon spänning börjat rippla. Och frekvensen då är oftast under 100 kHz.

Man kan även tänka på vilka kondingar som utsätts för mer arbete än andra och misstänka dessa.

Grattis till fint jobb!!!
Och visst är det ännu roligare att ratta radion nu....


de
SM4FPD
 
Hej Mikael,

Stort tack för din envishet av reparationen via den här vägen oxo. Har inte hämtat radion ännu, kan bli till kommande helg. Ska bli trevligt att ratta den igen. Tack även till Ham.se att ni har kommit tillbaka.

Mvh
Björn 7fcn
 
Back
Top