Resistiv tråd...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Till ett renoveringsprojekt letar jag efter resistiv tråd (värmegenerering).
behöver ca 10 meter tråd 15 Ohm/meter. Teflon eller annan isolering som tål
temperaturer upp till 60 grader...

(Detta är ett "long-shot" men man kan ju alltid prova)
 
Golvvärmekabel? Tror den har ca 10 ohm/m "fram och tillbaka" och typisk längd 15m. Dvs 150 ohm i anslutningen.
/Roland
 
Teflonslang finns på Elfa, eller fanns för några år sedan.
De har vad de kallar motståndstråd - men ingen med dina 15 Ohm/m.

Elektrokit har en 0,5mm "motståndstråd" på 6,88Ohm/m
 
Jag behöver fixa 2 längder 2 x 47 Ohm. Det som ställer till det är att trådarna måste vara
tvinnade för att nolla ut det resulterande magnetfältet. Hade kantaltråden varit isolerad hade det varit toppen men
jag får leta vidare. En källa i USA har vad jag letar efter, men minimikvantiteten kostar ca 1300 kronor...

Golvvärmekabel skulle kunna vara ett alternativ. Dock är utrymmet för det som skall värmas
och den omgivande kapslingen ganska tunnt.
 
Hej
Konstantantråd 0,2mm verkar vara det du behöver. Mängder med träffar hos Danska leverantörer.
Cirka 35 Danska kronor för en rulle på 10m.

Tyvärr är tråden oisolerad men det borde gå att fixa med gängtejp.
Viker du gängtejpen runt den ena tråden samtidigt som du tvinnar trådarna borde resultatet bli tunt och isolerat.

Det borde även gå att köpa en trådledare (slangen som leder fram svetstråden till munstycket) till en MIG-svets då de verkar vara lagom tunna och till viss del värmetåliga. Runt 40kr för en rulle.

I ett fall när en elev behövde platt och tunn värmetråd till ett projekt, skickade jag honom till sekondhandbutiken med order att köpa en begagnad brödrost.
15kr för en stor mängd värmetråd som kapat till lagom längd löste värmebehovet i den batteridrivna prylen.

73 deSM7NTJ Lorentz
 
Har haft litet mailkontakt med SM och W6.

Får se om jag får något från W6 som har precis vad som behövs
och som jag slipper köpa en hel rulle från. Om nu källan kan skicka
till SM.
 
Teflonisolerad kanthaltråd + litet andra prylar anlänt från W6.
Provlött med Fosforsyra som betning och - jo - tennet vätte.
Letar just nu bara efter en LITEN förpackning med Polyuretanmassa.
De jag hittat är för försegling av dörrkarmar och dylikt...
 
Back
Top