Riktantenn för 444 MHz

SA6EOL

New Member
Hej!

Har ett par walkie-talkies som jag tänkte bygga riktantenner till. Någonting i stil med en yagi.
Några frågor dök upp och jag tänkte ställa dem här (också).
[biggrin]


Radion har lös antenn, typ whip. Alla yagi-antenner jag kollat på drivs med dipol.
Jag antar att whipantenner inte är dipoler? Eller är de mittmatade sådana?
Det hade varit bekvämt att kunna använda befintlig antenn och bara förlänga ut den från radion med en bit koax.
Kan man sätta reflektor och direktor runt en whipantenn och få något vettigt resultat?
Den befintliga antennen är en kompromiss, gjord för att funka mellan 400 och 480 Mhz, vilket gör att den inte har optimal längd för 444 MHz. Ska de passiva elementen kapas till de teoretiska längderna för 444 MHz, eller ska de kapas efter den befintliga antennens faktiska fysiska längd?
Eller ska jag helt enkelt bygga en dipol?
[geek]


73 Erik
 
SRBR444 är till att börja med inte amatörradio. Sända med sån skapelse är inte tillåtet där.
Själv har jag Logperiodiska antenner jag kommit över…på Tradera…vetitusan vart det eg är avsett till men de fixar 380-500 MHz ca och är ca våglängden långa. Prestanda som 3-ele Yagi ungefär.
Jag upplever dem(har flera st) som ’rundstrålande’ utom rakt i sidan där de är döda.

Har även 7-ele Yagi’s bredbandsavstämda på tror… 420-450MHz nånting. Specade ’max 15W’ men som jag ändå kört 50W med. Då skall man veta dock att -3dB i koaxen gör att 25W blivit kvar som antennen matats med o det har funkat fint.
Även de antennerna kom jag över på liknande vis… nya i storpack på…tror Tradera fast ej under ’Amatörradio’ då utan under…om de va TV tillbehör eller ngt.

Vetitusan vad de kan ha varit avsedda för eg.? Borde inte va LPD grejor men ngt utländskt kanske.

Tipset är väl att kika efter ngt sånt eller sno ihop en kvartsvågs gp.
Den ser inte mkt ut för världen med 4 st 16cm långa pinnar monterade på en krona…men räckvidden är ju likväl flera mil precis som med gp antenner för andra band så..
Börja där föreslår jag.
 
"Vetitusan" får mig att upprepa ett tidigare inlägg:
Man vet varken i eller utanför katten. Vete är en konjunktivform av veta som uttrycker förmodan och katten är förskönande omskrivning för djävulen. Uttrycket "det vete fan" betyder att djävulen kanske vet det men inte jag.

Lennart
 
Back
Top