Rörförstärkare

SM3BDZ

Well-Known Member
(Flyttad från EQL's tråd)

Citat:
"Ursprungligen skriven av igge

Jag kommer ihåg när jag pillade ihop min första LF-förstärkare med fyra ECC83 och två PL-nånting i PuchPull. Ett pillgöra men ack så glad man var när det strömmade ut ljud ur högtalarna. En massa ljud som fick morsan att gå i taket men älska Apache på elgitarr.
Gissa om jag saknar den tidens ljud och att man fick väga in nålens vikt mot skivan.
Nu är det annorlunda men jag njuter fortfarande av the Spotnicks Out in Space."




Kul! Jag håller just nu som bäst på med ett förstärkarbygge med 2 x EL34, ECC82 och EF96, till min bror som även han är hängiven Spotnicks- och Shadows-gitarrist.

Har även ett par KT88 som jag tänkte testa med, då jag har byggt med justerbar bias för slutrören. Sedan är tanken att det ska bli två olika och valbara tonstackar, en typ VOX och den andra typ Fender. Just nu är allt byggt på en träplatta för labbandets skull, vilket medför en del brumproblem som jag tills vidare får tänka bort. Ett passande aluminium-chassi är tillbockat och klart för hans förstärkar- och högtalarlåda. (VOX AC30).

Faktiskt riktigt roligt och det är ju så enkelt att bygga med rör!!

Experimentplattformen:

attachment.php




73/Lasse
 

Attachments

  • IMG_0500.jpg
    IMG_0500.jpg
    95,8 KB · Views: 1.293
Last edited:
Hammond manufacturing.

Det finns en svensk firma som säljer Hammonds sortiment (även snygga lådor för audioslutsteg): EDGAR Audio. Entr

Vet dock inte hur aktiv firman är.
 
Edgar Audio har jag bland mina favoriter i datorn dom säljer också gitarrer numera.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag har byggt mig två Edison 12 monosteg med originalutgångstrafo och nättrafo
lindad av ETV dom låter hur bra som helst men jag har inga bilder på dom att visa
och så håller jag på och bygger ett Remus försteg av Jan Lödström i en 19 tums rack
så några fritidsproblem har man inte.

mvh Lasse sm0ydo
 
Remus har jag byggt och den låter mycket bra, lägg till en fin skivspelare/pickup (+ dina Edison) så blir det riktig HiFi. Samt ett par bra högtalare förstås, kanske lättdrivna.

Intressant bygge av -BDZ !
 
Last edited:
Högtalare har jag byggt det var en lång process att göra det men det vart bra.

Jag kör direkt nu från cd spelaren via en stegad volymkontroll till Edison slutstegen.
cd spelaren lämnar ca 2 till 3 Volt på utgången så det räcker till att driva med.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Sture och fina högtalarlådor som du har gjort.
Jag själv är snart färdig med en gitarrförstärkare
en AX84 high oktane jag har gjort det mesta själv
på den utan en plåtverkstad som bockade till ett
aluminiumchassie till förstärkaren jag har satt dit
ett gammalt Philips element med röd magnet.
Alnico magnet tror jag att det är

Så snart är det dags att koppla in Stratan och provlyssna

mvh Lasse sm0ydo
 
Just nu är allt byggt på en träplatta för labbandets skull, vilket medför en del brumproblem som jag tills vidare får tänka bort. Ett passande aluminium-chassi är tillbockat och klart för hans förstärkar- och högtalarlåda. (VOX AC30).

Hej!
Din förstärkare funkar troligen utan brum när du byggt på riktigt chassi.

Jag är med på ett musikforum (PrataBas.se) och där har jag gett lite tips åt de som har problem med brum i sina el-basar. Där är det för det mesta dålig skärmning i själva instrumentet som är orsaken.
Jag upptäckte detta på min egen Squier P-bas och när jag öppnade den förstod jag varför det brummade när jag hängde på mig basen, men slutade brumma när jag rörde vid strängarna. De flesta modeller har tydligen helt oskärmade kablar mellan pickup/volympot/telejack. De litar på att kabelkanalerna i instrumentet funkar som de skall med elektriskt ledande färg.

Att det finns ett växelspänningsfält i en lokal med el-ledningar är inget som folk i allmänhet har kännedom om. Att det brummar i högtalaren när man tar på spetsen på teleproppen är ett bevis för hur en kapacitiv koppling från elnätet kan påverka en känslig förstärkare med högohmig ingång.
 
SM7CZR skrev:
"Din förstärkare funkar troligen utan brum när du byggt på riktigt chassi."

Det tror jag också Ingvar! Dessutom har jag fått ner brummet även på träplattan, med lite annan jordning och ledningsdragning + skärmning. När jag lastar ner ingången med en signalkälla så är brummet knappt hörbart. Verkar ok och nu har jag även fixat de valbara tonfiltren, vilket fungerar till full belåtenhet.

/Lasse
 
Hej Bosse Winberg i The Spotnicks berättade att dom hade problem med
brum ifrån ifrån vissa ljusanläggningar på scenen när dom spelade dom vart
tvungna att vända upp gitarren på kroppen mot belysningen för att minimera
nätbrummet men sen så bytta han ut mickarna i Stratocastern och det var
inget problem längre.

mvh Lasse sm0ydo
 
Ja man har en eller annan gång svurit över reostaterna i lokalernas elcentraler som man strategiskt nog alltid placerar på scenen.

För övrigt misstänker jag att det är fler än jag som ägnat sig åt ofrivillig DX-ing via förstärkarna under spelningar. Får man in en ryss är det läge att lira "Back in USSR"..
 
Hej jag har handlat en del olika saker där på Antique Alectronic Supply
bla en gangadvridkonding med två olika sektioner omöjlig att hitta någon
annan stanns jag har också handlat komponenter på Tubetown i Tyskland.

Köpte nu på Ebay 20 st kondensator klämmor 35mm ifrån Kina frakt ingick i priset
och en manual till ett gammalt Tek skope frakten gick på en hundring.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Nu har bygget avancerat vidare till nästa steg och schema på den slutliga designen har ritats.
attachment.php


Montering i chassit har även påbörjats. Chassit är i två delar som monteras i vinkel. Den ena delen hyser nätdel och slutsteg, medan försteg, volym- och tonkontroller monteras i den andra. Detta för att passa i den tänkta lådan.

/Lasse

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 

Attachments

  • IMG_0528.jpg
    IMG_0528.jpg
    92,1 KB · Views: 887
  • IMG_0527.jpg
    IMG_0527.jpg
    90,8 KB · Views: 905
  • IMG_0529.jpg
    IMG_0529.jpg
    92,2 KB · Views: 836
  • lh-design.jpg
    lh-design.jpg
    85,7 KB · Views: 1.111
En mindre förstärkare

Kul att se lite lågfrekventa förstärkarbyggen. Själv byggde jag för ett antal år sedan en inte alltför trogen kopia på en Fender Champ. En liten sak med 5Y3G, 6V6GT och ett ECC83. Ett himla ös ihop med mikrofon och munspel. Inbyggd i en av kronans packlådor. Kanske ingen fröjd för ögat...

73 de SM4UKE
 

Attachments

  • UKE_champ1.jpg
    UKE_champ1.jpg
    96,3 KB · Views: 123
  • UKE_champ2.jpg
    UKE_champ2.jpg
    93,2 KB · Views: 115
Back
Top