Rörförstärkare

Kan någon av herrarna uttala sig om detta rör och huruvida det är något att räkna med i audio sammanhang? Råkar ha ett "antal" av dessa ståltuber....

Det där är riktigt fina rör för audio, sågar man upp och avlägsnar metalltuben (märk pinne 1 först...) så är det dessutom ett vackert rör.
Det är ett av mina favoritrör, tyvärr besitter jag bara ett fåtal C3g och -m.
 
Kan någon av herrarna uttala sig om detta rör och huruvida det är något att räkna med i audio sammanhang? Råkar ha ett "antal" av dessa ståltuber....

Vad jag förstår så är dessa, för mig okända, rörtyper mycket exklusiva och tänkta till just audio-applikationer! Bara bygg!! :)

/Lasse
 
Kan någon av herrarna uttala sig om detta rör och huruvida det är något att räkna med i audio sammanhang? Råkar ha ett "antal" av dessa ståltuber....

G3g fanns i försvaret, brukar återfinnas med M-nummer på kartongerna. Användes nog i gamla bärfrekvensutrustningar och liknande telefongrejer. Verkar vara fina saker med extrem livslängd. Jag har något exemplar liggande som jag aldrig använt men som jag tog rätt på eftersom magkänslan sade att det var något väldigt dyrt rör. Fanns också någon sort som jag tror hette CCa som verkar vara någon sorts dubbeltriod, kanske kan vara något för audio?

6080/6AS7G har jag byggt en hörlursförstärkare med. Klass A som producerar en hel del värme och låter fint. 6AS7G kan man lyssna på i lurarna när den värmer upp, det knakar och har sig och röret är lite mikrofoniskt också. 6080 däremot är av en helt annan klass, där hör man inget alls, förmodligen var det mycket dyrare. Eftersom det är en dubbel effekttriod räcker det med ett rör för stereo. Som drivrör användes 6SN7. Ritningen hittades på nätet då konstruktören kommit på att han var bättre på elektronik än marknadsföring och helt enkelt skänkte bort idén. Min byggdes av diverse ur junkboxen. En elegant Al-låda från ett uråldrigt telefonmodem. Nättrafon ur en radiolänksändare (RL320 tror jag). Med ett par lite lagom högohmiga Sennheiserlurar kan man spela så trumhinnorna möts i skallen.
 
Ok Lasse. Jag har bar en vanlig akustisk Gura och en Ukulele......men dessa rör ska tydligen var "bra" i audiosammanhang.....men visst, en blankpolerad yta med ett par rör som sticker upp är snyggt.

Har inte spelat gitarr på ett tag nu, sedan jag blev icke-ungkarl
 
"Systemeringen" för mitt eget Audioslutsteg med rör fortgår. Då det rör sig om "HiFi" så blir det ett reglerat HSPnätagg med 6080 (6AS7GT) som serierör, 85A2 som referens samt ett diffsteg med ECC82. (Grunden hämtas från något gammalt Tektronixoscilloscope). Alternativ 1 är att köpa allt separat, men jag anar att frakten på Hammonds transformatorer inte är direkt billig såvida det inte finns lager i UK. Alternativ 2 är Ritter från Tyskland.

Alternativ 3: SOWTER AUDIO TRANSFORMERS

Har köpt P-P trafo för EL34 och även fått egenspecad trafo lindad av Sowter.

/Micke
 
Jag anar att (flyg)frakten från USA påverkar priset. Tysk VAT är lägre och man slipper ev tullkostnad. Men som sagt - jag har inte kollat priser och jag har absolut inte uteslutit Hammond/Edgar.




Edit II: Jag har ingen aning om hurpass bra ett C3* fungerar i audiosammanhang. Har man mängder av dom, och dessutom socklar så är det väl bara att "give it a go". Men jag vågar påstå att vill man bygga och ha kvalitet på ljudet så bör man nog ha möjlighet att mäta frekvensgång, stegsvar, distorsion etc.

Lite skämtsamt så är det ju så att vi norrlänningar månar om varandra och en lokalpatriotism som täcker två tredjedelar av Svedala uppstår! :D

Håller med att det nog gäller att ha koll på parametrarna när man bygger för HiFi. Egenskaperna hos de bästa förstärkarelement går ju att fördärva med en dålig design...

/Lasse
 
Slutstegsmodulen börjar ta form. Flyttade även hit drivröret, ECC82, då det hör hemma här! I morgon blir det nog dags att provköra nätdel och slutsteg. Därefter blir det att ta itu med förstegen på nästa chassimodul. Vad enkelt det blir med rör! :D

attachment.php



/Lasse
 

Attachments

  • Amp_PA.jpg
    Amp_PA.jpg
    45,8 KB · Views: 460
Last edited:
Nätdel och slutstegsmodul avprovad och klar

Något illavarslande fungerade allt vid första "smoke test", det bådar kanske inte gott för fortsättningen... ;)

Några bilder:
attachment.php


attachment.php



I mätuppkopplingen för test av uteffekt och klippnivå användes tongenerator - konstlast 16ohm - RMS mätning Fluke - Oscilloskop.
Förstärkaren klipper mjukt, på sedvanligt rör-manér, vid 22,9V RMS @16ohm = 32,75W.

attachment.php


attachment.php



Helt som förväntat vid den förhållandevis låga anodspänningen. De brumproblem som kunde upplevas under labbuppkopplingen var nu helt borta. På bilden
av undersidan syns även att jag använt mig av tipset med en virtuell mittpunkt på glödmatningen.

Väntar nu på beställda rörhållare med skärmkåpor till förstegsrören. Fortsättning följer.

/Lasse
 

Attachments

  • IMG_0538.jpg
    IMG_0538.jpg
    88,1 KB · Views: 458
  • IMG_0540.jpg
    IMG_0540.jpg
    92,3 KB · Views: 462
  • IMG_0536.jpg
    IMG_0536.jpg
    117,8 KB · Views: 458
  • IMG_0537.jpg
    IMG_0537.jpg
    90,9 KB · Views: 434
Last edited:
Labbande med bias och uteffekt

Har labbat lite med olika biasinställningar för EL34 i förstärkaren. Med den anodspänning jag har (385V) är det möjligt att åstadkomma 45W uteffekt innan klippning eller övergångsdistorsion sker. Här blir dock nackdelen med katodbias uppenbar, för vid optimal biasinställning för max uteffekt, blir bias allt för låg i viila, utan signal, och rören drar då väl hög ström och tenderar att "blomma" en aning. Detta då bias givetvis varierar med signalen och rörens strömförbrukning/katodström. Har därför nöjt mig med en mer konservativ biasinställning som gör att rören går kallare i vila och uteffekten kommer upp i 32W innan övergångsdistorsion inträder. Klippning sker vid c:a 35W.

Nu har ju denna effektskillnad ingen betydelse i detta sammanhang och viss distorsion är ju såväl acceptabel som önskvärd i en gitarrförstärkare. Dock har tankar om att bygga ett stereoslutsteg för Hifi med rör, smått spirat under arbetet med denna förstärkare. Inte otroligt att det blir nästa projekt, då jag tycker om det jag hör när jag ansluter en CD-spelare till detta slutsteg.

Isåfall blir det tveklöst en konstruktion med fast bias och UL-koppling för rören!

/Lasse
 
Så var förstärkaren färdigbyggd och avprovad. Låter som den ska tycker jag. Nu återstår bara att broderskapet kommer hit med den låda innehållande 12" Celestion element han byggt, samt att få höra hans utlåtande!

Så här blev slutresultatet:

top.jpg bottom.jpg

73/Lasse
 
Gjorde layout i datorn, Corel Draw, och sedan skickade jag en EPS-fil till en reklamgubbe som kan skriva ut metalliserade klisterdekaler.

/Lasse
 
Tog en djupkoll i källaren och hittade mitt förstärkarämne till gitarrförstärkare.

En gammal Gösta Bäckström G 53 V grammofonförstärkare utan grammofon.
Bestyckning: EF86, ECC83, EL84, EZ80.
Det blir att modda till den i stil med en Gibson GA-5....typ.

Själva lådan med galler är jättefin men tyvärr har den en helt tokig formfaktor.
Man får utgå från chassit och flytta upp utg-trafon och filterdrosseln så dom blir stående ovanpå chassit.

GB_G53V_1.jpg
GB_G53V_2.jpg
GB_G53V_3.jpg

/Micke
 
Ett bra råmaterial till en gitarrförstärkare! Fast nästan synd att inte behålla den i originalskick, viskar min nostalgiska ådra... ;) EF86 har bra med gain och passar utmärkt till en gitarrmik. Även ECC83 har betydligt mer gain än ECC82, som jag gick med...
Fina bilder och kul att se!

/Lasse
 
Hej det var en fin frontpanel jag skulle också behöva göra en sådan frontpanel till min gitarrförstärkare AX25 köper man det där
Coral Draw programmet eller ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Jo, det är ett rätt avancerat ritprogram som finns att köpa i olika versioner. Fast det går naturligtvis att använda vilket ritprogram som helst. Dock kan det vara bra om det går att spara i PostScript -format, då det är en etablerad standard för vektorgrafik inom reklam- och tryckeribranschen.

/ Lasse
 
Jag har kikat på Edgar Audios byggsattsförstärkare och först så var det en vattenskuren panel i något plastmaterial och
sen så har man gjort om den till en panel med bostäver gjorda med laser så det finns lite olika varianter på temat.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag tog hjälp en gång av en firma i Frihamnen som heter AutoCut för att vattenskära ett par ovala flänsar till en liten vedspis

Jag ritade på millimeter papper och skannade in och mejlade över så borde det gå att göra med en panel till gitarrförstärkare
också tycker jag.

Lasse sm0ydo
 
Back
Top