Rörhållare till QBL 5/3500

Hej !

Lysande, då har jag en kandidat till posten som C1.
C2 har jag nog redan, den är på (gissar jag) 2x 700 pF, ung 2 mm avstånd.
 
Det började med en rörhållare...

Så... nu är teorierna omsatta i praktik och steget får åter förnöjsamt leverera effekt...

Högspänning matas nu från pi-filtrets lågohmiga ände, vilket verkar fungera mycket stabilt och bra. Inga resonansfenomen överhuvudtaget i choken. I övrigt är kopplingen konventionell. Gallerdrivet i klass B/AB med fasta (stabiliserade) spänningar på g1 och g2.

73/Lasse
 

Attachments

  • EBK1_110107 001.jpg
    EBK1_110107 001.jpg
    85,8 KB · Views: 348
Så... nu är teorierna omsatta i praktik och steget får åter förnöjsamt leverera effekt...

.... Gallerdrivet i klass B/AB med fasta (stabiliserade) spänningar på g1 och g2.

73/Lasse

snyggt bygge!
vad är det för typ av stabilisatorer på g1/g2 ?

/Christer
 
Tack Christer!

Det är "förstärkt zener", shuntstab för g1 (-107v) och seriestab för g2 (800v). Använder BU426A och små zenerdioder, 3W tror jag...

/Lasse
 
Hej!

Hörru Lasse, jag är lite nyfiken kring ditt strategibyte, från G2DAF till fixerad arbetspunkt. Ser du några fördelar med att ha stabbade G1 och G2-spänningar?

PS. Mina egna planer är väl i skedet där man funderar på komponentplaceringar och hur jag skall göra en pedistal till röret.
Man kan ju alltid låna lite idéer från andra.... he he.
Högspänningsfrågan är dock ett svart kapitel, har ingen trafo. DS.
 
Strategibyte är kanske att ta i, idag har jag två steg byggda efter var sin princip. Det var nog snarare teknisk nyfikenhet som gjorde att jag även ville testa en mer klassisk kretslösning. Kan väl säga så mycket att min erfarenhet är att G2DAF blir mer lättdrivet men att klass AB ger högre anod-verkningsgrad. Å andra sidan har man då även ett g1/g2 agg som förbrukar effekt...

En fördel kan vara att AB-varianten uppvisar en mer konstant last för drivsändaren även om jag inte direkt kan påstå att jag har upplevt någon nackdel med det i G2DAF-kopplingen.

Ja du, det här kanske du inte blev så mycket klokare på... ;-)
 
Hej!

Lasse, jodå, nu blev jag jätteklok, o så får man ju lite beslutsångest oxo... ;)
Kanske gör som du gjort, ett av varje?
 
Back
Top