Sändaramatörer i Luleå området.

P

Phillsky

Guest
Tjena.

Har sökt runt på nätet, utan att hitt nått. Det jag letar efter är en klubb/förening. FRO verkar dött, och nåt
annat hittar jag inte. Dessutom så om man lyssnar på 2 meters repeater här i Luleå, så verkar den
som om, dom gångerna man här aktivitet på 145.650 så är det bara nån som bara "keyar down" och inte anger
någon callsign.
 
Hej!

2 och 70 banden är väldigt tysta nuförtiden, av någon anledning. I storstaden där jag bor finns flera repetrar för både 2 och 70, men det är väldigt sällan någon av dessa används. Som du beskriver kan man ibland höra någon öppna repetern utan att säga något, men det är sällan tal. Förmodligen användes repetrarna flitigare förr i tiden innan trådlös kommunikation blev var mans ägodel(mobiltelefon).
 
Verkar som om det är bättre fart på Kalix klubben. Får kontakta nån av dom.

Tack för tipset.
 
Här, inom Bodenområdet är FRO i gamla "Frivohuset" bredvid I19 den plats som "Radiofolk" samlas på en gång i veckan på onsdagar Kl19.

Jag törs påstå att det är en handfull relativt aktiva amatörer runt Boden/Luleå och att Sk2hg och möjligen Piteåklubben är de mer aktiva i kustregionen.

73´s de Sm2vki
 
Gott att höra att det faktiskt fins aktivitet här runt omkring.
 
Jodå.. Men jämför man med för ca 30-40år sedan så är den aktivitet man hör idag försumbar. Jag tog T-cert 1994 och då var det ganska bra aktivitet på 2M och förmodligen även på KV.

Minns bla SM2KPZ, SM2AOR, SM2AJA, SM2 LDG m.fl (fanns givetvis fler) som ivrigt trafikerade R1 här i Boden. Aktiviteten på låga delen av 2M var vid det här laget hänvisade till månadstesten. Har ropat mängder på 144.300 och 144.050 (+-khz) utan svar. Antennanläggningen var vid den här tiden 2*10 ele vårgårda som satt 18m upp.

Ibland var det AU på 2M och då kunde man med lite flyt få någon OH8 i loggen som var idog och lyssnade/ropade. Oftast blev det QSO på CW eftersom SSB oftast var för svårläst vid AU-conds.

GL es cu on the air!

/Sm2vki
 
Angående aktiviteter i SM2 så förutom nämnda klubb i Kalix så ser jag att
Kjell SM2FOB och Lars SM2UHF striver en hel del på Facebook, gruppen "Amatörradio"

/ 73 Tommy från Övertorneå, numera Göteborg.
 
Angående aktiviteter i SM2 så förutom nämnda klubb i Kalix så ser jag att
Kjell SM2FOB och Lars SM2UHF striver en hel del på Facebook, gruppen "Amatörradio"

/ 73 Tommy från Övertorneå, numera Göteborg.

Tack för infon. Ska ta och gå med i den gruppen.
 
Jaha, om man skulle försöka skriva nåt här på HAM.SE. Jo, Björnström från Övertorneå låter ju bekant, men jag noterade en intressant sak att SM7NZB inte visade nån träff när jag sökte på SM Callbook på ssa.se.
Ska inte alla svenska signaler finnas med där ??
Vad gäller amatörer i Luleå undrar jag alltid när jag kör norrifrån på E4 mot Luleå över huset i Persön på vänster sida med flera master, det borde ju vara en väldigt aktiv amatör ?
 
Sök på sm%nzb , det finns dom som inte har uppdaterat distrikt och sin adress hos ssa.se , alternativt kanske har fel siffra hos ham.se
 
Apropå mitt Call på forumet så har jag faktiskt 2!
Tänkte använda SM6NZB som administratör och 7
som vanlig men det behövdes inte så ofta.
/ Tommy
 
Back
Top