Sändare på gammalt vis

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Jag har alltid tyckt om att bygga nåt eget, men ofta blir det någon annans konstruktion som man bygger efter, rakt av. Efter att ha drabbats av "gammelnoja" eller en önskan av att få bygga något med rör så började jag reka vad som fanns i junkboxen och vad som fattades.

Efter en massa letande på nätet och tips från andra radioamatörer började en sändare för 80m med 2 rör ta form.

På fronten sitter 2 typer av kristallhållare och på bilden som visar pi-filtret sitter en fast bygel (80m) och en liten kabel med krokodilklämma, det är "bandomkopplaren" till 40m där denna lilla sändare går alldeles utmärkt.

Nätdelen har trafo och drossel på ovansidan. Under till på sändaren ser man en liten vridkonding som sitter i oscillatorkretsen, för att kunna anpassa kristallens belastningskapasitans så att den svänger bra. Oscillator är EC90 och PA är ett EL84 som lämnar drygt 10W på 80m och något mindre på 40m. 80m kristallerna (3508/3503) går fint på 40m med första övertonen.

Har hittills kört ett par hundra QSO. Bengt/EQL och Karl-Arne/AOM har bistått med praktisk hjälp och tekniska tips, utan er hade det nog inte blitt nått.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 

Attachments

  • komplett_.jpg
    komplett_.jpg
    67,9 KB · Views: 952
  • front_.jpg
    front_.jpg
    90,8 KB · Views: 129
  • nätdel_.jpg
    nätdel_.jpg
    97 KB · Views: 107
  • pi_.jpg
    pi_.jpg
    97,7 KB · Views: 123
  • underrede_.jpg
    underrede_.jpg
    87,1 KB · Views: 123
Last edited:
Jag vet bara att den suttit i militär surplus.......

73 de Bjarne
 
Last edited:
Sådana spolstommar satt i TU-5B enheterna, både i oscillator- och PA-kretsen.
I original var de lindade med 2 mm försilvrad koppartråd.

TU-enheterna var en källa till kvalitetskomponenter under 40/50-talen.

Inte bara spolstommarna, utan också vridkondensatorer, fasta kondensatorer och omkopplare fann vägen in i amatörkonstruktioner. Själva sändaren, BC-191 eller BC-375 var ganska svår att få gå bra,
men delarna blev till en "guldgruva".

TU-enheter såldes av bl.a. Reis Radio och Palmblad in i "modern tid".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Med den länken vill du säga..? (Har jag missat något?)
Är jag klumpig för att jag använder 2 rör?

73 de Bjarne
 
Last edited:
Med den länken vill du säga..? (Har jag missat något?)
Är jag klumpig för att jag använder 2 rör?
73 de Bjarne

Nejdå, min tjusning är enkelheten! :)
Ju färre komponenter desto roligare .....
Gamla rörbyggen med luftlindade spolar är en skönhet.
//QRP
 
Måste jag ju hålla med om, men lite stabilitet/säkerhet/stil vill jag ändå ha...:)

73 de Bjarne
 
Hartley200.jpg

Källa: Untitled Document


//QRP
 
Snyggt bygge!

Kondingar med cm-värde . Det lär vara samma som pF, men varför hette det cm?

Amerikanare är förtjusta i uuF, det blir ju klart lite variation. :)

/ Ingvar
 
Snyggt bygge!

Kondingar med cm-värde . Det lär vara samma som pF, men varför hette det cm?

Amerikanare är förtjusta i uuF, det blir ju klart lite variation. :)

/ Ingvar

inte helt lika 10pF = 9 cm, men ändå!

/M
 
I CGS-systemet (centimeter,gram, sekund) så får kapacitans dimensionen längd, och då blir värdena även i cm.
CGS-systemet blir numeriskt "knöligt", och den moderna fysiken använder MKSA-systemet som SI-systemet är härlett ur.

Enheten för kapacitans i detta system är som bekant Farad, med dimensionen s^4 · A^2 · m-2 · kg-1.

1 cm motsvarar exakt 10/9 pF.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Även QRV på 20 med denna sändare

Körde första QSO:et på 20m med första övertonen på 7010kHz (14,022MHz)! Lite mindre uteffekt - 5W - och mer chirp, men körde raskt 3 QSO, IK6QBQ, Z31MM och F8BBG.

Med en personlig stil på CW körd med kniven, gick det perfekt. Lär bli många QSO på 20m när det börjar öppna och man blir väl tvungen med att tampas med de "stora grabbarna" som ofta ligger just på 14,022MHz och kör DX som ligger lite lägre i frekvens.

73 de Bjarne
 
Last edited:
Finns det någon som har gjort en sädnare på "nytt" vis?
Min första CW sädnare som jag sände mina första Morse QSO på var byggd med två transistorer och en kristall, den kunde nog få plats i en stor tändsticksask.
Idag skulle man kunna få plats med en 5 Watts TX i en liten tändsticksask, eller hälften av den volymen. Något jag går och grunnar på att göra nån gång. Men det där med nån gång verkar inte infinna sig.
Får väl bli efter pension när man får gott om tid.
Det förekommer ju den sk Qubic Inch sändaren där man fösöker få in en sändare i en kubik tum, dvs 16 cm2.
Men den kräver yttre LP fitler, hög matningspänning och är omodern. idag har vi ju ytmontering etc.
Någon som labbat åt det här hållet?

En kul kontrast vore ju att köra med en sändare mindre än en tändsticksask och en mottgare av typen BC-312.

de
Roy
 
Jag har ju som mål att bygga en mottagare med 2st ECH 81, på gammalt vis oxo, men det projektet "vilar" tills jag hittar en spolstomme med kamrar och en järnkärna i båda ändar....

73 de Bjarne
 
8 mm i diameter, 4 kamrar med 100 varv i vardera spole/lindning. Varje spole/lindning fördelad på 2 kamrar. Har inget direkt om längden, men K-A vet vad det rör sig om.

En trimkärna till varje spole/lindning.

73 de Bjarne
 
Last edited:
Back
Top