särskrivning

SM3GUJ

Well-Known Member
Hej radioamatörer!
Jag sitter och retar upp mig på Google som får folk till att acceptera särskrivningar. Jag sökte på kvartsvågsstub på Google, och fick en 3-4 träffar.
Samtidigt kommer det upp en rad där det står menade du kvartsvågs stub?
Klickar jag på den så får jag åtskilliga träffar. Som om särskrivningen skulle vara det som är rätt. Om Google skall bedriva verksamhet här i Sverige, så får dom banne mig lära sig grammatiken också.
:(
73 dé Rolf/SM3GUJ
 
Håller med dig Rolf!
Kanske borde de ansvariga skickas till en särskola.;)

När vi ändå är inne på den knutna näven i fickan.
Jag retar mig på de som översätter engelskspråkiga TV-program. T.ex.
-100 yards blir enkelt 100 meter.
-10 fot blir lätt 10 meter.
-Kan man inte den svenska översättningen av ett ord, skrivs det engelska ordet.
Det finns gott om ytterligare exempel.

Det är tur att jag glömmer så snabbt.
I annat fall, hade jag väl aldrig fått upp den där knutna näven ur fickan.
 
HPD de APQ.
Håller med dig - delvis. När det gäller 100 yard som blir hundra meter får man se det i sitt sammanhang.
T ex. "We toke a lot of fire from the rebells some 100 yards away...

Här kan man gott översätta det till 100 meter eftersom det inte är ett ungefärligt och ej mätt avstånd.

10 foot som blir 10 meter är fruktansvärt.

73
Bengt SM6APQ
 
Skyll inte allt på Google. Tittade på några av träffarna som var särskrivna och där står det ju faktiskt "kvartsvågs stub" i texten. Det är mao textförfattarna som har felat och inte Google.
 
Jag tror WMV menade 10 fot = 3,048 m som kommentar till din mening "10 foot som blir 10 meter är fruktansvärt. "
 
Gomorron!
Sen är väl frågan om 10 fot har en eller två värdesiffror? Med en blir det 3 m och med två 3,0 m så praktiskt sett lika.

/Jan
 
Vad ni talar om är den "allmänna fördummningen" som Radio, TV och nätet bjuder oss.
Tydligen är det fördelaktigt att ha en dum befolkning som kan lite.

Jag har förstått att särskrivning ingår i sjukdomen eller åkomman dyslekti.
Dvs läs och skrivsvårigheter.
Dessutom har vi idag många som tvingats lära sig språket vid äldre ålder, och inte vuxit upp med vårt språk. Vet inte vad man får säga men invandrare, icke etniska svenskar etc. En annan sak är att idag ägnar sig mycket fler åt att skriva överhuvudtaget. Många som inte alls skulle skriva om inte nätet och datorer fanns.
Detta till försvar till sär skriv ningarna.

Exvis Herr Toalett som har namnet på dörren till sitt lilla kontor. (Sett på restuarang)

Nog borde man kunna kräva att publik service, dvs P1, TV1, TV2 samt kunskapskanalen går före med att vara seriösa med språk och standardiserade måttenheter. Trots det översätter man inte kalorier, utan det blir en faktor 4000 fel.
Vi får höra att klockan är tio på kvällen. När vi egentligen har 24 timmars dygn.
Att inte kunna, eller att aktivt felöversätta amerikanska agronommått är oförsvarbart oavsett om det kan tyckas betydelselöst om 10 fötter är 10 meter eller 3 meter.
Ang dygnet och våra 24 timmar så byter TV tablåerna dygn först kl 0600 dagen efter. Underligt...

Jag tror att Google anpassar sig till språkfel bara för att få fler betalande kunder. Genom att bli en av dom så kommer man längre in i sammhället.

SVT-Text gör meningsbyten mitt i stora tal. ex: "102.345 personer drunknade"
Varför? Jo på min fråga var svaret för att det beror på "avstavningar". Suck...

Vi utsätts för en allmän fördummning mycket aktivt.
En dum befolkning blir lätt att dupera och få att göra Mc Donalds jobb utan att klaga, och nöjer sig med skräpprogram i TV etc. Skippar att rösta, samt de köper en massa skräp och slänger snällt sedan.
Ja nog är det stora landet i väster en förebild för den allmänna fördummningen.

Förstårru?
Fattaru?
Absolut

de
FPD
 
Skyll inte allt på Google. Tittade på några av träffarna som var särskrivna och där står det ju faktiskt "kvartsvågs stub" i texten. Det är mao textförfattarna som har felat och inte Google.

Jag gjorde också den reflektionen efter att jag hade slutat att reta upp mig, och fortsatte att kolla in vad det stod om kvartsvågsstubar.
Men jag tycker ändå jag har sett andra exempel hur Google vill förvanska ens sökord. Ofta som jag upplever det av bristande förståelse för det svenska språket. Sedan kan det kanske mycket väl vara så att felet i många fall ligger någon annanstans än hos Google.
 
Det var ord och inga visor Roy!

Du glömde ändå det viktigaste och mest allvarliga, tjattspråket, som de yngsta använder på sina iPhones. Vänta tills de blir vuxna och vi får se deras alster i egenskap av slaskspaltsredaktörer på Expressen eller Aftonbladet, kanske skribenter i QTC eller hänt i veckan. Eller kanske i mer vetenskaplig text och rapporter om "Över gödningens ekonomiska konsekvenser sätt ur ett globalt miljö perspektiv".

Jag ser själv i mitt jobb hur den tekniska dokumentationen i utvecklingsprojekt ibland lider av diverse åkommor. Inte så att jag inte förstår vad saken handlar om utan istället som ett sorts mått på författarens förmåga. Vanligast är nog sär skrivning och att många ord mitt i en mening inleds med en Versal utan synbar anledning. För många är detta betydelselöst och kanske kan vi skylla allt på Posten som för många år sedan körde en kampanj "Skriv som du talar" i syfte att öka sin försäljning av frankotecken. Det gäller således att tala väl om skriften skall bli rätt och korrekt.

Men hur är det, jag hörde häromdagen att man inom skolan nu satsar på att lära ungarna skriva direkt på datorer, dvs man hoppar över teckeformning med manuell penna. Är detta en skröna eller är det verkligen sant?

Att inte kunna skriva manuellt med penna tycker jag skulle vara ett oerhört stort handikapp men å andra sodan så är det inte mycket manuellt arbete som återstår i någon branch, inte ens inom vår egen radiohobby. Här knappar vi på våra tangentbord och datorn fyller i de elektroniska QSL-korten och med ytterligare ett knapptryck så flyger de iväg ut över hela världen. Nej det var bättre förr Roy, eller hur?

/Bengt
 
Last edited:
"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"

Det är inte utan orsak som Sverige ofta betecknas som "USA:s 51:a delstat".

Inflytandet från engelskspråkiga media är enormt, och den undersökning som publicerades nyligen (Svenska nior mycket bra på engelska | Lärarnas Nyheter) om niondeklassarnas kunskaper i engelska är ett bevis på detta.

Det är inte orimligt att anta att de som tillbringar största delen av sin vakna tid framför datorn eller TV:n som konsumenter av kulturimperialismens medieproduktion också får sina språkuppfattningar påverkade.

Jag tror dock inte att orsaken till särskrivningarna bara ligger i påverkan från engelskan, och inte heller att dyslexi skulle vara den primära orsaken.
Diagnosticerad dyslexi är ett handikapp som en liten minoritet av befolkningen lider av (högst 7-8%), och särskrivningar är mycket mer utbredda än vad fraktionen dyslektiker av befolkningen skulle motivera.

Oförmåga eller ovilja att lära sig hur sammansatta ord fungerar torde vara den primära orsaken. Svenskans regler för sammansättning av ord är inte alldeles logiska, och särskrivning utgör då en "minsta motståndets lag" för att
slippa handskas med detta problem.

Lägger man dessutom till svårigheterna i skolan att få fram lärare som klarar av att åstadkomma och upprätthålla ett användbart signal/brus-förhållande i klasserna så uppstår en än värre situation.

Visserligen kan särskrivningar ibland leda till träffande oavsiktliga språkliga konstruktioner, som t.ex. denna som jag såg i en lokaltidning när debatten pågick om postkontorens vara eller inte vara;

"Postens kassa service försvinner från Högdalen".

Den som skrev denna rubrik var närmare sanningen än vederbörande kunde tro.

Annars är det nog som Bengt/EQL noterar så att språket chanserar även i sammanhang när det borde hållas på en högre nivå. Jag har under mina dryga 30 år i branschen haft det tvivelaktiga nöjet att läsa alster som en del, i synnerhet yngre, med- och motarbetare åstadkommit.

När man inte kan uttrycka sina tankar och åsikter i skrift så att andra förstår dem är hela syftet med att skriva t.ex. en rapport eller specifikation förfelat.

Jag fasar för den dag när även författningar och lagtexter kommer att falla offer för språkets urvattning.

Avslutar med ett drygt 200-årigt inpass i ämnet från den store småländske skalden:

"Vad du ej klart kan säga vet du ej:
med tanken ordet föds på mannens läppar:
det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Bengt, du hörde rätt om att skriva på tangentbord i stället för penna o. papper.
Man får hoppas att föräldrarna förstår bättre än lärarna genom att reagera...:)

Kvartvågs (svenskt ord) stub (engelskt) att dela upp det i två ord tycker jag inte är fel. Gillar naturligtvis inte särskrivningar annars.

Att anmärka på felstavning på ett forum är väl ganska impopulärt.
Det är kanske tur, för annars hade tråden tappats ganska fort till förmån för dyslexidiskussion.

Om man härjar på forum får man ha stor tolerans mot allt vad språkbehandling heter och samtidigt se till att felstavade ord inte börjar påverka ens egen stavning. :)
 
Tack för inntressant inlägg KA.
Du skrev: "Jag fasar för den dag när även författningar och lagtexter kommer att falla offer för språkets urvattning".

Är det inte just vad som gäller? Lagen är så tvetydig att den måste tolkas i flera rättsinstanser innan man förstår vad som står i lagen. Detta sker oftare och oftare.
Man får till slut fram ett prejudikat, som då betyder att man slutligen vet vad lagtexten betyder, eller vad lagstiftaren har menat.

Förr tilltalade vi varandra med Herr Persson, Herr Nordqvist, idag tilltalar vi varandra med förnamn, dock med versal, Karl Arne, Roy, Bengt. Numera allt oftare med gemen,
ex: "roy vad kan det vara för fel på min radio". (kan det stå i brev till mig)
Är gemen på namnet detsamma som det som hände när vi skippade Herr?
Med gemen på namnet är vi hej och du i högre grad än med versal?

Vad gillar ni måttenheten för yta, fotbollsplan då? Allt mer vanlig som ytmått i nyheter och tidningar. Knappast ett SI-mått. "Skogsbranden ödelade en yta motsvarande 33 fotbollsplaner".
Eller sju åttondelar av skogen.

Jo, det var bättre förr bengt. (vi har ju skakat hand så du får nöja dig med gemen).

de
FotPeDahl
 
En av mina barndomsvänner som bl.a. är typograf och var med på "blytiden" myntade det bevingade uttrycket "Tryckeribranschen är full av gemena typer och osäkra faktorer".

Jag vill inte hålla med om att lagar och författningar är speciellt tvetydigt formulerade, utan anledningen till att det uppstår tolkningsfrågor är att "lagens förarbeten" numera fått en lika stor betydelse som själva texten.

Domstolarna dömer minst lika mycket efter dessa förarbeten samt praxis som efter paragraferna.

Titlar har en lätt inflatorisk tendens, det simpla "herr" är inte fint nog för många utan det krävs kraftigare doningar som "Datanätverkscertifieringsöverkontrollör" för att sticka upp över brusgolvet i dagens samhälle.

Min egen tjänstebenämning "seniorkonsult" vilken jag brukar förklara med att "det blir man när ens kunskaper blivit tillräckligt omoderna" smäller inte speciellt högt i sådana sammanhang.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
roy skre: "Jo, det var bättre förr bengt. (vi har ju skakat hand så du får nöja dig med gemen)."
----

Öhh, nu skall Herren Roy va snäll och inte stava mitt fina religiösa namn bengt med gemen, typ.

Allt var bättre förr, även barnen och föräldrarna. :rolleyes:

/Bengt
 
Men hur är det, jag hörde häromdagen att man inom skolan nu satsar på att lära ungarna skriva direkt på datorer, dvs man hoppar över teckeformning med manuell penna. Är detta en skröna eller är det verkligen sant?

Att inte kunna skriva manuellt med penna tycker jag skulle vara ett oerhört stort handikapp ...

Jag har en kollega som arbetat lite med den metoden att lära sig läsa och skriva. Tanken är att det skall vara lättare att lära sig att skriva med penna när man lärt sig bokstävernas utseende och betydelse. Tydligen verkar det fungera "bra" då resultat visar på positiva förändringar.

Ett annat problem som uppmärksammats på senare år är att i årskurs 4 - 5 så kan de allra flesta läsa, men det är bara 20 - 25 % som kan lära sig av att läsa. Det betyder att kanske uppemot 70 % kanske går ut skolan utan att kunna lära sig något av en text man läser. Naturligtvis är det med allra största säkerhet en väldigt stor spännvidd på uppgifter som denna, men en enkel test på elever i ett par klasser i gymnasiet visade på enorma skillnader och med stor signifikans mot vilken skola de kom ifrån...
 
Med väl genomtänkta interaktiva program till datorn så kan jag i och för sig tänka mig att det skulle fungera. Det blir ju ett sätt att flytta in den gammeldags läraren in i datorn och låta datorn instruera och förklara.

På "min tid" hade vi välskrivning och i de sparade skrivböckerna från första klass i slutet av 50-talet finns sida upp och sida ner med lilla a, lilla b, lilla c. Först knaggligt utformade men sedan med allt mer jämn pennföring.

Sak samma i matteböckerna där talen vackert präntats ned i trappan.

Hopplöst ute idag. ;)

/Bengt
 
Ett annat problem som uppmärksammats på senare år är att i årskurs 4 - 5 så kan de allra flesta läsa, men det är bara 20 - 25 % som kan lära sig av att läsa. Det betyder att kanske uppemot 70 % kanske går ut skolan utan att kunna lära sig något av en text man läser.

Det här måste vara ett otroligt svårt handikapp i dagens samhälle där skrivna instruktioner har fått en sådan betydelse. "Alla" förväntas kunna läsa och förstå en "manual" eller andra former av information, regler eller direktiv.

Har man hunnit få någon uppfattning om hur utbredda dessa former av bristande läsförståelse är, och om deras långsiktiga effekter?

Blir nästa steg att framtida direktiv, regler och författningar kommer att utformas som musikvideos, dataspel eller bilderböcker?

Jag ser framför mig den funktionellt illitterata mänsklighet som Ray Bradbury (nyligen SK) tecknade i "Fahrenheit 451"...


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top