Service av ICOM 703

SM2RHL

Member
Hej på er!
En fråga till forumet, vart vänder man sig idag om man vill ha hjälp med service på en ICOM 703 som inte är kurrant? Skall vara en seriös firma/reperatör inom landet.
 
Tack för svar/info!

Felet är att radion inte startar upp efter ett tryck på "ON".
Det klickar till i radion men den lyser inte upp, den interna säkringen är hel.
Felet är av den karaktären att jag inte vill skruva själv och har inte den kunskapen heller.
Så jag vill helst lämna in den till en seriös, och duktig servicefirma.
SRS har dom service numera (på hemmaplan)?
Svebry?
Eller om någon har intresse av den som reservdelsmaskin?
(Men den är inte gratis för den skull) ;-)
Radion är i fint skick till det yttre.
Jag får fundera vidare efter alla dessa helger.

Gott slut Gott Nytt År!

73' de André-SM2RHL
 
Heter nätdelen PS-125 ?
Är det i den du kollat säkringen?
Vi får väl hoppas att Roy kanske har några tips att ge.
 
Känner inte till att en IC-703 kan bete sig på det sättet. IC-706 kunde, eller kan bli sån.
Prova helt enkelt att ta bort fronten, torka de förgyllda kontakterna som ger kontakt mot fronten. Små guldpinnar resp små guldplättar. Gnugga lätt med en tops, sätt på front och testa.
Något som kan liknas med IC-706 fel i de fallen finns inte, dvs det går inte att jämföra 706 med 703.

För övrigt kan en sådan radio stänga av sig själv vid underspänning. Det är således läge att kolla matningsspänning ända fram till pappren, helt inuti vid säkringen bakom där DC sladden kommer in.

SRS har ingen service på amatörradio numer, jag är sedan flera år pensionär......

De (SRS) kan skicka den till ICOM UK, (england), helst före BREXIT, och då är det bra om du kolat upp de vanligaste sakerna själv.
Man brukar inte rekommendera att låta laga en produkt om beräknad reparation kommer att kosta halva värdet.
Värdet för en fin 703:a bör ligga omkring 5000 kr. (beror på om det finns filter i den)

Man kanske kan söka på nätet på förekommande fel och reparationer för den här radion.


Modellen är ju en riktig lyckad höjdare till amatörradio så vist skall du försöka få liv i den.

Roy SM4FPD
 
guldpinnar resp små guldplättar. Gnugga lätt med en tops,
Ett likartat tips: Om det går att komma åt att gnugga plättarnas kontaktpunkter med ett relativt mjukt suddgummi, så brukar det vara ett bra sätt att få bort oxid. Gjorde så på guldbelagda kontaktfingrar på den tiden datorer hade en massa instickskort, och det funkade bra. Har även räddat ett antal "döda" hårddiskar där logikkortet pressades mot och anslöt till innanmätet med gullkontakter. Bästa suddgummit för jobbet hette "Magic Rub".

En liknande åtgärd är att bara gnugga kontaktytorna lite försiktigt mot varandra eller lyfta ur/sätta tillbaks korten några gånger.

Jag tror att det dumpats mängder med trilskande hårddiskar som hade kunnat räddas utan stort besvär. Om ägaren till disken hade viktiga saker på dumma disken, så var det bra läge för att tjäna sig en god slant.

På datorkorten, där kontaktytorna var mycket större än i modernare saker, kunde man lätt se att den lite mörknade kontaktytan blev skinande blank.
 
Ytterligare litet "OT"...

Trilskande/Icke fungerande moderkort brukar vara en kategori som kan
fixas genom att lyfta på exvis minnena och sedan skjuta tillbaka dom ner i hållarna.

Det brukar folk ha koll på, men en del ger upp utan att ha skruvat loss CPU-kylaren
och lyft på/sänkt tillbaka processorn ner i sockeln. Jag har även räddat några
moderkort där folk fingrat på LGA-socklarnas miljoner små kontaktbleck, men
sådana kort brukar inte gillas att ha i skarpa applikationer.

Ett hyfsat kort som jag själv skrotat hemma och hängt upp på väggen som prydnad
då en minnesbank inte fungerade gjorde jag några fruktlösa försök med.

Som sista åtgärd utan förväntningar skruvade jag loss LGA-sockelns
fästram och bottenplatta (mothållet). Såg då hur tennploppar
från viahål under processorn penetrerat isolationsbrickan
på bottensidan. Drog försiktigt av isolationen och skar bort tennplopparna.
Därefter återmonterades mekaniken och...

:)
 
Back
Top