Sifferstation på nya radion :)

Aurora

Member
Fick just hem min nya lilla kortvågsmottagare Degen 1103. Det tog ca 2 minuter till jag fick höra en sifferstation... Första gången. KUL!!!!!!!! Det var 12:47 UTC på 14487 MHz SSB. Helt otroligt att det var så lätt! Eller hade jag tur?

Aurora
 
Och nu kl 17:00 UTC på samma frekvens (14487 kHz) spelades Lincolnshire poacher och sen kom siffror. Mycket märkligt. Har ju läst en massa om det men det är ändå konstigt att det här försigår.
 
Berätta mer. Jag hänger inte alls med.
Jag har en extremt tydlig kunskapslucka när det gäller "sifferstationer". :)

73 Ny Fiken (SM0RVV)
 
Number stations

Sådana hörde man ofta på 50-talet. Du menar alltså att det pågår fortfarande :confused:
Jag blev lite nyfiken och hittade denna länk med inspelade exempel :rolleyes:

numbers stations

/Ingvar
 
Jodå, det pågår fortfarande siffersändningar. Alla spioner pensionerades tydligen inte när kalla kriget slutade :)
 
Någon ville veta mer. Jag har läst nästan allt som går att läsa om detta (på nätet). Här är mina bästa lästips.

BBC Radio 4 23 APR 05
(ladda ner mp3-filen som är ett jättebra radioprogram om number stations)
Simon Mason är för övrigt den som verkar veta mest om detta. Gå till hans startsida. Den är innehållsrik!

Lincolnshire Poacher (numbers station - Wikipedia, the free encyclopedia)
En av de mest kända sifferstationerna. Här finns frekvenser man kan knappa in på radion.

YouTube - Broadcast Yourself.. Där finns massa klipp (sök på number stations tex) på när folk visar hur det låter. Samtidigt ser man ju deras radioapparater vilket är bra för att få en uppfattning om hur otroligt "lite" i teknikväg som krävs.

Berätta gärna i denna diskussionstråd om ni får in något spännande (med UTC-tid och frekvens...).

Aurora
 
Last edited:
Tack!

BBC programmet var riktigt intressant!
Helt klart värt att ladda ner och lyssna på.

/AE
 
Själv har jag hört dessa sifferstationer sedan jag började med en gammal träradio i mitten av 60 talet.
Idag kan jag höra dem om jag rattar runt lite, exvis 6400 - 7000 kHz. Eller om man börjar med att kolla över 5 MHz bandet, och går plus minus några hundra kHz. Eller varför inte prova 3800 - 5000 kHz.
Jag märkte ingen direkt skillnad när kalla kriget slutade, men det vore kul att höra om någon annan gjorde det? Däremot försvann en massa oljud, dvs störsändningar som skulle göra det omöjligt att höra VOA i Öst, de fösrvann.
 
...
Jag märkte ingen direkt skillnad när kalla kriget slutade, men det vore kul att höra om någon annan gjorde det? Däremot försvann en massa oljud, dvs störsändningar som skulle göra det omöjligt att höra VOA i Öst, de fösrvann.

En del tystnade under och efter översvämningarna i östeuropa för några år sen. Var det 1997? Minnet sviker.

/Micke
 
En del tystnade under och efter översvämningarna i östeuropa för några år sen. Var det 1997? Minnet sviker.

/Micke

Japp, det var 1997. Jag minns det för jag jobbade lite med saker kring översvämningarna. Men varför skulle de tystna pga översvämning? Där är jag inte riktigt med...

Kattis
 
Japp, det var 1997. Jag minns det för jag jobbade lite med saker kring översvämningarna. Men varför skulle de tystna pga översvämning? Där är jag inte riktigt med...

Kattis

Som jag fattade det stod sändarplatserna plötsligt under vatten. Det var stora arealer av mellaneuropa som begjöts med vatten då. Och sedan var det för dyrt att få igång sändarna igen så man gav upp.

/Micke
 
En hypotes kan ju vara att de sista åren stod dom bara och tuggade automatgenererade sifferserier. I den typen av verksamhet är det ju viktigt att ha en jämn trafik för att inte avslöja när "någonting är på gång". Dessutom bör ju huvuddelen av meddelandena vara nonsens för att försvåra dekryptering. Kanske ingen kom sig för/orkade/ slå av grejerna eller man hade sin försörjning av att det snurrade och gick.

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top