Skärmade LAN-kablar?

SA5A

Well-Known Member
Har precis börjat störningsjakten i vårt eget hus. Vissa störningar har med ADSL-modemet att göra. Det handlar om bredbandigt "brus" som har maxvärden vid 600kHz (s4), 2 MHz (s9), 6,5 MHz (s6) och 13,4 MHz (s6). Stör även på amatörradiobanden.

För närvarande finns det första uttaget på telefonledningen samt ADSL-modem+router i mitt "radiorum". Därifrån går sedan LAN-kablar ut till olika datorer i huset. En del av dessa LAN_kablar går parallellt med koax-kablarna till amatörradion.

Jag tänkte nu ändra detta och placera modemet och routern i ett annat rum och längre bort från radion. Därmed ska jag också dra om LAN-kablarna från routern ut till datorerna.

Jag tänker att skärmade LAN-kablar borde vara bättre än oskärmade. Frågan är bara, var respektive skärm ska anslutas? Den kombinerade modem+routern från Thomson (Telia) har ingen anslutning till elsäkerhetsjord, utan drivs med en batterieliminator. Det ser inte heller ut som LAN-portarna på routern har något metallbleck som kan ansluta till skärmen på LAN-kabeln. Det blir inte heller någon ihopkoppling av skärmarna vid routern. Ska skärmen på resp LAN-kabeln bara anslutas vid de olika datorerna som är utspridda i huset? Eller inte alls? Alla tips mottages tacksamt!

Sture
 
Störningarna kommer i min erfarenhet oftast i från den switchade "batterieliminatorn" och sprids ut på elnätet liksom ut på nätverkskablarna. Även på utanpå skärmen om man har skärmade kablar. Skärmade kablar utan någon särskilld jorning, hjälpte marginellt. Klämferriter på nätverkskablarna i båda ändar och på nätsladden hjälpte betydligt mera. Men jag tröttnade och byggde egna nätdelar till modem, brandvägg, switch o.s.v. och först då blev det "bra".

de Anders SM4RNA
 
I princip borde inte nätverkskabel läcka, eftersom de är balanserade. Däremot så brukar nätdelar av "dongel"-typ kunna vara ganska irriterande. Och ditt ADSL-modem har nog också en liten mikroprocessor i sig som säkerligen inte är helt optimal ur störningssynpunkt. Troligen något som svänger med 8 eller 10MHz. Eller 64MHz, som kanske ligger lite obekvämt nära vissa höga mellanfrekvenser i radiomottagare. Jag tror att om man klarar sig utan WLAN (snart där) så är det nog bäst att placera prylarna i skärmade lådor och dra bra CAT6 kabel till nätverket. Och självklart ska man avstöra dongel-nätaggregat eller bygga eget som är bättre.

Det var mina funderingar i ämnet.

73 de Kai
 
Tack för synpunkterna. Får kolla upp nätdelen också. Dessutom fick det mig att överväga CAT6, istället för CAT5e. Bättre balans i CAT6 borde innebära mindre störningar. Och några klämferriter kan nog också behövas.
Sture
 
"Eller 64MHz, som kanske ligger lite obekvämt nära vissa höga mellanfrekvenser i radiomottagare."

Att mellanfrekvenser i mottagare blir störda måste väl ändå tillhöra undantagen?
I så fall är det ingen bra konstruktion.
Det är i alla fall min synpunkt.

/Ingvar
 
Bättre balans i CAT6 borde innebära mindre störningar.

Det borde väl gälla bara underförutsättning att det är själva nyttosignalen som stör. Om störningar kommer i från nätagg eller "låddan" i fråga så kommer väl störningen ligga på alla ledarna eller ev. skärm, där hela kabeln bildare en antenn?
 
Det borde väl gälla bara underförutsättning att det är själva nyttosignalen som stör. Om störningar kommer i från nätagg eller "låddan" i fråga så kommer väl störningen ligga på alla ledarna eller ev. skärm, där hela kabeln bildare en antenn?

Ja, så är det förstås!
Sture
 
Jag skulle INTE använda ferriter till nätverkskabeln. Det är ett mycket bra sätt att ha sönder sitt nätverk. Kablar enligt specifikationen är bäst.

73 de Kai
 
Ferriter blockerar höga common-mode-frekvenser. Det är det dom är till för. Men de blockerar inte nyttosignalen i en balanserad TP-kabel, lika litet som de blockerar RF-en inuti en koaxialkabel.

Har precis satt dit en klämferrit på nätverkskabeln till en sprillans ny Ricoh Aficio MP C6501 kopiator. Störningsskyddet följer med från Ricoh och är avsett att anbringas närmast maskinens nätverksuttag. Jag lindade kabeln två varv på (genom) ferriten. Det är klart att om man viker nätverkskabeln hårt runt de skarpa kanterna på plastskyddet över ferriten och har lindat 3-4 varv, kan det bli problem i ett 1 Gb/s-nät, men så behöver man väl inte "ta i".

/ Göstha
 
Last edited:
Jamen nu är jag med. Jag tänkte ferriter på individuella trådar. Man är ju VHF-skadad ;)

mvh
Kai
 
Back
Top