Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

Jodå det är säkert ett diskutionsämne, men jag kände att jag kanske missuppfattat det hela.
Kanske är det känslomässigt i det att jag inte fattar varför man använder en fåfängesignal till annat än contest.
Jag blir lite fundersam över texten där i stort sett alla qso var ok!

Jag har oxå en fåfängesignal, men jag undrar varför.
Även i tester använder jag min tilldelade signal så det valet jag gjorde av SM6F känns meningslöst och bortkastade pengar.

Däremot så uppfattar jag att det ånyo blir tillåtet med nya klubbsignaler med SK, vilket är intressant eftersom jag skulle vilja väcka liv i en gammal contestgrupp.
 
Jag måste nog säga att för mig är det en flerdimensionell fråga ;) Dels tycker jag man kan diskutera användningen, dvs när och i vilka sammanhang man använder signalen. Dels om det tillför något, alltså skälen till att man använder en annan signal än sin grundsignal. Jag värjer mig dock emot benämningen "fåfänge signal", det må möjligen vara en översättning från Engelskans "Vanity" men för mig har det inte ett enda dugg med fåfänga att göra.

Specialsignaler använda vid olika evenemang, jubileum, mässor, diplom, ja den typen av användning tror jag ingen invänder mot? Där och i dessa sammanhang finns det ju både ett uttalat skäl till att man använder specialsignal, dels är väl nyttan av det rätt klar. Ingen risk för missförstånd, blir en kul grej och de som eventuellt vill hitta på diplomjakter etc. har här ett verktyg. Jag har själv en sådan signal, SJ3SOP, använd förra året när vi var ett antal amatörer som aktiverade olika SM-distrikt under Sea of Peace aktiviteten i Juli. Däremot så använder jag ju inte den signalen under andra tider på året och i andra sammanhang. Här anser jag specialsignalen ha sitt absoluta berättigande och sin korrekta användning.

Klubbsignaler och militära/FRO signaler är väl rätt självklart att vi skall ha särskilda prefix för, sK, SL, tror inte någon protesterar? eller?

Sedan kommer jag till det som för mig var orsaken till att jag skaffade en specialsignal, nämligen DX och testkörande. Efter att i några månader kört contest med min SA signal så tröttnade jag på att bokstavera om och om igen. Tänkte igenom saken och så blev det en kort och lätt ihågkommen signal, SE3X. Hade inte en tanke på hur många skulle uppfatta den .. SE .. X .. hi hi, men oj vad många som kommenterat (bara positivt hittintills) och jag märker ju nu när jag kört den en tid att man kommer ihåg den. I contestsammanhang är det inte oviktigt och vid DX körande är det också en fördel med en kort signal tycker jag. Så i dessa sammanhang anser jag att man kan säga att specialsignalen har sitt berättigande.

Däremot så har jag i det närmaste aldrig använt den i sammanhanget köra "Rag Chew på Svenska på 80m". Det har ju inte på något sätt varit förbjudet, men i min lilla värld så har jag aldrig känt något behov av att använda specialsignal i sådana sammanhang. Här är det väl vi nu får en möjlig diskussion och kan väcka känslosvall till liv. Många använder ju sin specialsignal, av egna orsaker och skäl förstås, som en generell ersättning för sin grundsignal. Det har jag inga egentliga synpunkter och åsikter om, var och en får i det sammanhanget göra efter eget skön ;) Men det skulle vara intressant att få höra lite mer om varför man helt väljer bort sin ursprungssignal och ersätter den med en specialsignal.

Nu är det ju tydligen bestämt och klubbat hur det skall bli redan, minst sagt kort implementeringstid också, 1 Maj om jag förstått det rätt. Här kan jag möjligen vara lite kritisk. Skulle det inte varit rimligt att ge oss som nu har specialsignal en lite längre övergångsperiod att fundera och bestämma vad vi vill göra med våra specialsignaler? Tror mig förstå att de som haft råd att betala massor av år i förskott kommer att klara sig bättre än de som nu inte gjort det. Om man förskottsbetalt kan man köra vidare, om man inte gjort det så måste man söka om och riskerar att få avslag, är det rätt uppfattat? I så fall vill jag vara öppet kritisk mot hur denna övergång i regelverket sköts och hanterats av båda SSA och PTS. Skall reglerna ändras borde det i rättvisans namn vara lika för alla! Synpunkter Tack!

/Johan
 
Last edited:
Vanity Calls:

Om en myndighet ändrar en förordning den tidigare gett ut, så bör det bero antingen på att nya förhållanden råder, eller att det gamla innehållet inte var helt genomarbetat, inte blev bra, och behöver korrigeras.

När vi fick specialsignaler så uppfattade jag det som att det var "contest-call" det handlade om, och endast skulle användas vid testköra. Tidigare hade vi evenemangscall och det torde vara självklart att dessa var avsedda att användas just och enbart vid speciella tillfällen. Man fick ansöka om dessa och det angavs i tillståndet (som det rörde sig om "på den tiden"), när och i vilka sammanhang de fick användas.

Jag har en känsla av, men kan ej belägga detta, att specialsignaler från början blev ett "gechäft" som SSA argumenterade fram och sedan kunde skaffa sig inkomst av. Liksom ofta i dessa sammanhang gick det fort och med otillräcklig eftertanke på eventuella konsekvenser.

I texten på SSA-web under "Möte mellan PTS och SSA om anropssignaler" står nu bl.a. att
Specialsignalerna ska inte användas ... ... över repeatrar osv.

Begriiper jag ej. Varför skulle kontakter via en repeater inte duga om man kör ett evenemang? Skumt. Undrar även vad "osv" innefattar, men det får vi ju reda på efter påskhelgen.


Somliga vanity calls är riktigt fyndiga. Exempelvis SG3P, och varför det är kul får ni räkna ut själva. Ett annat skojjigt call är SE5E; många prickar är det där.

Min gamla, och nu förmodligen lätt förkalkade hjärna, har ofta svårt med dessa korta call. När det bara kommer ett tecken i suffixet så väntar den på fler. Än värre då det enbart är ett tecken i prefix, en eller flera siffror och sedan ett tecken i suffixet; då blir det tvärstopp en stund.

/Janne
 
Last edited:
Har tidigare tipsat om en ledig signal som säkert ger några extra QSO. Ingen har känt sig manad. SH1T :D
 
Fåfängesignalerna är inte distriktsbundna. Du kan köra vilken siffra som helst.
 
Fel. Dom är distriktsbundna. Vi finns två (minst) med ett "O" på slutet.
Det är jag SM0O och han med remote-rig (ber om ursäkt, har glömt namnet) med SM2O

Så har i alla fall jag förstått det.

Ser för övrigt inte något problem med de så kallade fåfängesignalerna, dom står med
automatik med i call-book och är sökbara på samma sätt som grundcallet.

Glad Påsk till er alla :)
 
Ja så kanske det är. Att man kan ha samma suffix men olika distriktssiffra. Men ändå, jag vet inte om jag har sett någon begränsning för distriktssiffran. Kanske någon har stenkoll?
 
Fåfängesignalerna är inte distriktsbundna. Du kan köra vilken siffra som helst.

Mja, SE5E kan inte köra SE6E. Båda är upptagna.

Fåfängesignaler är ett bra ord om man inte är nöjd med sin egen grundsignal.
Om man kallar det fåfängesignaler bör man enligt min åsikt tänka sig för en liten aning. Det kan ju faktiskt vara på det viset att den som har flera anropssignaler har en mycket allvarlig intention med detta. Det har då ingenting som helst med någon fåfänga att skaffa.

Utdelningen av extra anropssignaler (som väl borde vara den korrekta benämningen) och inkomsterna därav har jag på ett SM6-möte en gång blivit informerad (tillsammans med övriga åhörare) representerade en ekonomisk volym som stod i gott förhållande till hyran för SSA's kansli. Om detta är bra eller dåligt föreningspolitiskt överlåter jag åt andra att ha en åsikt om. Den som hyr ut sin åkermark för arrendet har också ett skäl. Försäkringsbolagen har skäl att kräva premier. Alla vill ha inkomster av olika orsaker. Till olika ändamål.

När anropssignaler kunde skaffas av var och en radioamatör så var syftet den gången att det skulle vara precis så som PTS nu föreslagit. Det är alltså en tillbakagång till ursprunget.

Att vi i Sverige inte kan göra som våra kollegor i USA är en annan femma. Där skaffar man sig sitt certifikat, får en anropssignal och ber sedan om att få den utbytt till en annan som man tycker "passar" bättre. Ursprungssignalen försvinner då och man har endast den "nya" kvar.

De contestkörare här i Sverige som kör allvarligt mycket sådant har för länge sedan insett den alldeles kolossala fördelen med en kort anropssignal. Likaså en signal som står väl i korrelation till vad vissa specifika tävlingstillfällen har att erbjuda i utmaning och fördelar som hänger omedelbart samman med anropssignalens konfiguration.

Den anropssignal man tilldelats per definition att vara radioamatör är för oss i Sverige den enda rätta anropssignalen för oss som individer. Om man väljer att använda sig av en specialsignal som individrepresentation utanför etern är väl det snarare att ses som att skaffa helskägg för att undvika visa sitt renrakade ansikte, inte sant?
 
Last edited:
SM6FUD:
Mja, SE5E kan inte köra SE6E. Båda är upptagna.

Vad jag menar är att jag som SM3:a kan välja en fåfängesignal med distriktssiffran 5 om jag vill. Inte för att jag har någon anledning, frågan är om detta är reglerat.
 
Bengt/FUD skrev bl.a.

... en ekonomisk volym som stod i gott förhållande till hyran för SSA's kansli. Om detta är bra eller dåligt föreningspolitiskt överlåter jag åt andra att ha en åsikt om. ...

Point taken.

/Janne
 
Vanity Call på diskussionsgrupp? Var det anledningen till din struntsignal vid ansökan eller är det att du skäms för din SA signal?
 
Jag tycker det är bra om det blir mer uppstyrt kring detta med specialsignaler. Att man ska kunna ha en särskild contest-signal att använda vid tävlingar, tycker jag är bra och har inga invändningar mot detta. Dock ska den signalen endast tillåtas att användas för just detta ändamål.

Att använda en special-signal som ersättning för originalet vid vanliga QSO och DX-QSO:n anser jag vara befängt. Varför ska man göra det? För mig hänger våra anropssignaler starkt samman med vår identitet, och jag skulle aldrig få för mig att använda SM3Z (f.ö. utgången specialsignal jag haft men som antagligen kan återuppväckas) i vanliga QSO eller när jag jagar DX. Då VILL jag presentera mig som BDZ!!

Ett distinkt call på CW och tydlig fonetik på "fåni", är absolut en fördel i contest-sammanhang och har även kommit att bli en utbredd möjlighet, över hela världen. Dock anser jag att det räcker bra att få möjlighet till en , 1 st, specialsignal! Tidsbegränsade anropssignaler i samband med olika "event", är helt ok och är även en möjlighet som funnits så länge jag har varit radioamatör. Första tiden handlade det om "XA"-signaler.

Om det nya regelverket är i samklang med detta är jag helt nöjd och tycker att det befrämjar "anropssignal-hygienen"! :)

/Lasse
 
Last edited:
Lasse -BDZ Jag har i stort samma syn som du, såg du kanske tidigare i tråden, men vad gäller din syn på specialsignal på DX så förstår och håller jag inte alls med dig ;) Att köra dX idag är i princip som att köra ett contest Qso; samma pile med stationer som likt en hoper krokodiler ropar å ropar ... Då är det en enorm fördel med ett kort å distinkt call, lovar att det är skillnad när jag ropar in med SE3X kontra ligga och ropa SA3BYC ...

I övrigt kan jag hålla med dig om att det är min identitet som amatör som ligger i mitt SA call och det skäms jag inte för. Därav att jag använder det, alltid, i alla andra sammanhang. Att någon skulle "skämmas" för ett SA call som -VVG skrev kan jag bara inte tro i min vildaste fantasi. Vi som tagit ett cert är precis lika mycket radioamatörer oavsett om vi "heter" SA eller SM, oavsett om vi kan CW eller ej, oavsett om vi bygger eller köper radios ... ja du fattar va? så tar vi den diskussionen i en annan tråd .. Tack!

Det jag undrar över däremot är det där med distriktsiffran? Ja visst kan jag söka en signal med en annan "nuffra" än mitt eget, men då skall jag väl köra /distriktet där jag är? Inte kan jag väl köra som SE3X om jag kör contest nere i träsket? alltså mitt gamla distrikt 0, där är jag väl SE3X/0, eller har jag fel?

/Johan
 
Last edited:
Det är okej Johan. Man behöver inte ha exakt samma syn på allt, men kan vara vänner ändå! :)

Det där med /(annan distriktssiffra) är vad jag förstått förlegat och tillhörde regelverket på B:90:s tid...
Likaså finns ingen koppling mellan siffra i anropssignalen och vilket distrikt vi håller till i i dagens föreskrifter. Klokt nog har det ändå kommit att behållas som grundprincip.

Ett exempel på avsteg är t ex när man i SSA:s ungdomssatsning aktiverar olika QTH. I höstas när aktiviteten var förlagd till Utanede, användes ändå anropssignalen SK0YT.

/Lasse
 
Hej alla, Lasse skrev "användes ändå anropssignalen SK0YT."
Märkligt, om man använt SK0YT/3 då hade jag sekundsnabbt fattat vad som pågår. Och detta kör man in ungdomarna på? Då blir det ju helkaos till slut. B:90 var bra.

/Uffe -CIQ
 
Back
Top