Slutsteg 2 x 813

Märker att jag får allt bättre förstärkning i steget ju hårdare jag knyter tankkretsens C1 och C2 till gallrens jordpunkt.
Motkopplingen minskar ju då potentialskillnaden katod - galler förbättras. Signalspänningen på gallren gentemot katoden säkerställs då gallren ligger stabilt på sin potential medan katoden följer styreffekten. Jag har nu monterat ett flertal skruvar i frontplåten som jordar denna till lådan vilket förbättrade både stabiltet och uteffekt.
Skall även gära detsamma med frontplåtens överkant genom att montera en aluminiumskena mellan front- och bakplåt och även montera en vertikal skena från denna ned till den punkt i baslådan där gallren är monterade.
 
Har du axlarna från C1/C2 direkt ut i fronten till rattarna eller är de avkopplade?
 
Njae... C1 är monterad i frontplåten ovanför C2. På det viset är väl axeln hyfsat jordad i frontplåten. C2 är monterad i bottenlådan. Axeln är inte direkt jordad i frontplåten, men jag har nu monterat fler skruvar som binder ihop frontplåten med bottendelen. Innan dess kunde jag bränna mej lite på HF i frontplåten, men det är ok nu. De "kalla " sidorna av C1 och C2 har jag förbundit med en bred kopparbana och de är sedan i sin tur jordade på samma ställe som rörens galler. Det måste understrykas hur vuktigt detta är för att motverka s.k. motkoppling som begränsar förstärkningen i rören.
 
Har börjat förstå vikten av god jordning av C1 och rörgaller. De måste vara jordade i samma punkt. Ju mer man förbättrar dessa jordpotentialer, deto mer motverkar man den motkoppling som medför sämre förstärkning i steget.
Hela funktionen förbättras alltmer ju säkrare dessa punkter, C1 och C2 och galler, knyts till varandra.
Det påverkar stabiltitet och förstärkning.
 
Last edited:
Rysktillverkade rör typ 813 får överslag vid 2800V....vet jag nu... , hm

Har fått tips från okänd ort att det kan vara ide´ att formattera rören.
Återkommer med erfarenheter i detta.
 
Last edited:
Har börjat förstå vikten av god jordning av C1 och rörgaller. De måste vara jordade i samma punkt. Ju mer man förbättrar dessa jordpotentialer, deto mer motverkar man den motkoppling som medför sämre förstärkning i steget.
Hela funktionen förbättras alltmer ju säkrare dessa punkter, C12 och galler, knyts till varandra.
Det påverkar stabiltitet och förstärkning.

FCU de APQ

Har tagit del av dina inlägg om ett "bångstyrigt" slutsteg.

Jag har byggt c:a 6 slutsteg i kilowattklassen. Mitt första i början av sextiotalet.

Mina råd:
Skaffa tunnt kopparlaminat som går att klippa med en vanlig sax.
Jorda C1 och C2 till chassie med breda, minst 4 cm eller bredare, kopparremsor.
Använd isolerade axelkopplingar till C1 och C2 så att ingen "extra" jordning till frontpanelen kan bilda loopar.

Klipp runda hål i kopparlaminatet som passar runt varje rör. När du gör dessa runda hål klipp samtidigt remsor av laminatet så att gallret/gallren till rörsockelns stift förbindes med chassie.

På en rörsockel till 3-500z är tre stift förbundna med rörets galler. Alla tre stiften skall jordas till chassie med så låg reaktans som möjligt för att steget skall uppföra sig stabilt, speciellt på 28/29-MHz.

I ett grounded grid förstärkarsteg skall , (bör) gallret/gallren jordas både "DC-mässigt och RF-mässigt" direkt till chassie, inte via motstånd och kondensatorer
(Hur man sedan mäter anod- och gallerström finns beskrivet i W Orrs Radio Handbook. Tag ut satsdelarna i Orrs handbok!)

Den beskriva kopparplåten vid rörsockeln/socklar bör sedan förbindas med C1 och C2 "jordningsplåtar". Om du planerar genom att först klippa på försök en "jordplåt" i papper kanske du kan tillverka jordplåten i ett stycke.

Lycka till med bygget!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Låter bra. Har sådan kopparfolie hemma. Har använt lite mellan C1 och C2 redan.
Ska testa att göra som du beskriver i helgen. Jag förstår att motkopplingen då blir minimal.

Bengt sm7fcu
 
Back
Top