SM0KBW

SM0KBW

Well-Known Member
Hej, tror inte att jag presenterat mig formellt.

Bengt är mitt tilltalsnamn, men jag är även en man som heter Ove :).

Bor i Bandhagen, i ett dröm QTH om jag bara hade fått sätta upp antenner.

Har en stuga nära Finnerödja, där har jag rejält med utrymme för antenner. Det är därför jag den senaste tiden fördjupat mig i remote-körning.

Blev amatör vid 20 års åldern, mest av en slump när några kamrater på den skola jag gick på frågade om jag ville hänga på och göra provet. Kursen vi gick på var en vidareutbildning för service av radiostationer så det var bara lite Q-koder och regler att läsa in.

Hade i.o.f.s redan varit intresserad av ett C-cert men den totala avsaknaden av klubbar i Köping där jag växte upp hade effektivt satt stopp för det.

Min första station var en begagnad IC-202, det var en CW/SSB station för de som inte vet om det.

Det första jag hörde på den var aurora trafik och i och med det var jag fast.

Vid 25 års ålder flyttade jag till Stockholm och drabbades av svårigheterna med att få sätta upp antenner, det var när man löst problemet med bostad förstås.

Intresset styrdes därmed mer över till datorer och programmering. Vilket ledde till vidare studier i matte och datalogi (computer science).

Men under studierna så började jag arbeta med rörelsehindrade ungdommar och fastnade på det arbetet i 20 år. När de lade ned den arbetsplatsen så tvingades jag söka arbete inom mitt egentliga område och numer jobbar jag med utveckling och programmering på en liten firma som tillverkar processorer för inbyggda system.

Under tiden har jag hunnit bli 56 på mitt 57 år.
 
Last edited:
För komplettering ska jag besvara 10 frågor - som de brukar göra på TV.

QRO eller QRP?
- QRP, det är roligare att lösa problemen runt QRP än de som uppstår vid QRO.

CW eller "foni"?
- Önskar att svaret var CW, men har inte riktigt kommit loss på CW. Har tragglat med den hela mitt hamliv.
Nu kan jag väl köra ett 80-takts QSO men som sagt det har inte blivit så mycket CW.

Om CW, QRS eller QRQ?
- Med de färdigheter jag har så måste det bli QRS.

Om foni, digitalt eller analogt?
- Analogt, har aldrig tyckt illa om brus då det är en del av naturen. Däremot ogillar jag den voxling som uppstår vid digital trafik.

Föredrar du DX 5-9 eller trastugg QSOn?
- Trastugg, men vill man t.ex testa en ny antenn så kan det vara roligt att ropa in på en DX station.

Hembygge eller "Köperadio"
Definitivt hembyggen - önskar bara att jag hade mer tid att bygga. Är i mycket en experimenterande amatör.

Deltar du hellre i QSOn än att du sitter och bygger?
- Tycker egentligen att det är en konstig frågeställning, men vet att det finns de som ser denna motsättning. Jag sitter gärna ensam och bygger/experimenterar, men efter en sådan period är det skönt att ta ett "tugg" med goda medamatörer - om man samtidigt testar det man precis byggt så är det naturligtvis ett stort plus.

Vad är ditt förhållande till PR-radio?
- Är helt "PR clean", har aldrig varit intresserad av att bara använda stationer.
Har väl lagat någon PR-station men det är allt.

Vad är det bästa med amatörradio?
- Den höga grad av frihet som vi fått från myndigheterna - men det är en frihet under ansvar.

Vad är det sämsta?
- Måste nog säga, alla de som missbrukar våra friheter. De som tar dem för givet och till och med
exploderar av "mäthat" när rimliga justeringar av regelverket görs.

Slut på denna fejkade interview.
 
Last edited:
Back
Top