SM7UKH - Richard

SM7UKH

New Member
Hej!

Richard SM7UKH i Nässjö här. Som hos så många andra har radiointresset vaknat till liv igen efter flera års frånvaro.

Radiokörandet började med 27 MHz i tonåren och efter att fått kontakt med lite radioamatörer påbörjades en kurs för T-cert, runt 1990. Den här kursen fick jag hoppa av då jag fick rycka in i lumpen med lite kort varsel efter mönstring. Fast det var inte så dumt eftersom jag hamnade på S2 och där kunde ta ett B-cert istället.
Sedan var det mest repeaterkörning på 2 och 70, radiosamband och en hel del packet. Någon HF-körning blev det aldrig då. Sedan blev en massa andra saker viktigare och radiohobbyn gick i dvala.

När det gäller jobb så har jag varit på tekniksidan i IT-branschen sedan -92, de senaste 18 åren inom telekom, både som anställd och egen.

För några månader sedan, vet inte riktigt varför, började jag titta runt lite på nätet om amatörradio och upptäckte att det har hänt en hel del sedan sist. Nya digitala moden som kan köras enkelt via datorn, små smidiga stationer som kan "allt", tips om stealth-antenner mm. Ett sug att köra radio kom tillbaka och jag började se möjligheter att sätta upp någon diskret HF-antenn, bor i villa men XYL är inte så förtjust antenner och tillhörande kablage och utrustning. Det skulle vara roligt att komma igång på kortvåg och köra CW och prova lite olika digitala moden.

En IC-7000, ATU, SWR-mätare mm införskaffades. En gammal 2m-dipol dammades av och sattes upp inne på vinden, räcker för repeatrarna runt omkring, får se om det blir något bättre framöver.
Jag hittade en beskrivning att bygga en variant av en T2FD-antenn och installera på takstolarna inne på vinden. Fast den var mest bra på att fånga upp störningar från alla apparater i huset. Uppfräschning av CW-kunskaperna via Radioskolan.se pågår, kommer förhoppningsvis bli mer fokus på detta framåt hösten och vintern.

Nu pågår ett projekt att få till någon ändmatad antenn för HF som kan spännas upp mellan taknocken och någon björk utanför tomten, kommer säkert dyka upp någon tråd i "Antenner och master" om detta framöver.

Hoppas vi hörs på banden.

73 de SM7UKH, Richard
 
03AF68DF-5C11-4410-A186-78E1E19F9541.jpeg C
Kul om du kom igång på VHF också ! Vi har ett tomt fält i Småland.
Detta är från Nac VHF juli. / Tommy
PS. Man behöver inte skicka in logg om man provar lite grann. Ingen förlorar poäng på detta.
Men om du vill ha hjälp med att komma igång med loggprogram osv hör av dig till
vhfcontest@ssa,se. DS
 
Back
Top