Sökes: Kamrat för trimning av 70cm kavitetsfilter

SM0CRT

Member
Hej!

Jag behöver hjälp med att trimma om mina nyinskaffade kavitetsfilter för en 70cm repeater. Tidigare frekvens 434.575MHz skall trimmas om till 434.525MHz (-2MHz RX). Kaviteterna är av fabrikat Wacom BpBr Circuit WP-678 och trimanvisningar (som verkar vara hyggligt enkelt) finns. Jag behöver finna en kamrat med tillgång till spektrumanalysator och svepgenerator för de aktuella frekvenserna, gärna med erfarenhet av kavitetstrimning, och om möjligt i närhet av Mälardalen. Rimlig ersättning utgår.

Help me Obi-Wan!

73 / SMØCRT Christian 070-330 02 97
 
Toppen Ludvig, tackar!
Får jag inte fatt på någon kamrat på närmare håll ber jag att få återkomma inom kort!
 
Mälardalen är ju ett rätt stort område att vara i närheten av. Jag har speck etc. i södra Sthlm om det är OK.
 
Spännande att trimma in en duplexer.
På sin tid gjorde jag det utan instrument.
Man kan bygga ett par dämpare, 6 - 10 dB för att få god anpassning mot filtren under trimning.
Sen bygger man en liten effektmätare, 50 Ohm som funkar på UHF och en diod och en mätare med känslighetskran.
Den skall kunna mäta 1 W och ner till c:a 1 mW (0 dBm till 30 dBm). Behövs ingen kalibrering.
Men en handapparat på rätt frekvens och låg effekt sänder man in i ett filter, med dämpsatsen (6 - 10 dB) närmst filtret.
På ut av filtret den lilla effektmätaren.
Toppa utsignalen med filtrets huvudskruv.
Sök sedan notchen genom att flytta handapparatens frekvens i närheten av notchens fräkens. För att få en uppfattning om var den ligger.
Trimma sen Notchen på filtret tills minsta effekt då handlar det om en mW.
Sen toppar man genomsläppsfrekvensen igen. etc ett pr ggr.
Varje filter trimmas individuellt så här.
Sen kan man sätt ihop dem två och två och kontrollera trimningen. Sist med t-Korset och se till att avsluta den in eller utgång som inte används.
Denna metod ger mycket gott resultat och kan ge med än 30 ja kanske 38 dB notchdjup.
Med en stegdämpsats, som man kn bygga själv kan man med en enklare signalgenerator mäta upp dämpningen.
Signalgenertorn behöver inte vara exakt då man ju lyssnar med handapparaten och dämpar med stegdämpsatsen för att på S-metern läsa av relativt.

Med enkla billiga saker kan man åstadkomma otroliga resultat.

De
SM4FPD
 
Hej Göran, 100 år sedan sist! :)
Jag har fått kontakt med en amatör i Enskede som har arbetat med uppgifter som denna i hela sitt yrkesverksamma liv, så det verkar kunna bli toppen. Intrimning sker inom kort, så håll tummarna för att YTTERLIGARE en repeater i stockholmstrakten strax vaknar till liv! :)
 
Ja du Christian tiden går.
Hoppas att repeatern är digital. Behövs mer hjälp så har jag speck med tracking-generator till 3 GHz.
Vi hörs på nya QRG'n
 
Back
Top