Spänningsövervakning via Lan med Remoterig och IC-706

SA4BUK

Well-Known Member
Söker förslag på lösning av att övervaka min batterispänning på remotesiten via lan/internet med 4Grouter och Remoterig.
Ic-706 mk2 har ingen visning av batterispänning vad jag vet så en separat lösning att ansluta via Remoterigens Com 1 kan vara nåt kanske?
Webkamera som tittar på laddregulatorn går bort då jag vill hålla nere strömförbrukningen.
Kom med förslag och gärna hembyggen då det är roligare än köpeprylar.
/SA4BUK
 
Spontan tanke, en fönsterkomparator som ger en logisk nivå och skicka den på pin 9 (om nu remoterig stöder RI på rs232?)
Fönsterkomparatorn ställs till det spänningsfönster du önskar och allt utanför det fönstret genererar ett larm.
 
Spontan tanke, en fönsterkomparator som ger en logisk nivå och skicka den på pin 9 (om nu remoterig stöder RI på rs232?)
Fönsterkomparatorn ställs till det spänningsfönster du önskar och allt utanför det fönstret genererar ett larm.
Tack för tips,ska titta på det men helst vill jag se aktuell spänning .
 
Jag har ett liknande problem på ett projekt.
Har provat köra 4G-router och remoterig med wi-fi i en befintlig mast utan tillgång till nätspänning.
Har förra generationen av denna:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hems...lcell_Regulator/10A_PLUGIN_REGULATOR?id=05756
I mitt fall så tänker jag inte använda HF ingången på 706:an till något så en tänkbar variant vore ju att på något sätt generera en
Signal där tonen eller frekvensen varierar efter spänningen. Du kan man ju bara byta band. Och ”lyssna” efter laddningsläget.

I mitt fall finns ju nätspänning 75m bort så två långa FK1.5 och en 24V kragg skulle ju kunna ladda upp batteriet för att räcka en NAC test..

/ Tommy
 
Pratat med sonen som labbat med arduino en del och rekommenderar arduinio nano med en spänningsdelare 1/3 före då den bara klarar 0-5 volt in.
Hemma blir det en normal arduinio med display som visar faktisk batteri spänning genom multiplicering med 3 av avläst värde.
Blir att handla lite prylar idag kanske.
/SA4BUK
 
En PIC eller Arduino som samplar spänningen på en adc-ingång och talar om spänningen med telegrafi?
 
Back
Top