Spänningsreferens litet byggprojekt i vintermörkret

SM4FPD

Well-Known Member
För er som gillar noggrannhet.
En sådan här köpte jag för en tid sedan, då direkt från Kina.
Här finns en på TRADERA: https://www.tradera.com/item/340198/299025859/spanningsreferens-med-hog-precision-ad584l
Referenspänningskretsen finns att studera appen på, om man googlar på den.
Här är den färdigbyggd på ett litet kort för ringa pengar.
Trevlig att kolla upp egna instrument med.
Observera att den är beskriven och specad i SI enheter med komma som decimal!!!!
Kul litet projekt och man kan förstås bygga in den snyggt med önskat batteri.
Kortet finns på de flesta Kina-sajter, förmodligen bara att söka på AD584J. Säkert gratis på exvis WISH.

PÅ ALI-Express finns flera alternativ och fraktfritt https://pt.aliexpress.com/wholesale...B_20180101023027&SearchText=Voltage+reference


Från
SM4FPD
 
Last edited:
Jag använder kretsen REF02EP som ger +5 V med noggrannhet plus/minus 15 mV. Mitt exemplar låg 10 mV för högt men kunde enkelt trimmas till 5,000 V. Ett par cm2 Veroboard räcker för montage.

Lennart
 
Vill man ta det hela ett steg längre kan man bygga med exempelvis LM399H som är vanlig referens i många äldre bänkmultimetrar.
Jag använder en LM399H som buffras med en LT1001 opamp, ungefär som applikationsnöten från Linear föreslår, http://www.linear.com/product/LM399
första versionen av mönsterkort finns att beställa på oshpark här https://oshpark.com/shared_projects/t0zFAXTa tre mönsterkort kostar ca $7 inkl frakt.

Givetvis finns det de som, på hobbynivå, skall dra saker till det yttersta även inom metrologin,
då är det skärmade mätkablar med låg termisk emf och kontaktdon av telluriumkoppar som gäller, och självklart skall alla referenser kapslats i klimatkontrollerade lådor :)
 

Attachments

  • buffdlm399hpcbosh.jpg
    buffdlm399hpcbosh.jpg
    84,9 KB · Views: 55
Hej jag har också nyss registrerat mig hos Oshpark för att beställa mig 3 spänningsrefferens kort
Men jag väntar med att göra en beställning på hemsidan ljust nu.7 dollar ser ut att bli ungefär
58 kr i Svenska kronor

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej korten med spänningsrefferensen kom idag men dom var inte stora men vart
Hittar man kretsschema till korten så man kan sätta igång och löda ?

Mvh sm0ydo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 47
Korten som jag ritade är för inbyggnad i en speciell låda, därav dess form och storlek.
Efter lite letande på hårddisken så hittade jag schemat till kortet, det är ju tre år sedan jag caddade korten så det var några att bläddra igenom... ;)

(Siffrorna efter komponentvärdena till vänster är elfa-nummer)
 

Attachments

  • lm399href.pdf
    25,1 KB · Views: 69
Hej vad är det för pinout på ic 1 ? LM399 H Är det en tagg på ben 1 eller och den kanske ska
Vara på klockan 7 om man håller kortet vertikalt med ic 1 uppåt ?

Vh sm0ydo
 
Nu ror jag inte att jag kan gräva fram min prototyp ur rätt låda ikväll men jag kikade i min dokumentation,
det finns en "tab" i keramiken, den skall peka klockan 9 när IC1 är uppåt.
 
Apropå spänningsreferenser, så gjorde jag en här om året för 1,25 - 4,096 och 10 volt
1,25 V Linear Technology LTC6655BHM S8-1.25
4,096 V Maxim 6241BCPA+
10 V Texas Instruments REF102AP
de Åke
IMG_0891_1_1.jpg
 
Last edited:
Förr kunde man gå till fotoaffären och köpa en kvicksilvercell.
1.35 exakta volt. Kostade någon tia.
 
Hur går det med bygget Lasse?
Jag bläddrade i en mapp efter andra saker men snubblade över en bild på min prototyp, tänkte den kunde vara till hjälp.

uref399h.jpg
 
Jo jag har korten liggandes i en påse med två andra kort med förstärkare för tda 2002 så jag tänkte
Åka till elfa i Solna och ta någon timme atk eftersom elfa numera stänger vid 17 tiden annars
Så hinner jag inte dit efter jobbet.


ljust nu är det oxå lite knepigt med ekonomin håller på och betalar av lån som är större
Så håller jag på med en Aya dac som nästan är färdig byggd men jag har beställt komponenter bla Black Gate kondensatorer men dom börjar bli svåra att få tag i från
USA och andra svåra komponenter till dacen ifrån Mouser en speciallindad trafo
Ifrån Ask Jan i Tyskland



Jag har ingen skrivare hemma så jag brukar gå till ett ställe på stan där dom har en
Skrivarservice men dom har slutat med det så nu är det bara biblioteket som gäller
Och där kan man bara boka en timme åt gången för lån av surf dator så jag
Skulle skriva ut din ritning och spara den i en pärm innan den försvinner ifrån
Internet och så har man annat som man kan skriva ut medans man är på
Biblioteket
 
Last edited:
Köpte mig idag tre färdiga led mätare med fem siffror på eBay för att ha till spänningsrefferensen
Och för att få en hög upplösning på decimalerna för referens spänningen .
Sm0ydo
 
Hej jag väntar fortfarande på dom tre digitala voltmätarna som skickades den 23 April enligt
Mailet som jag har sparat .Kan det vara så att dom har fastnat någonstans i PostNords
System eller och det dröjer ett tag till innan jag har dom hemma eller får hämta dom
Hos mitt lokala postombud eller ?

Mvh Lasse Sm0ydo
 
Det kommer nog snart ett brev från Post Nord där de vill att du betalar 75 kr plus moms och tull på grejerna.
Sen kommer de i ett brev....

de
SM4FPD
 
Gjorde en beställning till Elfa i Solna på olika småprojekt som ska slutföras snart
Bland annat spännings referensen men Elfa har slutat att sälja LT Linear Teknologykretsen
Och vart hittar man LM 399 referensen ?

Ska leta rätt på dom små mönsterkorten ifrån Osh Park för nu verkar det som jag har förlaggt
Dom någonstanns i lägenheten.

Mvh sm0ydo
 
Har nästan fått dit alla komponenter på mönsterkorten operationsförstärkaren ifrån Linear Teknologies
Vart får man tag i den eller går det bra med något annat och spänningsrefferensen LM399 H vart hittar
Man den ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Nästan allt går ju att hitta genom sökning på E-aby.
Även udda saker.
Bara att välja firma, ännu går det ju att köpa av engelska firmor som kan leverera utan för dyr frakt.
de Tyska funkar ofta bra oxo.
Men se upp för Hong Kong och USA .
Både av fraktkostnadsskäl och att det kan vara förfalskade varor.

Sist jag köpte den vägen var drivremmar till Kassettdäck, och det gick toppen, i höstas fick jag tag på Triacs till värmepumpen, gick oxo bra av Eng firma.

Lustigt att det sen överöste mig med reklam om dessa saker.
"Verkar" som nätet har koll på mina intressen,,,, kusligt?

SM4FPD
 
Hej jo jag tittade på EBay igår efter komponenterna som jag letade efter och dom fanns där
Men för säkerhets skull så tänkte jag fråga ifall det var något som jag inte hade kommit på
Som vanligt så behöver man inte alltid gå över ån för att hämta vatten som man brukar säga
Eller hur det nu var ?

Mvh sm0ydo
 
Back
Top