Spridare till hembyggd "ladderline"

Sm2vki

Tekniker
Nån som har något finurligt förslag på matrial som passar till hembygge av spridare till stege?

Jag har gjort en stege som använder VP-rör för elinstallationer, där varje "stegpinne" låses mot ledaren med en mässingöljett som nyps ihop mot ledaren. Det här är väl iofs helt ok, men jag upplever att matarstegen blir tung av snö på vintern, därför skulle jag vilja göra den lättare.
Har sett att Tore 7CBS använt clips till blommor, om jag inte minns fel.

Nån som har nån fler idé?
 
Saken hänger väl lite på hur bred du vill ha stegen.
Jag minns en artikel i någon Amerikansk tidning där man använde "weedwire".
den är massiv och finns i olika storlekar, 1 1,5 2 mm.
Tråden är en termoplast och kan därför formas med värme.
Vad det är? Weedwire är tråden man klipper ogräs med, dvs tråden till grästrimmern.
Han böjde ändarna med en varm sak exvis över en lödkolv, så han fick fram små gem eller häftklamme-likande saker.
Billigt, enkelt och möjligen brukbart.....
Värt att testa kanske

De
SM4FPD
 
Även jag har använt Tores spridare "Rozenclip", om jag minns rätt är trådavståndet 8,5 cm och öppningarna 2 mm. Jag undrar vad man kan skaffa för spridare till en lättviktsstege för portabelbruk med ledare från upptvinnad DL500, avståndet bör vara 4 cm.

Lennart
 
Tack för svar allihop!

Weedwire tipset var intressant, aldrig hört talas om- så det måste undersökas vidare. Måttet mellan trådarna i stegen "sätter" väl ungefärlig impedans på stegen om jag förstått det rätt? I mitt fall har jag 10cm mellan trådarna. Är det måhända lite brett?
 
Jo avståndet mellan trådarna och trådarnas diameter.
DL-1000 upptvinnad är ganska smala så det bör väl räcka med 30 - 40 mm avstånd.

Man kan tänk sig att forma ändarna på trimmertråden till endera små öglor, eller böjar, som man kan klämma in DL-1000 tråden i.

De
SM4FPD
 
IKEA's 50mm stegpinnar.
Påsklämmor? Finurligt! Finns ju i flera olika längder. Förmodligen icke uv-tålig, men håller väl några år. Undras om DL-1000 får plats.

"Tål frys. Tål maskindisk". Styckepriset 0,09 € är nog svårslaget. Är det sommar snart så man kan lämna lödkolven inne och vistas utomhus för att testa?
 
Man bara går runt på campingen och samlar in påsklämmor till antenn-projektet.:)


Klaga bara, gör det.:cool:

Även jag har kört med påsklämmor fast det var Ikeas och den lite längre varianten men det var innan jag föll Tores Rozenclips :)
Nu är det bara de som gäller!
 
Tack för tips, jag har sett de tyska tidigare och funnit dem vara alltför dyra. På 1970-talet använde jag de transparenta skaften från BIC kulspetspennor men de stod ju inte emot solstrålningen så många år, jag borde väl ha doppat dem i färg först. Jag har funderat på rektangulära strimlor av plexiglas med borrade hål i som man får trä tråden genom, de kan väl hållas på plats med lite tunn najtråd av koppar. Här saknas dock bandsåg med fintandat blad.

Lennart
 
Finns i Svärtinge Lennart. Slitsen efter bladet blir ca 1,5 mm.

Tänkte du för att klyva fram pinnar ur en platta?
 
Back
Top