Spridare till hembyggd "ladderline"

Nästan så att de lutar åt att testa "rosenclips"- borde inte bli tyngre än VP-rör och mässingöljetter för att låsa kabeln. Jag kör med 0.75mm2 MK tycker FK 1.5 blir så klumpig.

Tack för alla luriga tips!
 
Rozenclips är väldigt lätta så en stege byggd av sådana bör vara lättare än en stege byggd med VP-rör-
 
Jag köpte Rozenclips av SM7CBS Tore. Först tryckte jag fast FK 1,5, funkade bra. Nästa gång valde jag EK 1,5 och fick då en stelare matarledning. Lite bättre med EK enigt min mening. oavsett om man väljer EK eller FK är det bara att trycka fast, så sitter de. Om jag minns rätt blev den karaktäristiska impedansen 574 ohm. Rekommenderas!
 
Låter faktiskt riktigt bra, Jag tänker tillverka en stege som kommer bli rejält lång. Skulle tro att den kommer bli runt 80-100M innan den är klar. Tanken är att den ska bäras upp av ca 2.5M höga stolpar från shacket för att sen gå upp ca 10M i luften till matningspunkten på en liggande loop.

Sm0kbw: Jo du har garanterat rätt Bengt. Det är en del pyssel innan stegen är fabricerad av VP-rör.
 
1284831332_resized.jpg


Här är Tore SM7CBS med sina Rozenclips. Vi är många som byggt stegar med Rozenclips med både RK, FK och till och med EK. Man tager vad man haver. Stegen byggd på RK var smidig att ha med ut på portabelkörning/fielddays. Men för lite mer varaktigt hemmabruk får nog FK anses fungera bäst.

1284831353_resized.jpg


På bilden ovan är det ju som ni kanske ser inte en stege utan en omvikt dipol som tillverkas. Men principen är den samma.

1284831953_resized.jpg


Här tillverkar Philip SA7BHV en riktigt snygg stege i Tores stegfabrik :)

1284831399_resized.jpg


Hur bra dipolen fungerade när den kom upp i luften kommer jag inte ihåg. Ett kul experiment dock.

1284832094_resized.jpg


Till sist en bild på hur man kan bära upp stegmatningen vid lite mer temporära installationer.

Bilderna är från KRAS sommarläger/fieldday på Öland 2010.
 
Last edited:
Som Ulfs bilder visar så blir det en väldigt slank och elegant stege med rozencipsen.

Jag kom fram till samma impedans, runt 575 Ohm.

Vad som inte har har sagts tillräckligt enligt min åsikt, är hur snabbt det går att bygga en stege med dessa.
Det enda man hehöver förutom materialet är en spetstång för det kan vara svårt att tränga ned FK-tråden
i springan på clipsen, när man väl bemästrat den enkla tekniken gåt det fort att tillverka stegar.
 
Här är några bilder på mina "rozenclips" i snön. Många meter öppen stege från en linkkopplad tuner till en 2x0.64λ dipol för 40m (dubbelzepp).
Har överlevt bra. Biltemas FK1.5 och spridare från Wimo.IMG_20171123_094840.jpg
I röda garaget sitter tunern, bilden är tagen vid dipolmitten där stegen går upp.IMG_20171123_094756.jpg
Här ses avlastningen i form av vp-rör och Biltemas båtsnören.
 
Hittade en tabell med tråddiameter resp stegens bredd för fyra olika impedanser.
300, 400, 500 och 600 Ohm.
De udda måtten på tråd resp. bred kommer sig av att måtten på sajten var i 1800 talets måttenheter, AWG etc. Så jag har översatt till SI. (viss avrundning)
Man får väl se det hela som c:a mått, och en fingervisning var man hamnar.
Visst går det att räkna ut oxo.... säkert finns sajter med onlinecalcultor etc.
DL-1000 ligger väl närmast 1,3 mm. (trådens diameter gäller givetvis innanför dess isolation)

Mått i mm.

Tråddiameter 300 400 500 600 Ohm

3,3 20 46 106 244

2,6 16 36 84 193

2,0 12,5 29 67 153

1,6 10 23 53 122

1,3 8 18 42 96

1,0 6,3 14 33 76

0,8 5 11 26 61

0,65 4 9 21 48


De
SM4FPD
 
Fina bilder!
Man längtar till sommaren, vilket känns ganska avlägset just nu.. Skulle tro att jag och SA2CLC känner ungefär samma inför snön med tillhörande snöskottning just nu.
Fråga till Rosenclipstegbyggarna: Fixerar ni ledaren med smätlim el dyl på varje sida av clipset, eller sitter det ordentligt ändå?
 
Nej, med vanlig 1,5mm2 FK-kabel så räcker det med att pressa in kabeln i springan på clipset. Det är det jag har en spetstång till för det kan vara
rätt hårt att få ned den men när den väl sitter där behövs ingen extra säkring i form av lim eller annat.
 
Jovisst, men hur står sig matrialet som 3D skrivare använder, iförhållande till väder och vind? De modeller som jag har kikat på här på jobbet känns minst sagt bräckliga.

KBW: Det låter hur bra som helst, då är ju monteringen riktigt enkel :)
 
Det kan skilja lite i hur enkelt man trycker fast ledaren med bara fingrarna. Olika fabrikat av exempelvis FK 1,5 kan ha aningens olika tjock isolering och/eller vara olika feta på ytan. Jag brukar klara det, men man kan bli lite trött i fingrarna. Om det är för trögt kan det förstås vara bra med en tång. I båda fallen, enkel montering.

Jag brukar spänna upp ca 10 meter av de två ledarna i bra arbetshöjd. Knyter fast i något lämpligt, träd, krok på husvägg eller någon tung trädgårdsmöbel. Fyller fickan med rozenclips och går och trycker dit dem, med ca en fots avstånd.
mvh Sture
 
Back
Top