Stänsgseltråd av Al.

Min loop gjord av 7-böjars aluminium tråd sitter fortfarande uppe, den är två år nu.

För de som inte följt denna "tråd" så finns det åtminstone 2 kvaliteter av stängseltråd.
En "spröd" som går av om man böjer den sju gånger kraftigt fram och tillbaka, en som
tål betydligt flera böjningar.
 
Jag har en bäver som fäller träd runt mig, inget har fallit över antennen än, men jag har börjat gå till motattack, varje kväll går jag ut och pinkar på antennträdet!

Om man tar sig en kyld pilsner så räcker det till två träd, sällan har det funnits bättre anledning att ha lättöl hemma.
 
Skulle det inte vara bättre med starköl? Kanske rent av såna där 7 1/2'or, extra starka?

Kanske bäver eländet slickar i sig så mycket på trädet att han blir jätteplakat och trillar i bäcken å drunknar :D

/Johan

Jag har en bäver som fäller träd runt mig, inget har fallit över antennen än, men jag har börjat gå till motattack, varje kväll går jag ut och pinkar på antennträdet!

Om man tar sig en kyld pilsner så räcker det till två träd, sällan har det funnits bättre anledning att ha lättöl hemma.
 
Du läste inte vad som hände i veckan - en kille i Nacka ville fota en bäver som
kommit upp på busshållplatsen, denna man blev biten i benet av bävern.

Man vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om man försöker pinka på
en bäver. Organet ska nog bara användas i närheten av det som kallas för
bäver på amerikanska ;)
 
Pinka på det som kallas för bäver på amerikanska tror jag skulle resultera i svårare skador än killen i Nacka för en spark i röven på ett djur.
Öron och hår skulle nog bli avslitet samt ansiktet sönderklöst.
Fniss
 
Hur styv är aluminiumtråden från Bole som SM3BDZ skrev om tidigare? (2,0 mm, 400 m, aktuellt pris när detta skrivs 379 kr plus moms, lägsta frakt 70 kr plus moms. Finns även 1,6 mm, 400 m för 265 kr plus moms.)

Skulle den gå att använda så att säga fristående, till mindre antennkonstruktioner?
 
Helga tog min loop med "7-böjars" al-tråd, men då har hon oxå härjat vilt i Tiveden.

Ett tiotal träd låg över vägen upp till stugan men inga träd runt stugan, tack och lov.

Blir att skjuta upp nya linor till våren och skaffa rätt al-tråd för loopen denna gång.
 
Strunta i AL-tråden, kör DL istället. Lovar att den håller bättre även om den kanske inte är elektriskt lika bra !
 
Nja, den är enligt rykte inte så bra på längre sikt då isoleringen spricker och stålkardelerna rostar - vilket gör att den lätt går av.

Det är, som det visat sig, rätt hård miljö för antenntråd uppe på berget där vi har vår stuga, ska kanske testa med BDZ:as mjukare Al-tråd. Alternativt får det bli FK igen.

men drygt 3 år klarade trots allt denna spröda Al-tråd av, den var fritt löpande i isolatorerna.
 
Det är rätt hård miljö på en ö i skärgården också kan jag lova... tror ändå att stål håller längre i den miljön än aluminium.
Men inget håller för evigt i hård miljö, inte ens dyr antenntråd för 200kr/m
 
Hrrm, nu satte du väl upp din antenn för några månader sedan. Det tar lite längre
tid än så för att en antenn och dess tråd att visa sitt rätta virke.

Loopen som satt uppe före denna var gjord av FK-kabel och den var uppe i 7 år, den
överlevde bland annat stormen Per. Problemet med FK-kabeln var att den sträckte
sig, ända tills den gick av,

Al tråden kanske egentligen gjorde det samma men dagens väder och tiden tillät inte
några mer djupgående analyser. I stället använde jag tiden till att kapa resterna av
loopen till en 2 * 19,5m dipol och hangde upp den så gott det gick i ösregnet och blåsten.
 
Jag använder mig av DX Wire Ultra Light. 166 meter lång i formen av en Delta Loop.
Den har klarat av flertalet stormar men i helgen gick linan i trädet av. Skall byta mot 2 mm vajer i trädet och lite grövre flagglina till "hissen". Jag har två linor i trädet alltså.
 
Tål att tänka på Igge. Tack för tipset. De verkar ha en UL-X som är ännu starkare.

Nu var ju Helga nära orkanstyrka och fällde rätt många träd i trakten och jag antar att det finns en gräns även för den starkaste tråd.

Kanske man ska någon form av "säkring" som löser ut vid för stora påkännningar av vinden, denna skulle i så fall sitta i hisslinorna och
släppa ned antennen. Men å andra sidan så kanske det skulle resultera i att linor och antenntråd trasslar in sig i träd och buskar i stället.
 
Nja, den är enligt rykte inte så bra på längre sikt då isoleringen spricker och stålkardelerna rostar - vilket gör att den lätt går av.
Detta var uppe i en annan tråd i somras. Jag är nöjd med hållfastheten i mina DL-trådar. Största användningsområdet är bävrar i skogen, men jag har använt kabeln till dipoler och deltaloopar också. Någon dB eller delar därav kanske man förlorar jämfört med ren koppar, men det är försumbart. Ett urklipp från den gamla tråden:
Inga sprickor efter ca 10 år. Däremot en grön patina av alger. Kan det vara olika "batchar" eller beror sprickorna på något annat än UV-strålning, tex kraftiga rörelser i sträng kyla? Tråden i bävrarna rör sig inte alls utom någon gång per år vid snöfall i plusgrader. Då kan dom bli armtjocka av snö och hänga ned. Det kan vara 10 meter mellan stödpunkterna.

/Roland
PS
Ska ta en runda i skogen nu och kolla efter stormen.
 
Visserligen har den nya helvågsloopen bara suttit uppe i 5 månader, sant sant...
Men jag hade ju en antenn ut i ett träd här i 5 år tidigar utan problem. Den var dessutom gjord av begagnad
DL hemifrån Östersund och hade väl suttit uppe på SK3JR i 10 år innan, nedgrävd som jordradial eller bäver.
Minns inte riktigt hundra. Det tog nån timme att rengöra och nysta ut hela vasen i alla fall.

Jag drog, på tal om min nuvarande antenn, dubbel DL i loopen efter tips från Bengt KBW här ovan.
Bärlinorna är flagglina, brottgräns 160kg. Den är säkring i sig kan man säga, DL-tråden dubbel
klarar BETYDLIGT mer (!) dessutom har flagglinan en töjförmåga på 20%. Det verkar räcka än så länge.
Tror det var KBW som tipsade om valet av bärlina också ?!?

Den klarade i alla fall den här stormen galant utan problem :)

Det föll träd i skogen lite här och var, men lyckligtvis inte nåt av mina "bärträd" (kan man säga så egentligen ??? )
 
Back
Top